Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omkeren van een objectief voor macro ... ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

Een drieentwintigtal jaren geleden, (de tijd van de AE1) had Canon wèl een voorzetding, met denk ik ook een balg, waarmee je de lens kon omkeren, dit was dan met één objectief, geen twee tegen mekaar plakken. 'k heb jammer genoeg geen documentatie meer uit die tijd om dat te bevestigen.

Comment

kvanlang,

thans dat is een zeer interessant iets wat u daar vertelt,
      dat betekent enkel nog een eos => fd verloopring aanschaffen
      en geweldig grote vergrotingen zijn mogelijk.

Ik heb sinds gisteren volgende combinatie:
      Eos 350D (uiteraard) - omkeerring met 55mm schroefdraad - zeer oude 28 mm 2.8 55mm filterdiameter.

en ik haal hiermee een vergroting van 2,34 op 1
      Vind ik niet slecht voor absoluut low budget macro.
      werkafstand is +/- 4,5 cm

hieronder een voorbeeldfoto.
      Op de belichting/kleuren/... nie letten,
      is enkel via lightroom omgezet van raw naar jpeg,
      en that's it.
      ik zal zeer binnenkort wel eens testen doen buiten enzo

1. Omgekeerde 28mm - f/11 - 3 seconden ('s avonds in mijn kamer met 1 lamp maar)

2. EF-S 60mm macro - F11 - 5 seconden

opmerkingen/tips?
      ze zijn steeds welkom
      Fotogallery
      My Pictureblog

Comment

Wil hier toch nog even een resultaat posten van een Minolta 50 1.7 omgekeerd op een Minolta 70-210 F4.

geen idee van de vergroting maar de foto is van een stukje boomschors.
        DOF is enorm klein

As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

Comment

Ik heb zelf veel met gestapelde lensen gefotografeert.
          Het beste kan je daar primes voor gebruiken.
          Zet het objectief dat op de body zit juist niet op oneindig omdat je dan eerder last van vignetering hebt!
          Het is zowiezo wel lastig om goede resultaten te krijgen bij extreme macro, het ligt niet altijd aan de lens, het licht is ook erg belangrijk.
          Hier wat voorbeelden:
          En er nog eentje bij ! Geschoten met een 100mm macro + omgekeerde 50mm en flitser+softboxje.

100mm macro + omgekeerde 50mm. Belicht met een kartonnen ringflitser (eigenlijk is het een ringreflector) zie:http://members.lycos.nl/eddysign/ringflitser2.jpg Heb er ook een bouwplaat van gemaakt ;) http://members.lycos.nl/eddysign/diy_ringflash.jpg

Een zweefvlieg. Hij was heel goed te benaderen, werkafstand kleiner dan 2 cm.

Ik ben aan het expirimenteren met flitsers om mieren goed te kunnen belichten. Het probleem is dat ik er zo dicht op zit dat het moeilijk is om licht in hun gezicht te krijgen. Ik gebruik namelijk een 100mm plus een omgekeerde 50mm en dan is de werkafstand maar 2cm. Ik heb het volgende gemaakt: http://members.lycos
          Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
          EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Working...
          X