Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope externe flits op K100D how-to?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goedkope externe flits op K100D how-to?

Hallo,

Heb voor een prikje een goedkoop extern flitserke gekocht op ebay.
    Om precies te zijn: Thyristor Twin Flash for Pentax K10D K110D K100D *ist

Nu denk ik er echter te zijn achter gekomen dat de flits enkel manueel te bedienen is. De camera krijgt nooit de "flash ready" status door van de flits.

Dus enkel op M-stand, sluiter op 180 en f8 geeft een heldere flash.

Weten jullie of er bepaalde settings moeten worden juistgezet voor toch de presets te kunnen gebruiken als P, TV en AV? Nu is het namelijk zo dat de P stand me constant een lange sluiter geeft in tegenstelling tot de ingebouwde flitser.

Alvast bedankt,
    Sis
    Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
    http://francie.vankrunkelsven.net

Re: Goedkope externe flits op K100D how-to?

Oorspronkelijk geplaatst door sis3970 Bekijk bericht
    Hallo,

Heb voor een prikje een goedkoop extern flitserke gekocht op ebay.
    Om precies te zijn: Thyristor Twin Flash for Pentax K10D K110D K100D *ist

Nu denk ik er echter te zijn achter gekomen dat de flits enkel manueel te bedienen is. De camera krijgt nooit de "flash ready" status door van de flits.

Dus enkel op M-stand, sluiter op 180 en f8 geeft een heldere flash.

Weten jullie of er bepaalde settings moeten worden juistgezet voor toch de presets te kunnen gebruiken als P, TV en AV? Nu is het namelijk zo dat de P stand me constant een lange sluiter geeft in tegenstelling tot de ingebouwde flitser.

Alvast bedankt,
    Sis
    Als je het richtgetal deelt door je afstand tot het onderwerp in m, dan krijg je als resultaat het diafragma bij een bepaalde ISO.

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

ja, ik denk dus dat je je camera best altijd in M stand bedient.
      Dan je sluitertijd laten staan op 180 ofzo (bij mijn DL gebruikte ik bij een manuele flash 60) en dan met het diaphragma werken tot je een correcte belichting hebt.

Misschien kan je de flits wel ergens op A stand zetten, zodat deze de foto's zelf correct belicht.

Comment

Ondersteunt de flitser wel PTTL? Want als ik me niet vergis moet de flitser PTTL ondersteunen om goed te werken op een K100D. (is hetzelfde als met de *istDL)

Als de flitser geen PTTL ondersteunt geeft hij waarschijnlijk altijd het maximum licht. Ik heb hetzelfde gehad met een Sigma EF-500 ST. (was de niet DG versie, wist ik veel lol... Heb uiteindelijk maar een nieuwe Pentax flitser gekocht)

Wanneer de flitser geen PTTL ondersteunt zul je dus inderdaad gebonden zijn aan de M stand en alles handmatig afstellen...
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik vermoed dat er hier geen sprake is van PTTL. Alleen al omwille van slechts één contactje op de flitsschoen. Ik kan me niet voorstellen dat hierdoor veel info zal worden doorgegeven.
          Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
          http://francie.vankrunkelsven.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
            Ondersteunt de flitser wel PTTL? Want als ik me niet vergis moet de flitser PTTL ondersteunen om goed te werken op een K100D. (is hetzelfde als met de *istDL)
            Flitser moet helemaal niks ondersteunen om te kunnen werken met een K100D. Om P-TTL te kunnen flitsen moet de flitser P-TTL ondersteunen.
            Als de flitser geen PTTL ondersteunt geeft hij waarschijnlijk altijd het maximum licht. Ik heb hetzelfde gehad met een Sigma EF-500 ST. (was de niet DG versie, wist ik veel lol... Heb uiteindelijk maar een nieuwe Pentax flitser gekocht)
            De flitser geeft af wat je hem vraagt af te geven. Ik lees dat het een thyristorflash is, dus heeft de flitser 99% kans een lichtmeetcel, en kun je diafragma's ingeven op de flitser. Deze combinatie bepaalt de afgegeven lichthoeveelheid.
            Wanneer de flitser geen PTTL ondersteunt zul je dus inderdaad gebonden zijn aan de M stand en alles handmatig afstellen...
            Daar zeg je zo wat... Maar Av en Tv werken ook nog. Maar daar geldt nog meer: ken je flits, ken je toestel en kan een lichtmeting interpreteren.

Comment

Working...
            X