Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omkeren van een objectief voor macro ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

    Bedankt voor de info !

    Ik had idd mijn 70-210 op MF staan maar mijn 50mm stond niet op oneindig dus daar zal het probleem wel inzitten.

    Dat er weinig dof zou zijn had ik wel verwacht maar ik zag eigenlijk helemaal niks, enkel wat wazige omtrekken.

    Ik ga het één dezer nog es proberen en dan laat ik wel weten hoe het afgelopen is.

    G
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #17
      Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

      De werkafstand kan zeer kort zijn.Probeer eens je vinger heel dichtbij de achterkant van de voorste lens te plaatsen en dan van de lens weg te bewegen.Op een bepaald moment zie je wel iets scherp worden,en dat geeft wel een ruw idee van de objectafstand tot je lens.Dan alles op statief en de ruwe afstand tot object instellen.En dan verder zoeken.

      Comment


      • #18
        Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

        Er lopen in deze discussie 2 zaken door elkaar:
        . het omgekeerd gebruiken van een objectief op een camera, of te wel reversed, of te wel zoals met de BR-2A ring, zoals dat bij Nikon heet.
        . het stapelen van objectieven op elkaar: "stacket lenses" bv een 100mm en daar een 50 mm omgekeerd op zetten.

        Over beide zaken is in dit forum al veel geschreven.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #19
          Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

          Je hebt gelijk, Hans, over dat door elkaar lopen ... Ik had het niet over gestackte configuraties maar over omkeren van een objectief, en zo is dit topic gestart.
          Ik zoek trouwens nog altijd of er voor Canon een alternatief voor de BR-2A van Nikon bestaat
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #20
            Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
            Je hebt gelijk, Hans, over dat door elkaar lopen ... Ik had het niet over gestackte configuraties maar over omkeren van een objectief, en zo is dit topic gestart.
            Ik zoek trouwens nog altijd of er voor Canon een alternatief voor de BR-2A van Nikon bestaat
            zoek even op google met "macro coupler" of "macro coupling rings" ...
            FWIW

            Comment


            • #21
              Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

              Bedankt voor de tip, Regulus, maar ik kom dan steeds weer uit bij het aaneenzetten van lenzen ... Ergens in de hits vond ik 'Canon doesn't make reverse mounting adapters', dus zoek ik vruchteloos ? Als ik van iemand een kapotte canon lens zou kunnen krijgen, dan probeer ik zelf de bajonetaansluiting eraf te halen en er een filterring aan te zetten. Dat zou moeten werken
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #22
                Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                Bedankt voor de tip, Regulus, maar ik kom dan steeds weer uit bij het aaneenzetten van lenzen ... Ergens in de hits vond ik 'Canon doesn't make reverse mounting adapters', dus zoek ik vruchteloos ? Als ik van iemand een kapotte canon lens zou kunnen krijgen, dan probeer ik zelf de bajonetaansluiting eraf te halen en er een filterring aan te zetten. Dat zou moeten werken
                Waarom koop je niet een kant en klare ring? Enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat je met grote filtermaten wil werken. (Standaard ringen zijn er in 52-55-58 mm)

                Comment


                • #23
                  Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                  Hier een voorbeeld met een omgekeerd 20mm objectief gemaakt, dit is een foto van een stukje van een mineraal, werkelijke grootte van het opgenomen beeld ongeveer 2mm om deze scherptediepte te bekomen, zijn een twintigtal opnames gemaakt, steeds met een verschuiving van het scherpstelveld met ongeveer 0,1mm, en nadien samengebracht met het programma Combine ZM, dit programma zoekt zelf welke delen van het beeld scherp zijn, en monteerd alle scherpe stukken automatisch tot één geheel

                  Comment


                  • #24
                    Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door thisnix Bekijk bericht
                    Waarom koop je niet een kant en klare ring? Enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat je met grote filtermaten wil werken. (Standaard ringen zijn er in 52-55-58 mm)
                    okjee, maar waar zijn deze te koop? (in België)

                    ik zoek ook een alternatief voor de BR-2A voor canon...
                    Fotogallery
                    My Pictureblog

                    Comment


                    • #25
                      Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                      .....
                      Last edited by NeQo; 9 april 2010, 18:47. Reden: typo's

                      Comment


                      • #26
                        Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                        Ik heb al een paar experimenten met zo van die omgekeerde lenzen gedaan. In mijn geval heb ik mijn kitlens omgekeerd tegen mijn body gehouden en zo getrokken. Primitief, maar het werkt. Het grootste nadeel daarbij is dat je geen diafragma kunt regelen en dus met een afschuwelijke DOF zit. Met wat geluk kan je toch tot bijvoorbeeld dit komen.
                        Omkeerringen kan je inderdaad bij die enjoyyourcamera.com krijgen (zoals hierboven vermeld). Overigens: met een 18-55 kan je een enorme vergroting verkrijgen, ik schat 2:1 op 18mm. En dat kan tof zijn.
                        http://peliculiar.lalunerouge.net

