Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Free Raw software

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Free Raw software

De Rawfiles van mijn Pentax K10D worden door Rawshooter niet meer gelezen. Ik heb op Dpreview een crack gevonden maar dat wil niet echt lukken , welke free Rawsoftware gebruik jij en wat zijn je bevindingen ermee?

leo
    Pentax K10D

Re: Free Raw software

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen Bekijk bericht
    De Rawfiles van mijn Pentax K10D worden door Rawshooter niet meer gelezen. Ik heb op Dpreview een crack gevonden maar dat wil niet echt lukken , welke free Rawsoftware gebruik jij en wat zijn je bevindingen ermee?

leo

Volgens deze uitleg hier moet het lukken met verschillende raw programma's:

DNG raw Format
    Hats off to Pentax for offering the K10D with the open DNG raw format as an option along with Pentax's own proprietary raw format. This makes Pentax the first of the major Japanese companies to shed their corporate ego and offer consumers a choice of a non-propretary raw format. Right out of the box this means that K10D raw files can be used with current and previous versions of Adobe Camera Raw, Lightroom, and several other raw processing programs. Pentax ships the camera with a SilkyPix based image processing program, but as soon as I saw that DNG was supported I didn't even open their disk envelope, preferring to use more familiar, more mainstream. and more powerful tools.

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik was gisteren bij iemand die o.a.volgend programma gebruikt, waarvan een free download bestaat met de basismogelijkheden.
      Even googlen naar RAWSHOOTER ESSENTIALS

Update is later mogelijk.
      The problem of the male brain:
      On the left side, there's nothing right.
      On the right side, there's nothing left.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
        Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik was gisteren bij iemand die o.a.volgend programma gebruikt, waarvan een free download bestaat met de basismogelijkheden.
        Even googlen naar RAWSHOOTER ESSENTIALS

Update is later mogelijk.
        Upgrade WAS mogelijk. Voor Adobe Rawshooter van Pixmantec heeft overgekocht met de bedoeling het een stille dood te laten sterven.
        De premium versie is niet meer verkrijgbaar en de essentials wordt niet meer onderhouden.
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen Bekijk bericht

leo
          Waarom gebruik je niet diegene die pentax met de camera meelevert?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
            Waarom gebruik je niet diegene die pentax met de camera meelevert?

Als je Rawshooter gewend ben dan is de Pentax Photolab echt geen optie meer........

en dat is het enigste negatieve wat je mij van Pentax hoor zeggen

leo
            Pentax K10D

Comment

Ik gebruikte tot nu Adobe Camera RAW. De DNGs uit de K10D kunnen er perfect in worden gelezen. Of je dat gratis software kan noemen hangt van je kanalen af... Say no more... nudge nudge...

Ik heb parallel Adobe Photoshop Lightroom enkele keren getest en was erg gecharmeerd door de interface. Daardoor bestelde ik het ook, en ik hoop het weldra in de bus te krijgen. Ik koos nl voor de versie in een echte doos, eerder dan eentje om te downloaden. Anders had ik 'm al gehad. Ok, da's idd ook eentje die ik betaal, maar wel met veel plezier. M'n gebruik van de software is intss zodanig toegenomen dat ik dergelijke kost ervoor overheb. Uiteindelijk is de prijs vglbaar met deze van sommige accessoires die ik kocht en die ik veel minder vaak gebruik...

Vooral als je weet dat Lightroom ook naar workflow echt wel super is en ook je printing en presentatie voor z'n rekening kan nemen op een professionele manier. Veel meer dan een RAW ontwikkelaar alleen.

Helaas ga ik niet zonder Photoshop kunnen. Een ander softwaretje dat ik kocht, PTGui, is immers super om panorama's te stitchen. Vooral voor pano's met bewegende elementen kan je hiermee een Photoshop bestand aan laten maken met alle oorspronkelijke beelden in vervormde lagen bovenop de stitch. Met Photoshop kan je hierin heel eenvoudig mensjes in en uit schilderen en zo een schitterend eindresultaat halen. Mss dat ik CS3 ook nog wel aankoop als de tijd rijp is... Maar dat is een andere grootteorde...

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Via een link op Dpreview kan ik nu DNG's lezen in Rawshooter Premium!!
                Met mijn D's maak ik ook altijd gebruik van Rawshooter ( voorloper van lightroom) en is voor mij het perfecte programma
                Pentax K10D

Comment

Working...
                X