Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door de bomen het bos...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Door de bomen het bos...

Misschien een domme vraag, maar ik ben een beetje de weg kwijt in de terminologie van de filters...

Je hebt B&W filters met MRC wat dus duidt op een beschermende coating die tevens het flare risico vermindert (multi-resistance coating). Daarvan heb je slim en gewoon. Je hebt ook de normal coated (NC zeker?). Maar wat betekenen nu die E of ES in de naamgeving? En het flare probleem even buiten beschouwing gelaten bij het gebruik van een UV filter als protectie (ik voel de reacties al komen ) en denkend aan zandkorrels en zee, welke van al die 58 mm UV filters schaf ik best aan voor op een canon 70-300 IS?

Alvast bedankt!
    Mvg, Fre

Re: Door de bomen het bos...

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
    Misschien een domme vraag, maar ik ben een beetje de weg kwijt in de terminologie van de filters...

Je hebt B&W filters met MRC wat dus duidt op een beschermende coating die tevens het flare risico vermindert (multi-resistance coating). Daarvan heb je slim en gewoon. Je hebt ook de normal coated (NC zeker?). Maar wat betekenen nu die E of ES in de naamgeving? En het flare probleem even buiten beschouwing gelaten bij het gebruik van een UV filter als protectie (ik voel de reacties al komen ) en denkend aan zandkorrels en zee, welke van al die 58 mm UV filters schaf ik best aan voor op een canon 70-300 IS?

Alvast bedankt!

Goeie vraag, heb hier een tijdje geleden ook nog de vraag gesteldhttp://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=142567) en blijkbaar zijn filters nutteloze dingen, 'k hoop da jij meer geluk hebt en misschien leer ik toch nog wat bij....

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
      Goeie vraag, heb hier een tijdje geleden ook nog de vraag gesteldhttp://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=142567) en blijkbaar zijn filters nutteloze dingen, 'k hoop da jij meer geluk hebt en misschien leer ik toch nog wat bij....

mvg,
      Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wij de enigen zijn die met die vraag zitten ...
      En toch is er blijkbaar niemand die het antwoord weet?
      Mvg, Fre

Comment

Ik gebruik al jaren Nikon UV-filters op mijn lenzen ter bescherming. Ik vind ze niet nutteloos gezien ze mijn lenzen vrijwaren van krassen en dergelijke.
        B+W is eveneens een zeer goed merk, de slimline filters zijn echter te dun voor het monteren van de lensdop. Het gebruik van de gewone B+W filters is ruim voldoende voor kwaliteitsgarantie. Van flare heb ik tot dusver zeer weinig last gehad, maar ik gebruik dan ook bij iedere lens een zonnekap wat velen een overbodig accessoire vinden. En zo zie je maar weer, smaken verschillen hé?
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Zelfde hier als Vantje: steeds UV + zonnekap op elke lens. En last van flare en/of andere ongewenste effecten nog nooit gehad...
          Bovendien kuis ik liever een filter dan een frontlens. Want vuil en vettig worden ze toch, hoe voorzichtig je ook bent...
          Last edited by pol parasol; 31 januari 2007, 16:24.

Comment

EN weet iemand wat die ES of E willen zeggen bij B&W?
            Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
              Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wij de enigen zijn die met die vraag zitten ...
              En toch is er blijkbaar niemand die het antwoord weet?
              E... ES... Tja, het is toch een vraag die niemand zich ooit stelt blijkbaar ... Toch bedankt hier boven voor jullie reacties.
              Mvg, Fre

Comment

Oeps, teveel off topic
                Last edited by Rudy; 1 februari 2007, 13:24.

Comment

Op deze site vind je alle informatie over B+W filters. Klik op de link Check out the B+W Filter Handbook. Nog niet helemaal gelezen, maar alles wordt er goed en met voorbeeldfotos uitgelegd. Enkel de afkorting E en ES ben ik nog niet tegengekomen.

Volgende afkortingen ben ik tegengekomen in hun productoverzicht:
                  E
                  ES
                  EW
                  ESW
                  Last edited by Steven_V; 1 februari 2007, 12:58.
                  Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Working...
                  X