Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cir. pol. filter ......hoe te gebruiken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Cir. pol. filter ......hoe te gebruiken ?

Alles wat steeds wou weten over polarisatie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization

In de 90 graden stand werkt ie op z'n maximum.
    Nu ik moet toegeven, draai en kijk wat je gewenste effect moet zijn.
    Er bestaat niet echt een andere regel dan uitproberen denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NeQo Bekijk bericht
      Alles wat steeds wou weten over polarisatie:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization

In de 90 graden stand werkt ie op z'n maximum.
      .
      neen ...
      90 graden ten opzichte van de hoek van de invallende gepolariseerde lichtgolf .. en dat is heel wat anders
      .. andermaal de link
      http://micro.magnet.fsu.edu/primer/l...lighthome.html

Comment

Bij mijn pola-filter staat op de rand een witte stip en als je die naar de stand van de zon draait dan moet je niet veel meer bijregelen.
        Groetjes Vicky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicky Bekijk bericht
          Bij mijn pola-filter staat op de rand een witte stip en als je die naar de stand van de zon draait dan moet je niet veel meer bijregelen.
          .. of exact haaks op de stand van de zon ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Orliksken Bekijk bericht
            Is dit bvb iets waard? Of toch beter dit?
            Zou voor een Canon 10-22 en een 17-55 moeten zijn.
            denk dat je bij die 10-22 wel eens last van vignettering zou kunnen krijgen, denk best eens nakijken.

groeten, robbe
            Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
            Wait. Look. Feel.
            Then shoot ! (David Muench)

Comment

Zelf gebruik ik hier Hoya filters op de 70-200 4L en de (schitterende) Tamron 17-50 2.8.

Ik heb een Hoya MRC Pol filter. Daar heb ik deze foto's mee gemaakt:

Let op dat als je de luchten er blauw mee wilt maken dit alleen werkt als je al blauw lucht heb. Hier in NL is het vaak wit of grauwig. Dit word met een pol filter helaas niet blauw.
              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbe852 Bekijk bericht
                denk dat je bij die 10-22 wel eens last van vignettering zou kunnen krijgen, denk best eens nakijken.
                Dat klopt. Wil je geen vignettering bij de Canon 10-22mm, dan moet je een "slim" filter gebruiken. Op grote diafragma-openingen kan de vignettering met een standaardfilter soms erg prominent aanwezig zijn. Als je de lens voldoende afstopt verdwijnt de vignettering thans meestal wel.

Comment

Correct, 90 graden tov de zon, dat bedoelde ik maar ik heb het niet geschreven...
                  Bedankt voor de correctie.

Hier ook een voorbeeldje van bij ons in het dorp:
                  http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=159051
                  Last edited by NeQo; 3 juni 2007, 21:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door revtor Bekijk bericht
                    Dat klopt. Wil je geen vignettering bij de Canon 10-22mm, dan moet je een "slim" filter gebruiken. Op grote diafragma-openingen kan de vignettering met een standaardfilter soms erg prominent aanwezig zijn. Als je de lens voldoende afstopt verdwijnt de vignettering thans meestal wel.
                    Is genoteerd! Als ik teveel vignettering heb op mijn 10-22, dan kan ik hem nog steeds op mijn 17-55 gebruiken natuurlijk!
                    Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
                    http://www.orlik.be

Comment

Een pola heeft het mooiste effect vaak bij groothoek gebruik, maar niet TE extreem omdat je dan een onnatuurlijk kleurverloop krijgt, mede afhankelijk van de stand van de zon natuurlijk. Wel uitkijken.
                      Wat betreft de aan het begin genoemde spierwitte wolken: bedoeld wordt waarschijnlijk dat de wolken mooi af tekenen tegen de lucht, want anders is het gewoon een kwestie van een stopje overbelichten in JPG
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hans, Jij hebt jaren alle Nikon filters staan promoten en staan demonstreren hoe goed die coatings van Nikon filters wel waren op diverse fotografiebeurzen, ik heb er bij jou dan ook verschillende gekocht, tot volle tevredenheid trouwens, en nu kom je dit te zeggen.
                        Dat ik zo enthousiast ben over de Nikon filters, lijkt me logisch.
                        Maar zelf werk ik het liefst zonder filters. Op m'n site zie je nu even een heel grote foto met een Nikon filter en een gelijk filter van een onbekend merk. Kun je het verschil nog eens bekijken. Even de foto openen in een eigen venster, dan wordt het redelijk groot.

Er is voor pola filters geen alternatief. Vandaar mijn voorkeur voor de Nikon.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Wat ook helpt met het "leren" werken met een cir.pol.filter, plaats je buiten in de buurt van een raam (glazen venster) en draai dan terwijl je door de zoeker draait met je filter, op een bepaalde stand zul je zien dat de weerkaatsing (gedeeltelijk) wegvalt, en v.b. de persoon of onderwerp achter dit raam beter zichtbaar is. Kan je ook wat me experimenteren met autovenster, weerkaatsing op vijver-opp.vlakte enz..... veel fun

Comment

Maar die effecten kan je toch ook realiseren met zeer beperkte nabewerking, nee?
                            allez ik vraag het maar - ik heb zelf geen polarisers. Enkel UV filters.
                            equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                              Maar die effecten kan je toch ook realiseren met zeer beperkte nabewerking, nee?
                              allez ik vraag het maar - ik heb zelf geen polarisers. Enkel UV filters.
                              neen ..

Comment

Nog eens een vraagje over deze ouwe topic die ik effe afstof:

Wat is het effect van een dergelijke circ polarisatie filter op de lucht bij avondlicht of bijvoorbeeld noorderlicht?
                                Of nog: sneeuw bijvoorbeeld?
                                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Working...
                                X