Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste oplossing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste oplossing

Hallo,

Ik zou groter macro bereik krijgen dan 1.1. Is een tussenring de oplossing? of is een teleconvertor dewelke mijn brandpunt afstand ook groter maakt nog beter? Hoe bereken je de extra vergroting met deze opties?
    Ik heb een Sigma APO MACRO 150mmF2.8 EX DG HSM lens.

mvg

Steco
    Groetjes Steco

Re: Beste oplossing

teleconverter is vergrotingsfactor x2 (als je met 2x converter werkt weliswaar)
    maar tussenringen, dat weet ik niet zo goed...
    misschien met en balg werken, dan kan je ook gigantische vergrotingen bekomen
    5DmkIII en wat glas

Comment

Ik weet wel dat ik met mijn sigma 150mm een 300mm wordt(met een 2x), maar wat met de macro vergrotingsfactor?
      Groetjes Steco

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
        Ik weet wel dat ik met mijn sigma 150mm een 300mm wordt(met een 2x), maar wat met de macro vergrotingsfactor?
        De vergrotingsfactor verdubbeld eveneens.....dus 2:1 op dezelfde kortste werkafstand vd lens. Tis de snelste manier om vergroting te winnen......maar het gaat ten koste van 2 stops lichtverlies en wat scherpte door de extra lagen glas. Het scherpte verlies valt nog enigzins mee omdat een macrolens op een kortere werkafstand het midden van het glas gebruikt......een lens en teleconverter zijn meestal scherper in het midden dan op de rand.

Opgepast: wanneer je een zou besluiten om een canon teleconverter aan te schaffen.........ze passen niet op de sigma 150mm( opening aan de achterste lens is kleiner dan de diameter van de canon teleconverter)
        Last edited by RUPSELKOPKE; 28 januari 2007, 23:11.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
          ik zeg het toch letterlijk, vergrotingsfactor ook x2...
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ik zeg het toch letterlijk, vergrotingsfactor ook x2...
            Je hebt gelijk Matthias, Ik lag al half te slapen denk ik . Weet iemand hoe dat zit met tussenringen?

Steco
            Groetjes Steco

Comment

met tussenringen (net als met balg) verplaats je het dichtste scherpstelpunt.
              als je bv 1:1 hebt op 50cm, kun je met een tussenring (afhankelijk welke, 12mm, 25mm, ...)
              dichter bij je onderwerp komen, en dus de vergrotingsfactor vermeerderen.
              ik had ergens een schemaatje gezien die deze berekeningen toonde (afhankelijk van mm tussenring en mm focaal)
              maar kan me niet direct voor de geest halen waar ik die had gezien.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Op m'n site staat enkele voorbeelden, lees het verhaal over "macro"
                en dan naar pagina 27.

Je krijgt een grote vergrotings maatstaf als je met kleine objectieven werkt:

Met een groothoek objectief kom je veel dichterbij met een tussenring, dan met een tele objectief.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                X