Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief voor macrofotografie

Kijk ook eens naar Benro statieven. Zelf heb ik er onlangs één gekocht (A296n6) samen met een Benro balhoofd (KB-2). Het materiaal ziet en voelt heel degelijk, een EOS 400D met Sigma 70-200 staat er rotsvast op. Het statief heeft eveneens de mogelijkheid om de middenzuil in om het even welke stand te zetten (horizontaal tot 90°). Zolang die zuil dan minimaal uitgeschoven blijft is de stabiliteit zeer goed. Voordeel hiervan is dat je de poten niet verder moet openklappen om dicht bij de bodem te komen. Immers hoe verder je de poten van het statief openklapt hoe meer je poten veren.
    Het prijskaartje van dit merk is ook heel wat aangenamer dan bijvoorbeeld dat van Gitzo.
    Binnen de Benelux is Fotoshop Aalten een verdeler maar ook in Duitsland en Groot Brittanië vind je er. Meer info op http://www.benro.cn

Groetjes,
    Daniel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanielG Bekijk bericht
      Kijk ook eens naar Benro statieven.
      Ja, dat zijn die schaamteloze Gitzo copies . Ze zullen wel waar voor hun geld zijn waarschijnlijk maar toch heb ik het er moeilijk mee (maar da's een andere discussies, ééntje over principes ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
        Bedankt voor de info.
        Maar zou je misschien een foto kunnen plaatsen hoe dit er uitziet.
        Komt misshien stom over, maar wat voor jullie meer ervaren amateurs of pro's is dit allemaal normaal, maar voor de beginner zoals ik zelf, wij kunnen ons niet altijd een beeld vormen hoe er dit uitziet.
        Alvast bedankt.
        Ik heb geen website -dat kost me te veel tijd- dan valt het niet mee om hier op dit forum afbeeldingen te plaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Ik heb geen website -dat kost me te veel tijd- dan valt het niet mee om hier op dit forum afbeeldingen te plaatsen.
          Je mag hem mij mailen dan zet ik hem online en stuur je de link terug als je wil. PM voor email.

Comment

Ik heb net een Gitzo statief uit de nieuwe reeks besteld (nog twee weken wachten). Met deze statieven je erg eenvoudig de middenzuil verwijderen (door de ground level set).
            Ik heb er ineens van geprofiteerd om iets lichter te kopen dan mijn huidige statief (basalt, GT2941, 1,7 kg, max 10 kg load), en dat statief kost 350 EUR. Als je een aluminium statief koopt uit dezelfde reeks, ben je nog goedkoper gesteld.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Ja, dat zijn die schaamteloze Gitzo copies . Ze zullen wel waar voor hun geld zijn waarschijnlijk maar toch heb ik het er moeilijk mee (maar da's een andere discussies, ééntje over principes ).
            Zeg wel schaamteloos. Het echte verhaal achter deze schaamteloze copies is weerzinwekkend. Fotografen die zo'n statieven gebruiken, zouden zelf ook maar afstand moeten doen van hun auteursrechten
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Ik heb net een Gitzo statief uit de nieuwe reeks besteld (nog twee weken wachten). Met deze statieven je erg eenvoudig de middenzuil verwijderen (door de ground level set).
              Ik heb er ineens van geprofiteerd om iets lichter te kopen dan mijn huidige statief (basalt, GT2941, 1,7 kg, max 10 kg load), en dat statief kost 350 EUR. Als je een aluminium statief koopt uit dezelfde reeks, ben je nog goedkoper gesteld.
              Kan je zeggen welk dat je besteld hebt ?
              De nieuwe reeks is dat de basalt serie of de carbon 6X
              BD0723BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                Kan je zeggen welk dat je besteld hebt ?
                De nieuwe reeks is dat de basalt serie of de carbon 6X
                Gitzo is heel haar gamma aan het vernieuwen met een aantal verbeteringen, onder meer die ground-level set maar er zijn nog wat andere verschillen

Ik heb gekozen voor een basalt tripod, dat zit tussen de (veel duurdere) carbon en aluminium in, zowel qua prijs als gewicht.

Ga in ieder geval niet voor een te lichte tripod, dat zal je jezelf op termijn beklagen, de bestelde tripod (GT2941) heeft een max load van 10 kg, terwijl mijn zwaarste opstelling nog geen 4 kg weegt

Comment

al veel bijgeleerd hier, vooral waar je dan op moet letten.

Weet iemand een goeie winkel in Brugge,Oostende of Gent?
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                    Gitzo is heel haar gamma aan het vernieuwen met een aantal verbeteringen, onder meer die ground-level set maar er zijn nog wat andere verschillen

Ik heb gekozen voor een basalt tripod, dat zit tussen de (veel duurdere) carbon en aluminium in, zowel qua prijs als gewicht.

Ga in ieder geval niet voor een te lichte tripod, dat zal je jezelf op termijn beklagen, de bestelde tripod (GT2941) heeft een max load van 10 kg, terwijl mijn zwaarste opstelling nog geen 4 kg weegt

Dank u

Laat zeker eens weten als je hem hebt hoe hij is om mee te werken.
                    Laatste vraag, welke kop gebruik jij daarbij ?
                    BD0723BE

Comment

Dank u

Laat zeker eens weten als je hem hebt hoe hij is om mee te werken.
                      Laatste vraag, welke kop gebruik jij daarbij ?
                      Ik heb ook een "echt" balhoofd, maar heb dat toch iets goedkoper uitgezocht als dat van Hans. Ik gebruik een Markins Q-Emile, met verzending bij net geen 300 EUR dacht ik.

