Als ik in de winkel nieuwe batterijen koop... dien ik die op te laden voor gebruik? Of is dat niet nodig?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe batterijen opladen?
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
-
-
-
Re: Nieuwe batterijen opladen?
Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk berichtHet is bovendien bekend dat Li-ion batterijen pas na enkele laad/ontlaad beurten hum maximun capaciteit krijgen.
Is het ook zo dat ze een hele nacht nodig hebben? Na 1.5uur ziet het lichtje van de oplader al groen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PsynceFiction Bekijk berichtNog meer nuttige informatie. Ik zal ze dan vannacht maar opladen want dien ze morgen te gebruiken.
Is het ook zo dat ze een hele nacht nodig hebben? Na 1.5uur ziet het lichtje van de oplader al groen...
Enne goeie raad, gebruik ze de eerste malen tot ze helemaal leeg zijn. Op die manier calibreer je de batterijen voor optimaal gebruik.Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk berichtEnne goeie raad, gebruik ze de eerste malen tot ze helemaal leeg zijn. Op die manier calibreer je de batterijen voor optimaal gebruik.
Lithium-Ion batterijen best zo weinig mogelijk volledig ontladen !!!
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk berichtDat was waar in de goeie ouwe NiCad-tijd.
Lithium-Ion batterijen best zo weinig mogelijk volledig ontladen !!!
Comment
-
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk berichtIs het mogelijk om NiCads te "verfrissen"?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk berichtIn veel gevallen wel...Er zijn natuurlijk een paar randfenomenen die bepalend zijn voor het succes van deze operatie. De belanrijkste zijn het aantal ladingen/ontladingen (eigenlijk het aantal coulomb dat ontladen en geladen werd). Na 500 volle cycli is het beste er meestal van af. Ook de inversie die bij te diepe ontlading in sommige cellen kan optreden genereert een verhoogde veroudering (zelfs soms destructie). Er zijn voor de rest twee elementen die bij dat verfrissen aan de orde zijn: het herstellen van de onbalans die na verloop van tijd kan ontstaan, en het wegwerken van de chemische veranderingen die in nicads onstaan (vooal door "trickle charging") en die verkeerdelijk soms "memory" effect worden genoemd. Beste is de batterij een aantal keren vol te laden en tot 0.9V/cel te ontladen. Beter en veiliger is de individuele cellen ontladen (meestal niet mogelijk) omdat bij zware onbalans zelf bij partiele ontlading er ook nog inversie kan optreden als het geheel wordt ontladen (alle cellen in serie). Nicads die lang hebben stil gelegen willen door een chemische barrier soms in het geheel niet laden. een flijke spanningsstoot moet dan de oplossing. Nicads vol geladen stockeren verhoogt de kans op ontstaan van onbalans. Moderne hightech batterijen hebben tegenwoordig ingebouwde "battery management" systemen de meeste problemen vermijden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PsynceFiction Bekijk berichtNog meer nuttige informatie. Ik zal ze dan vannacht maar opladen want dien ze morgen te gebruiken.
Mijn batterij voor de Canon 400D heb ik ook zo altijd behandeld. Ik heb hem nu 4x aan de lader moeten hangen. En dit weekend heb ik er 700 foto's mee genomen tijdens 2 optredens. Terwijl de specs die batterij maar 400 shots geeft. Daar kwam nog bij dat ik regelmatig de interne flits had gebruikt.
Dus dat komt meer dan goed.Tot sluitertijd, Dirk
Comment
Comment