Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon sb29 s flitser aangestuurd door ittl van d 70 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon sb29 s flitser aangestuurd door ittl van d 70 ?

Ik ben begonnen met wat macro fotografie op mijn d 70 met de tamron macro lens. Nu kan ik een 2 jaar oude tweedehands nikon ringflitser kopen maar ed verkopere zegt ddat ik dan wel rekening moet houden met de crop factor . Dit lost hij op ( d 200) door -2 stops te belichten

Ik dacht dat de ittl flits van mijn d 70 ( en dus ook zijn d 200) dit op zou lossen ??

Weet iemand raad of een www waar ik hier iets over kan vinden ??

Re: nikon sb29 s flitser aangestuurd door ittl van d 70 ?

Dag Arie,
    Dat verhaal over -2 stops zou ik met een korrel zout nemen.
    De Sb29 ondersteunt geen ittl en je moet hem dus op M of A bedienen.
    De SB29s heeft iets meer instelmogelijkheden daarvoor dan de SB-29.
    Als je al een ringflits zou willen, ipv bv 2 losse flitsers, dan kun je wellicht beter kijken naar de sigma variant die wel ittl ondersteunt...
    2 losse flitsers lijken me aangenamer werken...
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Hallo Edwin

Bedankt voor je reactie, ik ben nog maar net begonnen om met mijn d 70 met de tamron macro lens opnamen te maken. AL gauw kwam ik tot de conclusie dat ik ivm de scherptediepte flink moet diafragmeren. Vandaar dat ik dacht aan een speciale macro flitser. Jij geeft aan dat ik ook kan overwegen met twee flitsers te werken. Kan jij in het kort aangeven waarom of weet je een verwijzing? Ik heb nml met mijn sigma (ittl) 500 flitser proberen te fitsen maar dat was geen succes ivm de belichting op de korte afstand

Heb ook even je website bekeken , wat een pracxhtige foto's !!

Comment

Hi Arie,
        Bedankt voor je compliment.
        Met een ringflitser flits je de boel al snel plat omdat je zo dicht op je onderwerp zit. Met die tamron lens (wat een hele goeie is) zit je bij 1:1 al heel dicht op je onderwerp, waardoor je al snel heel veel reflectie hebt van je flitser. Dat is het voordeel van bv de sigma 150mm en 180mm macro.
        Maar het is wel te doen hoor. Probeer bv vanaf statief te werken, niet gelijk 1:1 en je EV van je flitser iets te onderdrukken. Flitsen op het 2e gordijn is soms ook een goede oplossing. Je gebruikt dan meer omgevingslicht en de flitser hoeft dus minder hard te flitsen. Een statief is dan meestal wel nodig. Zelf gebruik ik vaak ook 1 flitser en als ik er 2 gebruik zet ik ze op een manfrotto 330. Een handig apparaatje dat je onder je camera schroeft en op 2 verstelbare pootjes zet je je flitsers naast je objectief.
        Succes Edwin
        Mijn Foto's

Comment

De SB 29 S werkt niet echt handig op een D70 -D40 -D80 -D200 etc. Want i-DDL werkt niet, en dan moet je alles manueel doen.
          Wil je minder licht van je huidige flitsers, zet er een bounce op, of iets eenvoudigs, om het licht te verzachten en te verminderen. Zelf gebruik ik wel eens een A4 papiertje, dat ik er voor frommel.

Lees m'n verhaal over macro eens, en je ziet enkele flits voorbeelden en flits links:

http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
          X