Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grijskaart

Ik heb zopas een pocketgrijskaart gekocht (maar kan nog wijzigen), maar ik ben me het volgende aan het afvragen;

1. Als ik via mijn camera de witbalans handmatig ga instellen op een pocket grijskaart (12,5cm op 7cm) moet ik die kaart zeer dicht kadreren in mijn zoeker.

Zou ik geen betere witbalans-waarde krijgen indien ik die op een grotere afstand (lees: grotere grijskaart vb A4-formaat) meet?

2. Via www.fotowand.com zie ik dat je ook een witte pocketkaart kan kopen vr je witbalans te meten. Is dit beter ?
    In mijn handleiding staat dat voor " een nauwkeuriger resultaat een 18% grijskaart" de beste referentie is.
    Waarschijnlijk zijn beide evengoed, toch even de vraag gesteld..

thx
    lieven
    Last edited by Lieven0303; 11 februari 2007, 16:49. Reden: bijvraag
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Re: grijskaart

welk toestel heb je dan eigenlijk?

heb al vele fotoboeken gelezen en daar werd dit steeds gedaan met een wit exemplaar, zowel met canon als met nikon toestellen dus kzou geen idee hebben waarom het te doen met een grijze...

misschien moet je de handleiding geloven of zelf de test eens doen en de kwaliteit van je foto's eens vergelijken...

diegene die de leukste resultaten oplevert die hou je da andere dank je af

succes ermee!

Comment

Omdat wit bijna nooit echt wit is.

Heb het al met een grijskaart(je) en met een wit blad geprobeert het resultaat is het zelfde.

Ik had een setje bij grobet gekocht met 2x A4 en een kleiner voor mee te nemen. Voorkant is 18% grijs, achterkant is wit.

De groote maakt niet echt uit. Ik stel de WB niet in op de camera maar nadien met ACR. dus Ik kan het kleintje van grotere afstand trekken.
      ~ Jorge
      Canon 7D + Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM + Canon Speedlite 580EX

Comment

merci voor jullie reactie,

ik heb al goeie uitleg gekregen van Wim Broeckman van Fotowand !
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
          merci voor jullie reactie,

ik heb al goeie uitleg gekregen van Wim Broeckman van Fotowand !
          En die is??
          gr, eb

Comment

"sloefke"; sorry, hier zijn uitleg
            groetn Lieven

Citaat Wim Broekman;

"De 18% grijskaart heeft 2 functies: betrouwbare meting van zowel de belichting als van de witbalans. De speciale witbalans kaart is alleen daarvoor bedoeld, die raad ik voor belichtingsmeting niet aan. Voor meting van de witbalans zijn beide kaarten ongeveer even goed, zoals veel fabrikanten ook aanbevelen. Hun reflectie van resp. 18 en 84% is absoluut kleur-neutraal, d.w.z. de kaart zelf voegt geen kleur toe, reflecteert precies welk licht er op valt.
            Ik ken de D50 niet voldoende, maar als je de pocket kaart vrij dicht voor de lens houdt (uiteraard zonder dat er schaduw op valt!) kun je hem goed gebruiken. Alle Nikon camera's meten vooral op het beeldmidden, veel minder aan de randen, zodat een kleine kaart geen bezwaar is. Misschien kun je spotmeting gebruiken, dan meet je echt uitsluitend de kaart."
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

Comment

Het is zoals sjorge zegt: als je de witbalans achteraf corrigeert (en in RAW fotografeert) hoeft de kaart helemaal niet beeldvullend te zijn en hoef je ook niet met spotmeting aan de gang.

trail and error!

Comment

inderdaad, wb is perfect achteraf te corrigiëren, maar soms is het ook interessant te weten hoe je je foto's direkt goed kan krijgen vooralleer je gaat photoshoppn ! fototechnisch vind ik dat in ieder geval een meerwaarde (zonder dus te spreken over nabewerking é )
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

Comment

soms is het ook interessant te weten hoe je je foto's direkt goed kan krijgen vooralleer je gaat photoshoppn ! fototechnisch vind ik dat in ieder geval een meerwaarde
                  Oh, is dat zo?

Comment

voor mij wel, ik kan enkel spreken over mijn gevoel hierbij.
                    Wat u hierover denkt zal misschien anders zijn, daarom niet beter of slechten denk ik dan..

Ik bedoelde enkel dat indien je de te fotograferen situatie zo goed als mogelijk probeert vast te leggen met eigen interpretatie op je camera(lees manual) van sluiter, diafragma, iso, witbalans,focus, veldstand,.. dat dit een zoektocht op zich is, zonder me uit te spreken over de nabewerking. Indien je al die zaken kan beïnvloeden en "interpreteren", dat dit een "spel" op zich is.

hopelijk versta je een beetje waar ik naartoe wil..
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

Comment

Ik bedoelde enkel dat indien je de te fotograferen situatie zo goed als mogelijk probeert vast te leggen met eigen interpretatie op je camera(lees manual) van sluiter, diafragma, iso, witbalans,focus, veldstand,.. dat dit een zoektocht op zich is, zonder me uit te spreken over de nabewerking. Indien je al die zaken kan beïnvloeden en "interpreteren", dat dit een "spel" op zich is.
                      Is dat dan wat je bedoelt met "trial and error" (er staat een fout in je sig)?

De term veldstand ken ik niet. Voor de andere dingen (behalve manual en witbalans) ben ik het met je eens: die kun je van tevoren zo goed mogelijk kiezen. Maar hoe doe jij dat dan precies met de witbalans? Wat is je werkwijze? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar...

Comment

trail ans error= proberen en mislukken totdat je een goeie wijze vind, komt van onze een oude wijze psycholoog... da's wat ik bedoelde

veldstand is het welk veld wordt scherpgesteld: in mijn geval (D50: enkel veld, dynamisch veld en dichtsbijzijnd onderwerp.)

witbalans, gewoon je camera een onderwerp (bij voorkeur wit, en nog beter een grijskaart )laten meten (is functie op toestel).dan wordt het gemeten resultaat bewaard voor het nemen van je foto's
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

Comment

trail ans error= proberen en mislukken totdat je een goeie wijze vind, komt van onze een oude wijze psycholoog... da's wat ik bedoelde
                          Het wordt er zo niet beter op, he. Ik had beter m'n mond kunnen houden. Het is (zoals ik hierboven al heb gemeld) 'TRIAL' en niet 'TRAIL".

witbalans, gewoon je camera een onderwerp (bij voorkeur wit, en nog beter een grijskaart )laten meten (is functie op toestel).dan wordt het gemeten resultaat bewaard voor het nemen van je foto's
                          Maar je weet dat dat alleen werkt als je meerdere foto's in exact dezelfde lichtomstandigheden maakt, he? Bijvoorbeeld dus studiopnamen....
                          Last edited by Leonidas; 12 februari 2007, 21:17.

Comment

idd, merci ,

handtekening zat er nog maar in..

uiteraard bij 1 zelfde belichting..
                            -Berenice Abbott-
                            BD1050BE

Comment

Of het fototechnisch beter is, weet ik niet, maar het spaart wel veel tijd uit achteraf in de workflow.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Working...
                              X