Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto 468MGRC4 of Ball Head Q-Ball Q3 Emille?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto 468MGRC4 of Ball Head Q-Ball Q3 Emille?

Hallo Allemaal,

Ik loop steeds vaker tegen het gemis van een (goed) statief aan. Ik heb voor mijn compact wel een goedkoop vanguard statief, maar daar durf ik mijn spiegelreflex niet op te zitten. Ik heb (vrijwel) alle topics die er op dit forum zijn over statieven al wel eens doorgelezen. Hoewel ik het liefst voor het beste pakket gaat, ontbreken mij helaas de financiën om dit te doen. Normaliter zou ik er dan voor kiezen om wat langer door te sparen, maar aangezien ik binnenkort toch echt een statief nodig heb, heb ik die luxe even niet.

Oorspronkelijk was ik er redelijk uit om te gaan voor Manfrotto 055PROB + Manfrotto 488RC2 te gaan. Niet een perfecte kop maar door veel mensen toch wel als goed gezien. Echter, toen ik toch steeds meer mensen begon te horen over de creep van deze kop heb ik besloten toch iets dieper in de buidel te tasten en dan maar iets over mijn budget heen te gaan, en gelijk een kop te kopen waar ik een hele tijd mee verder kan. Aangezien ik echter mijn budget ook maar tot een bepaald punt kan oprekken blijf ik wel bij de 055PRO.

Dan natuurlijk de vraag van voor welk balhoofd ik het beste kan gaan. De twee die steeds naar boven kwamen waren de Manfrotto 468MGRC4 en de Ball Head Q-Ball Q3 Emille. De camera die ik op dit moment heb is de Nikon D70. Lenzen die erop zitten zijn Sigma 70-200F/2.8 en Sigma 150mmF/2.8. Geen super zware lenzen dus. In body wil ik met der tijd een upgrade doen (waarschijnlijk) naar de D200, maar beide koppen zullen dat makkelijk moeten kunnen dragen.

Voor mij zou de Manfrotto de makkelijkste keus zijn aangezien die toch net een paar tientjes goedkoper is, en bovendien gewoon bij corne te bestellen. Voor de Markins wordt het lastiger. Ik weet wel waar ik hem kan bestellen, maar ik heb bijvoorbeeld al geen creditcard ( En wil die liever ook niet) bovendien is die toch nog weer iets duurder. Aangezien ik het op het bedrijf koop is het administratief ook iets makkelijker om hem gewoon in Nederland te kopen. Echter, kwaliteit is toch ook belangrijk. Is de Markins de paar tientjes + de iets extra moeite waard? Of is de manfrotto goed genoeg voor mijn gebruik? ( Met name Macro, af en toe wat productfoto's)

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele antwoorden!

Met vriendelijke groet,
    Marlies

Re: Manfrotto 468MGRC4 of Ball Head Q-Ball Q3 Emille?

Hier zou ik ook wel wat duidelijkheid over willen hebben...

ben nu tot het besluit gekomen om een balhoofd te kopen.. en stuit tegen identieke problemen als jou op.. Q3 of de 468MGRC4...

het is geen gemakkelijke keuze...

Maar ik had over een eventuele custom fit plate dat toestel afhankelijk is... in samenwerking met de Q3 toch weer een heel stukje steviger staat.?!
    een vééél te zware rugzak

Comment

Volgens mij is de emille wel zijn geld waard en als het maar een paar tientjes schilt ....zou ik toch voor de emille gaan.

Een van de grote voordelen van de emille lijkt mij zijn beperkt gewicht (en de enorme ratio tussen eigen gewicht en gewicht dat hij kan dragen).
      Hij weegt half zoveel als de manfrotto en kan dubbel zoveel dragen.
      Maar ook het release systeem en mogelijkheden met plates lijkt hij me superieur aan de manfrotto.

Dit is evenwel een kop die best past in ander goed gezelschap (ja, dat budget he ). De 055pro weegt nogal en daarmee speel je het gewichtsvoordeel van de Emille wel kwijt. Maar niet de andere voordelen....

Je kan eventueel later een ander statief bijkopen en de 055 gebruiken voor thuis (macro, stilleven,...).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marlies Bekijk bericht
        Voor de Markins wordt het lastiger. Ik weet wel waar ik hem kan bestellen, maar ik heb bijvoorbeeld al geen creditcard ( En wil die liever ook niet)...
        Je hebt geen creditcard nodig.
        Ik dacht dat er ook een mogelijkheid is om met overschrijving te betalen!

In uw geval zou ik ook voor de emille gaan.

Mvg,
        Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Volgens mij is de emille wel zijn geld waard en als het maar een paar tientjes schilt ....zou ik toch voor de emille gaan.

