Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pola + breedhoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pola + breedhoek

Hey jongens en meisjes

Een simpel vraagje voor de kenners.
    Mijn 18-50 objectief heeft een 58mm opening vooraan. Ik ben van plan om een pola filter in de nabije toekomst aan te schaffen. Ik weet dat je bij breedhoeksobjectieven ism pola filters oneven polarisatie effecten kan krijgen (moeilijk uit te leggen). Kan ik dit effect verminderen (of volledig neutraliseren) door een grotere diameter van pola te kopen? Bijvoorbeeld een 77mm en dan met een verloopstukje werken. Of is dan de afstand tussen pola en voorkant eerste lenselement te groot wat dan weer kan resulteren in lensflare?

Dankjewel....
    www.olivierdutre.com
    Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Re: Pola + breedhoek

Oneven pola effecten ontstaan niet door de filter maar doordat de invalshoek van het licht nogal varieert. Het opzetten van een grotere diameter filter heeft dus geen zin.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Waarom zou je er een pola-filter, opdraaien, en dan het effect willen neutraliseren?

Groeten
      JO
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

ik heb een vermoeden dat het erger is bij een lichtsterkere lens... doordoor is de filtergrootte groter en heeft het daar waarschijnlijk mee te maken...

Dat jij 58mm hebt is klein en heb je volgens mij toch "iets" minder last... (van die oneven polarisatie effecten)

Lesley.
        -=- Light is the key...

Comment

je moet het ff nalezen bij ken rockwell

(voor eonians: de man heeft wel een stevige bias naar nikon toe, maar zijn uitleg over pola bij groothoek is toestel-onafhankelijk. Trek wel een capootje over je hoofd om niet besmet te raken )

Het heeft te maken met de reden van polarizatie van licht in de atmosfeer: dit hangt af van de stand van het object ten opzichte van de zon.
          Hoe groter de beeldhoek in je groothoek, hoe groter de variatie in de stand van wat je ziet tegenover de zon, dus hoe groter de variatie in polarizatie graad en/of richting van het invallend licht in je toestel, vandaar dat bij groothoek het effekt van pola onevenwichtig wordt (als je éénzelfde breed objekt bekijkt, in de praktijk dus voornamelijk de blauwe lucht)
          Het heeft dus helemaal niks te maken met filtermaat; je zal wel minder onevenwichtige polarizatie hebben als je inzoomt. