Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

250 of 500 w/s?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 250 of 500 w/s?

Gegroet beste BD'ers!

Ik ben student Fotografie vd KDG Antwerpen en ben er stillaan aan toe zelf een flitsset in huis te halen.. Mijn oog viel onvermijdelijk op de Gemini flitsers van Bowens gezien de mogelijke uitbreiding met de batterypacks.
    Mijn probleem ligterin dak zowel portret/mode fotografie doe (zowel binnen als op locatie) én food/productfotografie. Waardoor de eisen nogal hoog liggen vr de flitsers..

*Als ik een set van 3 gemini 250w/s koop heb ik dan genoeg flitskracht om deftige portret&modeopnames te maken?

*Als ik een set van 3 gemini 500w/s koop kan ik dan de flitskracht laag genoeg houden om op f2.8 te fotograferen (food) en een mooie bokeh te behouden?

Kzit me beide keuzes in een vrij hoge prijsklasse, ma ik spaar liever iets langer en koop dan inees kwaliteit.. (zeker omda't toch proff. benut zal worden)

Alle reacties zijn welkom!!

Groetjes Wim!
    Last edited by WDpictures; 1 februari 2007, 22:13. Reden: titel was ni aantrekkelijk genoeg :-)
    D700 - 24-70 NIKKOR - 70-200 VR NIKKOR - SB-800 - MANFROTTO 055PROB + ballhead en ng wa reflectieschermkes en een difuusschermke waar ik veel aan heb :-)

Re: 250 of 500 w/s?

Idem hier, eventuele aankoop flitsinstallatie ...

Wat ik begrepen heb is dat de 250Ws van Bowens wel eens problemen geeft bij het afstellen.
    Het modelling light zou bvb niet evenredig verminderen/veranderen, wanneer je de flash aanpast.
    In ieder geval was er een interessant artikel in de "Focus", een maandblad, van vorig jaar (heb het in de bib gelezen).
    De 500Ws is zeker een mooie set !

Om hiermee echter op een laag vermogen te kunnen werken kan een probleem zijn.
    De Bowens zit aan zo'n 15Ws, minimum.
    Op de les krijg ik met moeite f4 uit de Gemini's.
    Je kan uiteraard het flitslicht verder achteruit zetten maar dat vind ik geen optie aangezien je een ander soort licht krijgt, en het plaatsen van extra diffusors en ND filters voor je flash ... vind ikzelf een "lapmiddel", zeker als je voortduren met een groot diafragma werkt en op de onderste grens schommelt !?

Zelf ga ik waarschijnlijk voor een D-lite set van 200Ws.
    Weliswaar (heel) licht (maar komt me goed uit vermits ie de baan op moet ) maar uitstekende lichtkwaliteit !
    Daarna eventueel een aankoop van een derde flitser (200, 400 ?) of bvb een RX300, topklasse, van 9Ws tot 300 !

Modefoto's op locatie ? Daar geraak je niet met 250Ws ! Zo'n 500W Bowens hebkan je daar blijkbaar goed gebruiken.
    Groetjes

Lukathi

Comment

Ik heb deze set

Als ik een set van 3 gemini 500w/s koop kan ik dan de flitskracht laag genoeg houden om op f2.8 te fotograferen (food) en een mooie bokeh te behouden

Maar dan met 2 flitsers en dat werk zeker op 2,8 en als dat niet lukt kan je altijd de afstand vergroten (heb eens gelezen dat 1 mtr zeker ook een stop verschil uitmaakt

Groetjes NoName
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

Comment

Alvast merci voor de reply's !!

Dus die 500w/s gaan te straf zijn voor laat ons zeggen op nen halve meter van men onderwerp te plaatsen en op f2.8 te werken? Of zijn daar andere meningen over

Zijn der mss nog mensen die met de 250's dezelfde problemen ervaarden als lukathi?

Groetjes!
        D700 - 24-70 NIKKOR - 70-200 VR NIKKOR - SB-800 - MANFROTTO 055PROB + ballhead en ng wa reflectieschermkes en een difuusschermke waar ik veel aan heb :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WDpictures Bekijk bericht
          Dus die 500w/s gaan te straf zijn voor laat ons zeggen op nen halve meter van men onderwerp te plaatsen en op f2.8 te werken? Of zijn daar andere meningen over
          Op f/2.8 ga je ws. sowieso een te korte scherptediepte krijgen. De meeste studioflitsers kun je terugregelen tot 1/16 of zelfs 1/32 van hun vermogen, dat scheelt dan dus al 4 of 5 stops met maximaal. Je kunt er verder een dubbel doek in hangen, dat scheelt ook weer een halve stop. Een ND filter op je camera scheelt ook weer wat. En als dat nog niet genoeg is schiet je alleen op de pilootverlichting, werkt ook.

