Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Bestaat er een interessant alternatief voor de Nikon SB 600 en 800 modellen, met meting door de lens ? Ik denk hier aan typische accesqoiremerken,
uIteraard met een interessante prijs.
Er is de sigma EF-500 DG Super (250 dacht ik)
Er zijn nog enkele metz flitsertjes die wel concurrentie vormen.
Ga maar eens kijken bij fotokonijnenberg of zo, daar vindt je al heel wat.
Waneer je een interessante flits gevonden hebt gewoon even ingeven bij google en maar reviews zoeken, zoo doe ik het altijd.
Ik heb die ook al gezien, lijkt me inderdaad veel flits voor weinig geld.
Ik naam echter aan dat de flitskop zowel kan tilten als pannen? (op en neer, links en rechts), dit is toch heel handig.
Ik denk wel (uit mijn hoofd, kan dus verkeerd zijn ) dat de sigma een hoger richtgetal heeft als de Nikon, kan zijn dat ik mis ben hoor, zal het even nakijken.
Inderdaad, de sigma 50 en de Nikon 30
MAAR, de sigma heeft bij 50 zijn zoom wel op 105 milimeter staan terwijl de Nikon 30 haalt bij 35mm.
De Tumax zit met een richtgetal er juist tussen in. Nl 42 op 85mm.
Hmm, ik zou toch opletten met die richtgetallen bij 85mm.
Als ik even op mijn SB-800 kijk en omreken, heeft die een opgegeven richtgetal van 38 bij 35 mm, en een uitgerekend richtgetal van 53 bij 85 mm.
Omgerekend heeft die Tumax dan een richtgetal van 30 bij 35 mm, wat evenveel is als een SB-600. En dan moet je je nog de vraag stellen in hoeverre dat opgegeven richtgetal betrouwbaar is (geldt uiteraard ook voor Nikon).
Als ik dan alleen al de handleiding van de SB-600 vergelijk met die van de Tumax, dan weet ik het wel.
Jos
Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...
Comment