Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief voor macrofotografie

dan kun je beter het lange eind eraf halen (losschroeven)
    en enkel het korte eind gebruiken.
    eigenlijk kun je dan beter geen middenzuil gebruiken, zoals
    te vinden is op nikonians dacht ik ... (super-gitzo?)

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

euhm tja .... ik weet het , maar als ik zo bv een keer naar de prijs van je gitzo kijk mag ik nog een jaar of 2 sparen...

Is net iets te zot , net mijn ouders kunnen overtuigen om een 200 a 250 euro te kunnen verdoen (wetende dat ik kom van een statiefje van 20euro )

is er niets goe in mindere prijsklasse , allé rond mijn budjet is dan de 055pro mss toch nog de beste oplossing?

En ik ga een degelijk statief (gitzo ) kopen wanneer ik centjes heb en dit is wanneer ik ga werken ( nog e jaar of 3).

Nu eig wel zonde dat hij onder het stof ligt hé , mss verkopen (hint )
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Misschien ook hier eens kijken.

This domain has a pending ICANN verification and is suspended.

Ik weet het niet uit ondervinding, maar ik heb me laten vertellen dat de walimex statieven prijs - kwaliteit zeer goed zouden zijn.

Misschien dat er hier op het forum iemand al ervaring mee heeft ?
        Groetjes
        Valere

Comment

Bekijk eens de verschillende modellen van Manfrotto of Gitzo, Bij een degelijk statief met ev een korte middenkolom kan je heel laag gaan. Ik zelf heb een Manfrotto 190DB en ik geloof dat de laagste stand (onderkant balhoofd) 9cm is en de hoogste ongeveer 1m60. de middenkolom kan omgekeerd gemonteerd worden waardoor je de camera onder je statief hebt ed. Maar eigenlijk zijn dat eigenschappen die ieder goed statief wel heeft.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            dat je de middenzuil er kunt uithalen,
            en ze dan horizontaal (plat dus) kunt vastzetten.
            je verliest wel (redelijk) wat aan stabiliteit hierdoor.

mm
            De oplossing is balast.
            Je moet langs de andere kant wat gewicht hangen om te stabiliseren en dan staat alles muurvast.

Pro's met lange telelenzen hangen ook gewichten onder hun statief voor de stabiliteit.
            Als je kijkt naar de betere statieven is er onder aan de middenzuil een haak of oog voorzien.
            Deze haak of oog dient net daarvoor.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik heb door een kennis een stalenpin van 10mm dik laten draaien waarop ik een kop van een oud statief heb geplaatst Die pin kan ik zonodig verlengen.
              Je prikt het geheel in de grond of in de bodem van een ondiep ven om zo insekten, reptielen of planten te fotografen of te filmen. Dit statief is makkelijk in een rugzak mee tenemen. Ik gebruik het soms ook voor tele-opnamen, (bij vogels of reeën) dan klem ik de pin in een gesplete weidepaal zodat ik in telestand toch stabiele beelden krijg.
              Zo'n simpele oplossing hoeft je dus bijna niets te kosten en daar kan geen enkel statief tegen op. Natuurfotografen bouwen of verzinnen meestal hun eigen hulpmiddelen, omdat wat er aangeboden wordt zelden voldoet aan wat ze nodig hebben. Ik neem soms ook lijmklemmen en stevige tape mee om de middenzuil van een statief aan een boomstam (tak) te klemmen, b.v. bij het maken van opnamen van een specht. Hierbij maak ik gebruik van een afstandsbediening.
              Last edited by Binnenuit; 19 januari 2007, 10:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                De oplossing is balast.
                Ballast is enkel nuttig in 't verlengde van het zwaartepunt, maw voor een statief dat rechtop staat. Daarvoor is die haak. Als je een horizontale arm gebruikt dan trilt heel de boel op zich, zelfs al betoneer je je statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Natuurfotografen bouwen of verzinnen meestal hun eigen hulpmiddelen, omdat wat er aangeboden wordt zelden voldoet aan wat ze nodig hebben. Ik neem soms ook lijmklemmen en stevige tape mee om de middenzuil van een statief aan een boomstam (tak) te klemmen, b.v. bij het maken van opnamen van een specht. Hierbij maak ik gebruik van een afstandsbediening.
                  Lijmklemmen ("sergeanten" ) en pinnen zijn zeker handig. Ik heb ook zoiets gemaakt voor in mijn schuilhok : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/55652165
                  Dat is een inox klem die op een balk of raam kan bevestigd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Neuh, vergeet dat maar. Heb zelfs destijds de middenzuil van mijn Benbo (die dus ook horizontaal kan) afgezaagd want hij zat meer in de weg dan iets anders.
                    Dat is slim gedaan de middenzuil in een statief geeft veel trillingen door aan de kamera en zit ook nog in de weg wanneer je laag aan de grond werkt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Ik heb door een kennis een stalenpin van 10mm dik laten draaien waarop ik een kop van een oud statief heb geplaatst Die pin kan ik zonodig verlengen.
                      Je prikt het geheel in de grond of in de bodem van een ondiep ven om zo insekten, reptielen of planten te fotografen of te filmen. Dit statief is makkelijk in een rugzak mee tenemen. Ik gebruik het soms ook voor tele-opnamen, (bij vogels of reeën) dan klem ik de pin in een gesplete weidepaal zodat ik in telestand toch stabiele beelden krijg.
                      Zo'n simpele oplossing hoeft je dus bijna niets te kosten en daar kan geen enkel statief tegen op. Natuurfotografen bouwen of verzinnen meestal hun eigen hulpmiddelen, omdat wat er aangeboden wordt zelden voldoet aan wat ze nodig hebben. Ik neem soms ook lijmklemmen en stevige tape mee om de middenzuil van een statief aan een boomstam (tak) te klemmen, b.v. bij het maken van opnamen van een specht. Hierbij maak ik gebruik van een afstandsbediening.
                      Bedankt voor de info.
                      Maar zou je misschien een foto kunnen plaatsen hoe dit er uitziet.
                      Komt misshien stom over, maar wat voor jullie meer ervaren amateurs of pro's is dit allemaal normaal, maar voor de beginner zoals ik zelf, wij kunnen ons niet altijd een beeld vormen hoe er dit uitziet.
                      Alvast bedankt.
                      Groetjes
                      Valere