250Ws is wat aan de krappe kant voor full-body shots waar je toch veel meer scherptediepte wilt. Typisch schiet je dan op f/8 tot f/16 of zo. Vergeet niet dat het verschil tussen 250Ws en 500Ws slechts 1 stop bedraagt...

Ergo, ik zou gaan voor de 500Ws.

PS: lichtopbrengst neemt weliswaar quadratisch af met de afstand (een verdubbeling van de afstand tussen flitser en object levert dus 1 stop verschil op), maar bij vergroting van de afstand gaat je flitser zich steeds meer als een puntlichtbron gedragen met steeds hardere schaduwen tot gevolg. Dat wil je dus niet...

PPS: Flitsvermogen wordt niet uitgedrukt in Watt per seconde maar Watt maal seconde, Ws dus en geen W/s. Het totale licht is dan ongeveer vergelijkbaar met wat een lamp van genoemd vermogen in 1 seconde oplevert, vandaar Watt x sec.

Comment

danku vr de duidelijke reply's.. zeer verhelderend !!! tzullen dus inderdaad de 500's worden met eventueel een ND filter op de camera

Groetjes Wim!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
              Op f/2.8 ga je ws. sowieso een te korte scherptediepte krijgen. ..... En als dat nog niet genoeg is schiet je alleen op de pilootverlichting, werkt ook.

250Ws is wat aan de krappe kant voor full-body shots waar je toch veel meer scherptediepte wilt. Typisch schiet je dan op f/8 tot f/16 of zo. Vergeet niet dat het verschil tussen 250Ws en 500Ws slechts 1 stop bedraagt...
              Soms wil je juist vanwege die beperkte scherptediepte op f2.8 werken !!!
              Hoeveel zijn er niet die met een 85 1.2, 50 1.4, 135 2 enz werken met een diafragma volledig open juist vanwege het creatieve aspect !?

Werken op eventueel de pilootverlichting is inderdaad een (nood)oplossing maar dan kan je ook gewone lampen gaan gebruiken ...

Inderdaad ... het verschil tussen 250 en 500Ws is slechts 1 stop ... met het vehogen van je ISO kan je je studioflitsers ook 1 stop boosten indien nodig.

Probleem is natuurlijk dat als je verschillende doeleinden voor ogen hebt (produkten op f2.8 en mensen in daglicht), dit moeilijker te "coveren" is met één type flits !
              Groetjes

Lukathi

Comment

Op F/2.8 fotograferen lukt zelfs met een zaklamp nog. Camera op statief en sluitertijd omlaag. Of loopt je "food" dan weg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
                  Op F/2.8 fotograferen lukt zelfs met een zaklamp nog. Camera op statief en sluitertijd omlaag. Of loopt je "food" dan weg?
                  wel ast iets lopend is ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WDpictures Bekijk bericht
                    Gegroet beste BD'ers!

Ik ben student Fotografie vd KDG Antwerpen en ben er stillaan aan toe zelf een flitsset in huis te halen.. Mijn oog viel onvermijdelijk op de Gemini flitsers van Bowens gezien de mogelijke uitbreiding met de batterypacks.
                    Mijn probleem ligterin dak zowel portret/mode fotografie doe (zowel binnen als op locatie) én food/productfotografie. Waardoor de eisen nogal hoog liggen vr de flitsers..

Groetjes Wim!
                    Er zijn meerdere flitsers die met batterypacks uit te rusten zijn hoor, deze zijn erg mooi en werke op heel veel flitsers ook op Falcon Eyes en Linkstars etc.

Ook de accu van FE zelf werkt op vele merken flitsers, complete sets zijn dan een stuk goedkoper dan de gemini's. Maar als je het kunt betalen... zeker doen.

Marco
                    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Wil je beperkte scherptediepte met krachtige studioflitsers. Gebruik gewoon een ND filter voor je objectief. Je kunt er makkelijk 4 stops mee aanpassen, en dat is al de moeite. Mijn raad, opteer voor de krachtigste flitsers.
                      Te veel licht kan men verminderen. te weinig licht kan men niet bijmaken (zonder extra kosten). Een wijze raad van ..beeldmaker

Comment

Working...
                      X