Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: grijskaart

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Of het fototechnisch beter is, weet ik niet, maar het spaart wel veel tijd uit achteraf in de workflow.

Dave
    En kost wel veel tijd bij het fotograferen

Comment

Ik heb mezelf een "DIY-expodisc" gemaakt.

1) vierkantje uit passe-partout gesneden, zodat de randen ervan exact passen op de randen van de lens
      2) kalkpapier van bij ava zowel op de voor- als achterkant gekleefd

Na 'n custom witbalansmeting gedaan te hebben komen m'n fotos er toch uit als relatief dicht tegen de realiteit. Let wel, voorlopig enkel binnenshuis getest met 'n combinatie spaarlampen/halogeenspots. Het resultaat ziet er echt wel uit als zijnde daglicht (in tegenstelling tot het "warme" beeld bij auto-witbalans).
      Van 't wekkend eens buitenshuis testen, daglicht, etc.

Nog iets, maar hoe juist m'n all-in-one canon is weet ik niet. Het kalkpapier lijkt +-5% minder rood te hebben dan groen en blauw (die gelijk zijn).
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Of het veel meer tijd kost zou ik zo niet zeggen. Even grijskaart of expodisc bovenhalen, foto nemen, foto selecteren met custom witbalans, en daarna zijn alle foto's met dezelfde witbalans opgenomen.

Nog een verschil tussen een echte ExpoDisc en zo'n DIY is dat een ExpoDisc aan de buitenzijde gevuld is met "minilenzen" om alzo het licht rondom in 180 graden in alle richtingen te "vangen" om een completer beeld te hebben. Een set kalkpapier gaat enkel reflecteren afhankelijk van hoe je het richt en gaat in complexere situatie een minder juist beeld geven.

Ook denk ik niet dat al je onderdelen neutraal zijn.

Dave
        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Nog een verschil tussen een echte ExpoDisc en zo'n DIY is dat een ExpoDisc aan de buitenzijde gevuld is met "minilenzen" om alzo het licht rondom in 180 graden in alle richtingen te "vangen" om een completer beeld te hebben. Een set kalkpapier gaat enkel reflecteren afhankelijk van hoe je het richt en gaat in complexere situatie een minder juist beeld geven.

Ook denk ik niet dat al je onderdelen neutraal zijn.
          Ik hoop op 95% zelfde resultaat voor 5% van de kostprijs. (i know ) Maar 'k heb gewoon geen zin meer dan 100 euro uit te geven voor zo'n schijfje. (77mm)
          En van die minilenzen... 2 laagjes kalkpapier met 2mm ruimte ertussen, zal ook wel iets egaler geven dan 1 laagje. Eventueel heb ik nog zo'n "prisma-lens" (???) die eens van één van m'n halogeenspots afgevallen is. Zou ook kunnen helpen.

Oh well, 'k neem m'n fotos toch altijd raw. Dit kalkpapier-experiment is gewoon wat proberen of ik 1 stap kan wegkrijgen uit de nabewerking. Als de kleuren me niet aan staan kan ik nadien nog steeds 'n andere witbalans kiezen. (ik doe het meer voor het experiment dan voor het resultaat )
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
            En kost wel veel tijd bij het fotograferen
            Het kost je maar één minuutje om één opname te maken in dezelfde lichtomstandigheden als waarin je gaat fotograferen.
            Die gemaakte foto dan als witbalans referentie gebruiken zijn maar enkele toetsen indrukken op je camera, als je in JPG fotografeerd.

Fotografeer je in RAW dan maak je gewoon één opname waarin ergens de kaart opstaat, weeral in het zelfde licht
            als waarin je gaat fotograferen en klaar is Kees. Later in postprocessing klik je op die kaart en voila witbalans is juist.
            Geen tijd verlies, als je één minuutje tijdverlies wilt noemen.

In RAW kan je, als het licht verandert vlug even de kaart weer in beeld nemen en je kunt verder fotograferen.

Zeer snel en simpel, maar wel een juiste witbalans.

Succes.

Comment

Working...
            X