Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-400 ervaringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon SB-400 ervaringen?

Oorspronkelijk geplaatst door marcv Bekijk bericht
    Voor toestellen die lang (een jaar of langer) op één of meerdere AA's kunnen draaien vind ik het geen probleem, maar als ze regelmatig moeten gewisseld worden vind ik een batterij uit één blok veel handiger.
    Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik zit nu reeds met zoveel verschillende "blokbatterijen", die elk nog een specifieke laadunit nodig hebben....
    Kijk nu bvb. naar Nikon D70 en D200. Nagenoeg identieke blokken, maar toch nét niet, maar wél twee verschillende laadunits...

En dan zijn er nog die andere (compact) camera's, videocamera's... elk met hun eigen met Li-ion blokken (én reserveblokken!!!)...

AA's zijn op dat vlak toch heel wat universeler inzetbaar.

Moesten ze die nu nog in Li-ion uitvoering maken, dan waren we een heel stuk verder...

My 0.02 €

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
      Kijk nu bvb. naar Nikon D70 en D200. Nagenoeg identieke blokken, maar toch nét niet, maar wél twee verschillende laadunits...
      Bij de D50 en de D200 zit toch dezelfde (MH-18a), is dat dan anders bij de D70 ?

AA's zijn op dat vlak toch heel wat universeler inzetbaar.

Moesten ze die nu nog in Li-ion uitvoering maken, dan waren we een heel stuk verder...
      Goed nieuws dan ... ze bestaan. "google" even met als zoekterm AA li-ion en je komt ze wel tegen. Ik geloof dat er hier op het forum iemand ze zelfs al in gebruik heeft in een SB-600 of SB-800 flitser.

Mvg,
      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        Het zijn inderdaad 2 verschillende laadunits maar ze zijn wel door elkaar bruikbaar en dus compatibel. Dit geld echter niet voor de batterijen. Deze zijn enkel backwards compatibel. MAW. batterijen van de D200(EN-EL3e) kunnen zonder meer de EN-EL3(D70) en EN-EL3a(D70s) vervangen maar niet andersom.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Is er nu ook iemand die ervaring heeft met de SB-400? Of blijft dit een batterijen discussie

Comment

Nobody?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
              Nobody?
              Wel, ik heb deze sinds kort in gebruik, nog niet zoveel ervaring met dit flitsertje, maar de eerste indruk is toch positief. Eigenlijk kan ik me in de test van Kenrockwell goed vinden. Het is een heel compacte flitser, je vindt er altijd een plekje voor in je fototas, dus ook handig op reis. Resultaten zijn een stuk beter dan die van de inbouwflitser. Als je de kop omhoog kantelt krijg je een heel mooie belichting indoor. Daarentegen in portret stand kan je de kop niet roteren, wat minder handig is. De bounce card die Kenrockwell op zijn site demonstreert (eigenlijk gewoon een gevouwen A4-velletje), werkt echt, ik stond er in feite verbaasd van. Het ziet er dan misschien wat belachelijk uit, maar je kan je goed behelpen. Ik heb de flitser voorlopig alleen gebruikt met de Tamron 28-75 f/2.8, hoe de flitser presteert met een langer objectief is me niet duidelijk, feit is wel dat een SB-600 of SB-800 een stuk hoger boven de camera uitsteken dan deze SB-400.
              Deze flitser is volgens mij ideaal voor wie sporadisch een flitser gebruikt en de investering in een SB-600 of 800 wat te veel van het goede vindt, ofwel voor mensen die een compacte reisflitser nodig hebben. Mensen die vaak een flitser gebruiken, zullen denk ik wel meer hebben aan een SB-600, want die is krachtiger, zal met een opgeladen batterij waarschijnlijk een groter aantal flitsen kunnen maken en heeft de mogelijkheid om ook in portretstand de kop te kunnen richten naar het plafond.
              Last edited by Wim 76; 13 januari 2007, 12:42.

Comment

Dankjewel Wim76 voor je review!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Plus je kan 'm ook al niet vanop afstand bedienen zoals de SB-R200

MVG,
                  voor 150 euro kan je dan toch een of andere sigma of metz kopen?
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Vandaag een SB-400 gekocht (om mee te pakken op reis).
                    Kon het niet laten om de SB-400 naast de SB-800 even snel te testen.
                    De beelden werden genomen in Jpeg en NIET aangepast in Photoshop.
                    Elke opname genomen met de Nikkor 17-55/2.8 op 17mm en diafragma f4 - sluitertijd 1/60
                    D200 op 100 asa.

SB-400 rechtdoor:

SB-800 rechtdoor:

SB-400 bounce:

SB-800 bounce:

Dit testje is alleen ter informatieve titel bedoeld.
                    Last edited by Leopard; 8 februari 2007, 18:53.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Tja,

Mooie keuken
                      De Nikkor 17-55 vertekent toch veel op 17mm (ben nu nog blijer met mijn Tamron 17-50)

Oh ja, de flits ... De SB-400 blijkt goed zijn werk te doen (toch voor wat hij hier gebruikt is).

MAAR ik veronderstel dat voor deze foto's toch niet zoveel flitsvermogen gevraagd wordt.

Anders wordt het natuurlijk als de SB-800 meer naar zijn limieten geduwd wordt. Wat als de SB-800 80 % of 90 % van zijn flitsvermogen nodig heeft ? Hoever kom je dan nog met de SB-600 of de SB-400 ?

Misschien kan je eens dezelfde test doen, maar dan zonder de verlichting te laten branden en met een (veel) kleiner diafragma, zodat er wat meer van de flitser gevraagd wordt.

Alvast tof om je ervaringen met ons te delen.

Mvg,
                      TravelToy
                      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

ik zit ook te twijfelen of ik deze flitser zal nemen.
                        Maar doet deze niet onder voor de Sigma EF-500 DG ST Nikon-D AF , die net zo duur is????
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Working...
                        X