Comment

Ik gebruik met veel plezier mijn Manfrotto 055PRO en als amateur heb ik geen hinder van trillingen, misschien ben ik minder kritisch...

Ik heb daarop de 488RC2 kop van Manfrotto vanwege de snelkoppelplaat en de gunstige prijs van het geheel. De kop samen met het statief heb ik bij Corné gekocht voor 220 euro, mooie prijs vond ik.

Ik vind het een prima statief, maar de kop is voor macrowerk niet ideaal. Als ik door mijn Tokina 100mm macro kijk en de kop vast schroef verschuift het een klein beetje (creep), wat lastig is. Hoewel je daar mee om leert gaan door iets hoger te 'mikken'.
                        Een iets beter (lees:duurder) balhoofd zal dat niet hebben. Gitzo heeft er één in dezelfde prijsklasse maar dan zonder snelkoppelplaat. Volgens Loes (zoek in forum) heeft deze geen last van creep en zij is er zeer blij mee.
                        Ik ben voldoende blij met mijn 488 kop vanwege de snelkoppelplaat. Je kan de Gitzo ook uitrusten met een snelkoppelsysteem maar dan tel je er nog een keer enkele tientallen euro's bij op.

Mocht je van het type zijn dat enkel goed goed genoeg is spaar dan lekker door en koop een Gitzo en een goede Markins, RRS of dergelijke kop. Zoek je prijskwaliteit ben je misschien tevreden met de Manfrotto combi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                          Ik vind het een prima statief, maar de kop is voor macrowerk niet ideaal. Als ik door mijn Tokina 100mm macro kijk en de kop vast schroef verschuift het een klein beetje (creep), wat lastig is. Hoewel je daar mee om leert gaan door iets hoger te 'mikken'.
                          Dat is juist waarom ik na jarenlang ergernis en gepruts en gemiste shots overgeschakeld ben naar een stevig Gitzo statief met RRS kop. Maar 'k geef toe, 't kost flink wat geld (reken maar op zo'n 1000 euro voor 't geheel). Alles hangt natuurlijk af van je toestel. Een 1D MkII + 180mm macro weegt flink wat meer dan een 350D met 100mm macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Dat is juist waarom ik na jarenlang ergernis en gepruts en gemiste shots overgeschakeld ben naar een stevig Gitzo statief met RRS kop. Maar 'k geef toe, 't kost flink wat geld (reken maar op zo'n 1000 euro voor 't geheel). Alles hangt natuurlijk af van je toestel. Een 1D MkII + 180mm macro weegt flink wat meer dan een 350D met 100mm macro.
                            Ik kan me voorstellen dat je, als je 100% op je materiaal moet kunnen vertrouwen, zo'n keuze maakt. Dan is het geld ook niet zo belangrijk meer.
                            Daar heb ik als amateur nog geen last van. Ik vind het 'gewoon' jammer als ik een shot mis en wacht dan op de volgende.

Comment

Ik heb hier toch al een aantal interessante reacties gelezen, mij is duidelijk dat je toch beter van de 1ste keer een degelijk statief neemt ( stabiliteit enz...! ) en beter als de prijs "muchos euros" is toch effe doorspaart. Ik heb al een aantal interessante statieven gezien, zowel bij Manfrotto, Gitzo maar ..... de kop is zeker even, zoniet nog belangrijker en daar dus best ook voor het beste gaan
                              Mijn aankoop zal ergens in februari of maart gebeuren, ik heb nog effe de tijd dus en blijf dit topic zeker volgen.
                              Verdere reacties zijn nog steeds welkom

Dank u.
                              BD0723BE

Comment

tja, ik vind de 055prob echt niet slecht. en ik persoonlijk zou pas een statief wat +- 1000 euro kost kopen als ik al mijn ander gerief al heb.
                                wat die sliding plate betreft dat is een plaat van een 30 cm lang die je nog eens op je kop zet. deze kan je dan mm per mm naar voor of achter brengen terwijl je door je zoeker kijkt.kost iets van een 30 euro.
                                en idd als je een macrolens op een manfrotto zet en je kijkt door de zoeker dan zie je idd dat de lens een 1-2mm zakt.maar ik heb dat altijd kunnen incalculeren.
                                als je pas met macro begint dan denk ik dat veel meer moeilijkheden gaat ondervinden dan die 1-2mm dat hij zakt.

allez iedereen doe me zijn geld wat hij wil he, maar dat is wat ik ervan denk.

'k moe wel zeggen dat ik sinds ik mijn vr macro heb een statief bijna nie meer gebruik.

f10 en 1/80 uit de hand op een bewolkte dag
                                Last edited by immage; 19 januari 2007, 11:12.

Comment

Working...
                                X