                        Comment


                        • #27
                          Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Hier een voorbeeld met een omgekeerd 20mm objectief gemaakt, dit is een foto van een stukje van een mineraal, werkelijke grootte van het opgenomen beeld ongeveer 2mm om deze scherptediepte te bekomen, zijn een twintigtal opnames gemaakt, steeds met een verschuiving van het scherpstelveld met ongeveer 0,1mm, en nadien samengebracht met het programma Combine ZM, dit programma zoekt zelf welke delen van het beeld scherp zijn, en monteerd alle scherpe stukken automatisch tot één geheel
                          Ja dit werkt ook voor mij echt uitstekend .. Ik wil een studie maken van plantenzaden (oa cactussen) en het enige alternatief dat ik tot nogtoe had was een (dure!) stereomicroscoop ..
                          Met een bridge camera met sterke zoom (12x) samen met een 3,3 diopter lens (achromatisch) en mijn oude Canon SLR lens omgekeerd kom ik aan buitengewone vergrotingen .. Zelfde techniek gebruikt als hierboven uitgelegd maar ik heb de testversie van Helicon Focus gebruikt (is IMHO iets beter dan combineZM)
                          Op de foto zie je kiemende zaden .. die zijn gemiddeld 0,2 MILLIMETER groot

                          Comment


                          • #28
                            Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                            De meeste van de foto's die ik bij macro's poste, zijn op deze manier gemaakt.Aan jou om te oordelen

                            De ring (macro-coupler) aangekocht via ebay (15 euro totaal) en zo een Nikkor 50 mm (had ik nog liggen) op m'n Fuji S5500 geschroefd.

                            Nadelen: hééél beperkte scherptediepte en werkingsafstand tot onderwerp is hééél klein. Dus kleinste beweging van onderwerp en/of kamera, vergeet het!

                            Voordelen: kostprijs,laag als je nog een goeie lens liggen hebt.
                            Echt wel zware vergroting mogelijk,soms gevoel dat ik door een microscoop kijk


                            Overweeg zelf om een Raynox macro-voorzetlens aan te schaffen, in de hoop dat bovengenoemde nadelen dan verdwijnen. Maar weet niet of dit beter zal zijn.
                            www.petervdg.net/Portfolio

                            Comment


                            • #29
                              Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
                              Nadelen: hééél beperkte scherptediepte en werkingsafstand tot onderwerp is hééél klein. Dus kleinste beweging van onderwerp en/of kamera, vergeet het!

                              Overweeg zelf om een Raynox macro-voorzetlens aan te schaffen, in de hoop dat bovengenoemde nadelen dan verdwijnen. Maar weet niet of dit beter zal zijn.
                              Wat de DOF betreft heb je wel gelijk maar dat kan men zoals gezegd, elegent opvangen door een reeks fotos te maken met ieder keer een ander focusvlak. Een tafel met microschroef (zoals voor een microscoop) helpt dan wel heel erg, en dan al deze fotos (laten) combineren tot één geheel. Bij mij was de afstand onderwerp<=> lens helemaal niet zoooo klein ttz een kleine 3 cm wat voor "dode" voorwerpen wel te doen is.

                              Ik dacht ook aan een Raynox voorzetlens maar die lenzen zijn wel goed maar niet echt topkwaliteit dus men zal vlug tevreden moeten zijn .. enne het probleem van kleine scherptediepte zullen ze zeker niet oplossen want dit is een inherent optisch probleem, hoe sterker de vergroting hoe kleiner de scherptediepte. Onze lichtmicroscopen op het werk (totale reflectie=stereomicroscoop) hebben een "optische arm" waarop de body van een fototoestel past en om de scherptediepte te controleren zit dus het diafragma in de microscoop en niet in de camera het helpt maar 't blijft een probleem (max vergroting rond de 90x wat ong. de grens is voor dit type microscopie, zo heb ik mij laten vertellen)
                              Dus voor thuis is de truk met de omkeerlens een geschenk van de goden
                              FWIW

                              Comment


                              • #30
                                Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door NeQo Bekijk bericht
                                Hier:
                                http://www.fotoshopaalten.nl/index.p...8620d21899aee6
                                De zaakvoerder zit hier op forum trouwens met de naam thisnix, hij heeft trouwens geantwoord op je topic.
                                Komt uit NL, maar geen verzendingskosten en makkelijk via EU overschrijving. Heb er ook al dingen van gekocht en steeds ok.

                                Grts NeQo
                                Dankuwel voor deze uiterst praktische tip !

                                Dat zoek ik verder uit en na aankoop en testen zal ik zeker de resultaten hier op BD publiceren
                                Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                                Comment

                                Working...
                                X