.....
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Balg en DSLR?
Collapse
X
-
-
Re: Balg en DSLR?
Oorspronkelijk geplaatst door NeQo Bekijk berichtZou me graag verdiepen in de werking van een balg.
De vraag is, werkt dit wel op een dslr?
Iemand ervaring mee?
Balg is hetzelfde als tussenringen, alleen langer en meer flexibel. Je moet natuurlijk rekening houden met aanzienlijk lichtverlies, hoe meer je uitrekt.
Een balg met 2 rails is natuurlijk stabieler dan met 1.
DPaul.DPaul - A.FIAP
D810, nikkors and other stuff
-
werkt prima. ik heb nog een balgje voor EOS liggen. ik doe er niet veel mee, en ondertussen een 180mm macro gekocht. ik denk wel dat ik met dat balgje groter geraak...Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NeQo Bekijk berichtBestaat hier een soort handleiding voor?
Welke objectieven moet je gebruiken bij die balg?
Wat is die Shutter Release kabel?
Mijn beste vriend Google levert niet de gewenste informatie...
Nog veel vragen dus, maar aangezien ik geen notie heb van analoge SLR technieken tast ik hier volledig in het duister.
Wie kan me helpen met de nodige informatie?
Op een oudere balg kan je volgens mij alleen volledig manuele lenzen gebruiken omdat er geen contactpunten zijn die diafragma enz regelen.Ik weet niet zeker of er modernere balgen bestaan waarbij de contactpunten op de modernere lenzen en camera's wel bruikbaar zijn.Novoflex( duitse fabrikant) maakt deze wellicht ook.Dus in het andere geval het moeten het lenzen zijn waarbij je met een diafragma ring het diafragme moet instellen. Shutter release kabel is een kabel waarmee je de sluiter laat dichtgaan zonder de camera te bewegen. Vergelijk het met een afstandsbediening. De moderne digitale en analoge hebben er een met een electronisch contact.Het ander ouder model daar druk je effectief met een kabel op de sluiterknop om zo de foto te nemen. Er zijn op sommige nieuwere camera's ook afstandsbedieningen zonder kabel ....dit werkt met een infrarood zender zoals de afstandsbediening vd televisieLast edited by RUPSELKOPKE; 23 februari 2007, 19:02.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
Ik zie dat je met Olympus fotografeerd. Novoflex blijkt een automatische balg te maken voor Olympus.
Hier de link naar hun site. Ga naar --products---macro accesoires---automatic bellows. Al wat Novoflex maakt is evenwel niet goedkoop.
http://www.novoflex.de/english/html/products.htmCanon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
Comment
-
-
Ik gebruik voor Nikon een Russische balg met lens van enkele tientjes + een adapter-ring (van ook enkele tientjes) en het resultaat is verbluffend.Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk berichtIk gebruik voor Nikon een Russische balg met lens van enkele tientjes + een adapter-ring (van ook enkele tientjes) en het resultaat is verbluffend.
Comment
-
"Diene shutter kabel blijft me toch verwarren zenne"
De kabel die men op de site toont dient om zowel de sluiter(shutter) en het diafragma op hetzelfde ogenblik te bedienen.Enkel bij oudere camera's.Op de ogenblik dat je de foto neemt via de ontspanknop( eerste kabel), sluit het diafragma tot op de door jou ingestelde waarde (met de tweede kabel) gelijktijdig.
Op de oude camera's zat een pinnetje(mechanisme) dat het diafragma sloot op de moment van opname.Wanneer je de lens gebruikt met een balg ertussen kan dit mechanisme het diafragma niet meer bedienen...vandaar de dubbele kabel.Last edited by RUPSELKOPKE; 24 februari 2007, 01:28.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
Comment
-
"Ik probeer gewoon te begrijpen waarom je een lens die je reverse mount niet moet bedienen, doch bij normaal gebruik blijbaar wel."
Je kan een lens reversed op een ander objectief gebruiken. Op deze wijze dient ze slechts als een soort vergrootglas voor de lens die op de body zit.
Hier moet je enkel het diafragma van de lens die op de body zit instellen om de scherpte diepte te regelen.
Je kan ook een lens direct reversed aan de body koppelen(zonder ander objectief ertussen).Nu dient de lens als objectief en moet je wel het diafragma instellen, net zoals je ze in de normale manier zou gebruiken. Zonder kleine diafragmaopening heb je ook geen scherpte diepte bij veel vergroting. Voor details in postzegels, dia's en vlakke onderwerpen zal een geringe scherpte diepte nog wel bruikbaar zijn. Dat is in mijn ogen ook de enige toepassing waar zo'n oude balg en volledig manuele lensjes nog bruikbaar zijn. Ik weet niet waarvoor precies je dit materiaal wil gaan gebruiken......maar mijn medeleven heb je alvast ;0)Last edited by RUPSELKOPKE; 24 februari 2007, 01:50.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
Comment
-
Comment