Vergeet ook het Quick Release systeem niet. Zowel RRS als Markins (maar ook enkele andere, onder meer ARCA SWISS en Kirk) maken gebruiken van één systeem (ARCA Swiss).
                      Ik heb zelf een L-plate op mijn camera, laat me toe de camera snel horizontaal of verticaal op mijn statief te zetten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                        Bedankt voor de info.
                        Maar zou je misschien een foto kunnen plaatsen hoe dit er uitziet.
                        Komt misshien stom over, maar wat voor jullie meer ervaren amateurs of pro's is dit allemaal normaal, maar voor de beginner zoals ik zelf, wij kunnen ons niet altijd een beeld vormen hoe er dit uitziet.
                        Alvast bedankt.

Een oude kleine statiefkop van de vlooienmarkt; zelf een gatje geboord en schroefdraad getapt met dezelfde draad als die van een statiefschroef die ook gesnede moet worden op de gespitse stalen pen van 10mm. Voor een fotokamera kan je ook een balhoofd gebruiken maar voor video is dat niet makkelijk.
                        De roestvrijstalen pen kun je natuurlijk in verschillende lengten maken, beter is met verlengstukken te werken: zodat deze makkelijk in je fototas zijn te vervoeren. Op wat extra pennen zet je draadlozeflitsers of ledverlichting (bij Macro-opnamen van b.v. planten) naast de kamera. Dat maakt een ringflitser overbodig. Aan te raden is om een draadontspanner te gebruiken.
                        Dus nu opzoek naar een handig iemand die dat voor je wil maken.

Foto op deze link: http://img248.imageshack.us/img248/1...atiefa16bw.jpg
                        Last edited by Binnenuit; 21 januari 2007, 16:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Ik neem soms ook lijmklemmen en stevige tape mee om de middenzuil van een statief aan een boomstam (tak) te klemmen, b.v. bij het maken van opnamen van een specht. Hierbij maak ik gebruik van een afstandsbediening.
                          Kijk ook eens hier: http://www.joby.com/index.html. Ben dit ooit tegengekomen, en denk dat ik dit wel aankoop van zodra ik mijn nieuwe camera heb (twijfel nog enorm over de Pana FZ50). Ziet er degelijk en leuk uit. Misschien heeft iemand op dit forum hier reeds ervaring mee?
                          Nikon D800 / Nikkor 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S / Nikkor 24-120 f4 ED VR AF-S / Nikkor 70-200 f2.8 ED VRII AF-S / SB-800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            @hvr_oosterzele (ik hoop dat je dit nog eens leest):

In een ander topic las ik dat jij 2 statieven gebruikt (http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=Gitzo+G1128 )

Kleine wandeling : Gitzo G1348 + RRS BH-55 PRO head
                            Grote wandeling : Gitzo G1128 Mk2 + G1177M + G1287 + G1139

Ik ben er bijna uit wat het gaat worden qua statief, het wordt zeker Gitzo.
                            Maar ik twijfel nog tussen volgende modellen:
                            1) G1128 die bij Konijn ong. 378 eurokost
                            en helaas
                            2) het zeer dure G1548

Dus, ben jij tevreden van de G1128 ???
                            Waarvoor gebruik jij bovenstaande statieven?
                            Als ik de G1128 kan gebruiken voor zowel macro als gewoon werk met een maximum load van 5kg dan verkies ik eerder dit model dan die heel dure G1548!
                            BD0723BE

Comment

@hvr_oosterzele (ik hoop dat je dit nog eens leest):

In een ander topic las ik dat jij 2 statieven gebruikt (http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=Gitzo+G1128 )

Kleine wandeling : Gitzo G1348 + RRS BH-55 PRO head
                              Grote wandeling : Gitzo G1128 Mk2 + G1177M + G1287 + G1139

Ik ben er bijna uit wat het gaat worden qua statief, het wordt zeker Gitzo.
                              Maar ik twijfel nog tussen volgende modellen:
                              1) G1128 die bij Konijn ong. 378 eurokost
                              en helaas
                              2) het zeer dure G1548

Dus, ben jij tevreden van de G1128 ???
                              Waarvoor gebruik jij bovenstaande statieven?
                              Als ik de G1128 kan gebruiken voor zowel macro als gewoon werk met een maximum load van 5kg dan verkies ik eerder dit model dan die heel dure G1548!
                              Het grote voordeel van de G1128 is zijn licht gewicht, met kop weegt die maar 1.5kg. Ik ben ook geen reus (1.70m) dus de hoogte is ook geen groot probleem. De kop is nogal basic (geen friction kop) maar is voor de rest stevig genoeg. Voor macro moet je zeker die verkorte middenzuil erbij nemen (de gewone middenzuil gebruik ik niet).

Hier staat er zelfs een D60 + 400 F/4 DO + 1.4x op :

Comment

Ik liet mij in de winkel vertellen dat een 3weg hoofd beter zou zijn (stabieler) voor macro dan een balhoofd... Klopt dit?

zelf was ik uit aan het kijken naar een ander 'kop' voor mijn statief. met als doel dan macro (manfrotto 329rc4)?

om geen nieuwe topic aan te maken wilde ik verder gaan in deze... of toch beter een nieuwe starten?
                                een vééél te zware rugzak

Comment

Working...
                                X