Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filter(s)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filter(s)

Hallo,

Even een vraagje, welke filters gebruiken jullie, van toepassing op een 70-200 f2.8 L

Ik had volgende UV filters gezien:

Canon UV-1 Haze Filter (L-39 Sharp Cut) 77mm (56 euro)
    Hoya Digital Pro1 UV Reduction/Scratch Protection Filter 77mm (93 euro)
    Hoya SHMC Super Multi-Coated UV Reduction/Scratch Protection Filter 77mm (69 euro)

Alle tips omtrent deze of andere nuttige filters zijn welkom.

Alvast bedankt

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Re: Welke filter(s)

Ik gebruik geen uv-fliters omdat je daarmee de kans op flare heel erg vergroot. Door de zonnekap altijd te gebruiken bescherm je het front-element ook voldoende.

Op een digitaal toestel is het ook helemaal niet nodig om een uv-fliter te gebruiken. De kwaliteit van de foto's wordt daardoor niet beter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

maar je beschermt je dure lens met een filter van 'n paar tientjes in elk geval wél tegen beschadigingen...

Comment

Ik gebruik hem toch niet meer, juist omwille van die flare.

Comment

Het ging er mij ook om in eerste instantie de lens wat te voorzien van eventuele beschadigingen (krasjes op les).
          Wat betreft de flare, daar bestaan ook filters voor, maar als ik het goed begrijp dan hebben filters eigenlijk niet veel geen nut?

Volgens dit artikel is een zonnekap gedeeltelijk een hulp om flare te reduceren maar een echte perfecte oplossing is er niet.

mvg,
          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Niemand dus nog iets toegevoegd die interessant zou kunnen zijn, dus moet ik besluiten dat al die dure filters die men produceert en verkoopt eigenlijk weggegooid materiaal en geld is als blijkt dat ze toch geen nut hebben.

Al diegene die een nutteloos filterke te veel hebben, stuur meer een PM, ik kan er wel eentje gebruiken, alst kan mag zo eentje zijn: Hoya Digital Pro1 UV Reduction/Scratch Protection Filter 77mm.

mvg,

Comment

Working...
            X