Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

metz mecablitz 40mz-2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• metz mecablitz 40mz-2

Ik heb voor mijn pentax ist DL een metz flits gekocht (de 40MZ-2). Volgens de verkoper zou deze TTL moeten ondersteunen op mijn toestel, ik krijg echter enkel compleet overbelichte en onbruikbare beelden van de flits. Als ik de flits op A-stand zet is het meestal beter, als ik echter probeer te bouncen via plafond of muur zit hij er nog heel vaak naast. Ik gebruik de camera hoofdzakelijk op A-stand (om het diaphragma te regelen). Ik heb al gezocht in de handleiding (die ik op de metz site gevonden had) maar hierin vindt ik ook geen oplossing.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik zit wat met mijn handen in het haar

groetjes Joris Vanné

ps: ik gebruik de flits met de SCA 3701 adapter (en het schuivertje staat helemaal naar links)

Re: metz mecablitz 40mz-2

Sorry, had model Pentax niet gezien
    DVC

Comment

Joris, 'k ben 's vlug gn kijken op site Metz. Ik vrees dat de verkoper het niet bij het rechte eind heeft;

http://www.metz.de/en/photo_electron...hlung.142.html

Ook bij de adaptors niet terug te vinden:

http://www.metz.de/en/photo_electron...apter.143.html
      DVC

Comment

Je beht een SCA3702-adapter nodig. Maar daarmee kan je met een istDL nog niet TTL-flitsen. DAt is met een 40MZ-2 gewoon onmogelijk.
        Je kan wel automatisch flitsen of manueel. Automatisch houdt in dat niet de camera (zoals bij TTL) het gereflecteerde licht meet, maar de flits. Op de flits moet je hetzelfde diafragma instellen als op je camera. Flitsbelichtingscompensatie verkrijg je door verschillen in diafragmainstelling tussen camera en flits.

En je verkoper zit dus duidelijk fout. Voor mij zou dat een geldige reden zijn om van de verkoop af te zien.

Comment

Ik heb hem al gekocht.

Het diaphragma, de ISO-waarde en de zoom worden automatisch door de camera doorgegeven naar de flits. Dus dit gebeurt toch automatisch.
          Het enige probleem is dus dat de camera er vaak naast zit als ik probeer te bouncen.

Comment

Je moet eens proberen te bouncen met het diafragma op je flits 1 à 2 stops kleiner dan op je toestel. Bij een hoog plafond kan je zelfs 3 stops verschil nodig hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Je moet eens proberen te bouncen met het diafragma op je flits 1 à 2 stops kleiner dan op je toestel. Bij een hoog plafond kan je zelfs 3 stops verschil nodig hebben.
              Zou toch automatisch moeten verrekend! Heb je 'm pas gekocht.... terugbrengen als (en hiet toch het geval?) de verkoper verkeerde info geeft.
              DVC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK Bekijk bericht
                Zou toch automatisch moeten verrekend!
                't Is geen TTL...

Comment

'Volgens de verkoper zou deze TTL moeten ondersteunen op mijn toestel...' staat toch in eerste post? Of kan camera (ken dat type niet) dat ook niet aan?
                  DVC

Comment

Ik heb een Lada 2105 te koop. Hij zou nog gemakkelijk de 250 km/u halen.
                    Koop je hem? Voor 15.000 € is hij de jouwe.

Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK Bekijk bericht
                    Of kan camera (ken dat type niet) dat ook niet aan?
                    De flash kan dat niet aan.

Comment

euhm, sorry, niet geïntresseerd in de Lada, haalt hij echt 250?

ik vrees ook dat de verkoper zich vergist heeft. Het was niet op het forum hoor. Maar het is geen ramp, ik ga dan maar proberne op manueel te werken (geeft toch meer bevrediging als het lukt).
                      Zal ook eens proberen met het diaphragma (op de flits) te werken.

Bedankt voor de reacties

Groetjes

Comment

De *ist DL (en latere pentax camera's) ondersteunen geen gewone TTL meer (*ist D en DS wel). Om volledig automatisch te werken heb je P-TTL nodig bij je flitser.

Voor zover ik weet hebben maar enkele merken een P-TTL flitser in huis:

Pentax zelf, Sigma, Promaster, Soligor, Tumax.
                        ~TDN
                        fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Working...
                        X