Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ervaring heb ik niet, maar ik meen gelezen te hebben dat je met de sb800 en sb600 beiden draadloos kunt flitsen in combinatie met de d80 zonder enige andere accesoires
Ik gebruik draadloos flitsen zeer geregeld. Biedt heel veel mogelijkheden voor mooie flitsverlichting.
Je kan dit zowel met een SB-600 (die ik zelf gebruik) als met een SB-800 in combinatie met de ingebouwde flits.
Dit doe je op de D80:
zorg dat de camera op P, S, A of M staat. Dit werkt niet in de Scene modes!
zet je menu op "Volledig" (SETUP MENU, eerste puntje)
ga naar het Persoonlijke Instellingen menu
ga naar punt 22, Ingebouwde flitser
kies Commanderstand
de ingebouwde flitser kan je best ofwel "DDL" zetten (dan flits hij mee) ofwel "--" (dan stuurt hij enkel de remote flits aan). Dit wijzig je door de multi-selector omhoog of omlaag te drukken.
de rest van de instellingen kan je laten staan (Groep A DDL, Groep B DDL en Kanaal 3)
druk op "OK"
Dit doe je op de D200:
ga naar het Persoonlijke Instellingen menu
ga naar punt e3, Ingebouwde flitser
kies Commanderstand
de ingebouwde flitser kan je best ofwel "DDL" zetten (dan flits hij mee) ofwel "--" (dan stuurt hij enkel de remote flits aan). Dit wijzig je door de multi-selector omhoog of omlaag te drukken.
de rest van de instellingen kan je laten staan (Groep A DDL, Groep B DDL en Kanaal 3)
druk op "ENTER"
Dit doe je op de SB-600:
schakel de flits in
houdt de "ZOOM" en "-" knop ingedrukt
op het display verschijnt een flitssymbooltje en OFF
druk op "MODE". OFF verandert nu in ON
druk even op de aan/uit schakelaar
op het display verschijnt nu onder andere 3 en A. Dit komt overeen met Kanaal 3 en Groep A op de D80 of D200. Dit zijn de standaardinstellingen, moet je normaal niet veranderen
vooraan knipperen nu 2 rode LED's op de flits
Klaar!
Stel nu de remote flits zo op dat de kant met de knipperende LED's de camera kan zien, hoewel dit niet erg kritisch is. Hiervoor moet je meestal de flitskop in een andere stand zetten. Dikwijls werkt het ook zonder dat de LED's naar de camera gericht staan via reflectie.
Als de belichting niet goed is piept de externe flits verschillende keren kort. Zodra hij terug geladen is piept ie 1x lang.
Probeer maar eens, je zal merken dat dit heel simpel is en je hier leuke dingen mee kan doen! De remote flits werkt volledig TTL.
Vergeet niet achteraf je camera terug op TTL flits te zetten en commander mode op de externe flits uit te schakelen!
Jos
Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...
Ik begrijp dat het dus mogelijk is om alleen de SB600 te laten flitsen en de ingebouwde flitserniet te laten flitsen? Dat is wat ik wil namelijk.
Op de D200, en waarschijnlijk op de D80 ook, geeft de pop-up toch een klein flitsje af als hij uit (--) staat, dit om de andere flitsers te triggeren. Dit kan je blokkeren door het IR flitertje van van Nikon hiervoor te kopen, dit komt in de flitsschoen en hangt dan voor de flits. Bij dichtbij opnames kan het flitsje hinderlijk zijn.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Kijk een paar draadjes verder, is al een paar keer over gediscuteerd.
Beste blijf je bij de flitsers van het merk zelf, SB600 of SB800. De laatste is duurder maar heeft meer functies en meer licht en een omnibounce in de prijs inbegrepen. Ikzelf heb de SB600 op mijn D80, zeer tevreden over...
Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechtsBekijk bericht
kan je ook draadloos flitsen op de D50. Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik geraak er niet uit.
Kan iemand mij helpen ?
Neen, niet direct in elk geval.
Het kan wel als je een SU-800 of een SB-800 op je camera monteert om een remote flits aan te sturen.
Iemand die remote flitsen overweegt kan beter een D70, D70s, D80 of D200 kopen. Als je met een budget zit zou ik zelf een D70s kopen. Goed toestel en aan goeie prijzen te vinden, zelfs nieuw nog. Let wel, de flits van de D70(s) kan niet én aansturen én invulflitsen. In commander mode kan die enkel aansturen.
Jos
Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...
Comment