Een van de grote voordelen van de emille lijkt mij zijn beperkt gewicht (en de enorme ratio tussen eigen gewicht en gewicht dat hij kan dragen).
          Hij weegt half zoveel als de manfrotto en kan dubbel zoveel dragen.
          Maar ook het release systeem en mogelijkheden met plates lijkt hij me superieur aan de manfrotto.

Dit is evenwel een kop die best past in ander goed gezelschap (ja, dat budget he ). De 055pro weegt nogal en daarmee speel je het gewichtsvoordeel van de Emille wel kwijt. Maar niet de andere voordelen....

Je kan eventueel later een ander statief bijkopen en de 055 gebruiken voor thuis (macro, stilleven,...).

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik ben me bewust van het feit dat de 055PRO eigenlijk een "ondermaats" statief is voor deze balkop. Maar ik denk dat aangezien ik nu de keus moet maken tussen OF gelijk betere poten OF gelijk een goed balhoofd, de keus voor het betere balhoofd de verstandigste is. Als ik dan in de toekomst tegen de beperkingen van de 055PRO aanloop ( bv. vanwege zijn gewicht) kan ik dan gaan sparen voor een Gitzo statief ( bijvoorbeeld)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher Bekijk bericht
            Je hebt geen creditcard nodig.
            Ik dacht dat er ook een mogelijkheid is om met overschrijving te betalen!

In uw geval zou ik ook voor de emille gaan.

Mvg,
            Robert
            Ow kijk! Daar had ik nog even overheen gelezen. Bedankt!
            Maar wat ik dus dan graag zou willen horen: WAAROM verkies je de emille boven de manfrotto?

Comment

De Markins Emile heb je voor altijd. Dan speelt de kostprijs geen rol. Die Manfrotto kun je later nog altijd versjassen voor een Gitzo (iedereen is wel geïnteresseerd in een Manfrotto). Ik had ook eerst een manfrotto. Ik heb nu een Gitzo G1227 en een Markins M10. Is dat beter? Ja, veel beter. Is dat het prijsverschil waard? Ik vind van wel.
              "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
              Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
              Uit: Apocrief

Comment

Maar wat ik dus dan graag zou willen horen: WAAROM verkies je de emille boven de manfrotto?
                Je geeft het zelf al een beetje aan.
                Het prijsverschil is minimaal (+- €30 - zonder verzending).
                En verder geeft PSG de voordelen... en daarbij nog die creep (die je overigens ook zelf aangeeft )

En als ge bijvoorbeeld later zou willen overstappen naar een beter balhoofd dat meer gewicht aankan
                (bijvoorbeeld de M20 of ander balhoofd dat het Arca-Swiss syteem ondersteunt), dan hebt ge al de cameraplates, lensplates,... al.

Nu, ik heb zelf geen ervaring met de emille, maar ben zelf ook op zoek naar een degelijk balhoofd.
                En als ik één ga kopen, dan wordt het denk ik de M10.

Mvg,
                Robert

Comment

Je geeft het zelf al een beetje aan.
                  Het prijsverschil is minimaal (+- €30 - zonder verzending).
                  En verder geeft PSG de voordelen... en daarbij nog die creep (die je overigens ook zelf aangeeft )

En als ge bijvoorbeeld later zou willen overstappen naar een beter balhoofd dat meer gewicht aankan
                  (bijvoorbeeld de M20 of ander balhoofd dat het Arca-Swiss syteem ondersteunt), dan hebt ge al de cameraplates, lensplates,... al.

Nu, ik heb zelf geen ervaring met de emille, maar ben zelf ook op zoek naar een degelijk balhoofd.
                  En als ik één ga kopen, dan wordt het denk ik de M10.

Mvg,
                  Robert

Die creep bedoelde ik eigenlijk meer voor de (veel) goedkopere 488 (Manfrotto)

Over die camera-plate. Wanneer je alleen het balhoofd besteld dan ben je er dus zowieso nog niet? Heb je die plate absoluut nodig? Want dan wordt het prijsverschil dus nog eens + €52 ( voor alleen een D70 plate)

Marlies, duidelijk nog statief-n00b

Comment

Die creep bedoelde ik eigenlijk meer voor de (veel) goedkopere 488 (Manfrotto)
                    Ja foutje, ik bedoelde dat natuurlijk als nadeel bij de manfrotto...

Over die camera-plate. Wanneer je alleen het balhoofd besteld dan ben je er dus zowieso nog niet? Heb je die plate absoluut nodig? Want dan wordt het prijsverschil dus nog eens + €52 ( voor alleen een D70 plate)

Marlies, duidelijk nog statief-n00b
                    Idd, er moet ook nog een cameraplate bij (of lensplate).
                    Je kan dus kiezen tussen een plate die speciaal voor je toestel of objectief (voor op de statiefring) gemaakt is OF kies je voor een universele lens/cameraplate.

Het gemakkelijkste is natuurlijk om 2 aparte lensplates te kopen, één voor jouw Sigma 150 en een andere voor de 70-200. Maar dit is duurder.
                    Je kan ook 1 universele lens/cameraplate kopen en deze steeds van objectief of toestel veranderen. Alhoewel dit zeer omslachtig is! Maar wel goedkoper.

Mvg,
                    Robert

Comment

Ja foutje, ik bedoelde dat natuurlijk als nadeel bij de manfrotto...

Idd, er moet ook nog een cameraplate bij (of lensplate).
                      Je kan dus kiezen tussen een plate die speciaal voor je toestel of objectief (voor op de statiefring) gemaakt is OF kies je voor een universele lens/cameraplate.

Het gemakkelijkste is natuurlijk om 2 aparte lensplates te kopen, één voor jouw Sigma 150 en een andere voor de 70-200. Maar dit is duurder.
                      Je kan ook 1 universele lens/cameraplate kopen en deze steeds van objectief of toestel veranderen. Alhoewel dit zeer omslachtig is! Maar wel goedkoper.

Mvg,
                      Robert
                      Dan is het toch makkelijker om gewoon een camera-plate te kopen? Dan maakt het niet uit welke van de lenzen er voorop staan? Het lijkt me niet dat mijn lenzen zo zwaar zijn dat het bajonet dat niet aankan. Zowieso niet bij de 150mm. En zo gigantisch zwaar is die 70-200 nu ook weer niet?

Comment

Hou er rekening mee dat je met een D70 en die 055Prob/Q3 Emille/snelkoppeling combinatie denkelijk geen superscherpe foto's kan maken bij sluitertijden tussen 1/100 en 1/5 of zo. Bij die sluitertijden zijn de trillingen van de omhoogklappende spiegel namelijk belangrijker dan het duurste statief.

In het hele systeem bepaalt de zwakste schakel de resultaat en met die vrij lange 150 mm macro is dat denkelijk het ontbreken van mirror lock up. Kwestie van geen 400 euro uit te geven en dan te merken dat je toch niet de resultaten haalt dat de investering eer aandoen.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Hou er rekening mee dat je met een D70 en die 055Prob/Q3 Emille/snelkoppeling combinatie denkelijk geen superscherpe foto's kan maken bij sluitertijden tussen 1/100 en 1/5 of zo. Bij die sluitertijden zijn de trillingen van de omhoogklappende spiegel namelijk belangrijker dan het duurste statief.

In het hele systeem bepaalt de zwakste schakel de resultaat en met die vrij lange 150 mm macro is dat denkelijk het ontbreken van mirror lock up. Kwestie van geen 400 euro uit te geven en dan te merken dat je toch niet de resultaten haalt dat de investering eer aandoen.
                          Heel erg bedankt, daar had ik dus helemaal niet aan gedacht. Hmm, dat maakt de keuze alleen nog maar lastiger Aan de andere kant weet ik nu al dat ik de toekomst toch eens een D200 (of afhankelijk van hoe lang dat nog duurt wellicht een opvolger) Dan is het natuurlijk wel ideaal dat ik dan al een goed balhoofd heb. Het is hoe dan ook een investering in je apperatuur natuurlijk... *kraak kraak kraak* Dat wordt weer een nacht niet slapen

( Een beetje offtopic mischien, maar zonde om er een nieuw topic voor te openen. Op de website van Ken Rockwell wordt bij de D200 specifiek genoemd dat je inplaats van mirror-lockup via het menu ook een vertraagde sluitertijd kunt gebruiken/cq zelfontspanner. Zou dit bij de D70 niet ook werken?)

Comment

....Op de website van Ken Rockwell wordt bij de D200 specifiek genoemd dat je inplaats van mirror-lockup via het menu ook een vertraagde sluitertijd kunt gebruiken/cq zelfontspanner. Zou dit bij de D70 niet ook werken?...
                            De D70 heeft in tegenstelling tot de D80 en D200 geen vertraagde sluitertijd. Bij erg korte of lange belichtingen is dit geen probleem maar er is een kritisch tussengebied waarbij vooral met lange lenzen dit daveren goed zichtbaar is. Lees maar eens http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=mirror+slap

Dit is ook mijn grootste frustratie met de D70 en de reden waarom een D200 op het verlanglijstje staat.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Interesant toppic! Was ik nog niet eerder tegengekomen. IK kende het fenomeen wel ( al had ik er nu helemaal niet meer aangedacht) maar wist niet dat het ZO'N grote invloed kan hebben....

Nou ja, nog een goede reden erbij om hierna hard door te sparen voor een D200

Comment

Working...
                              X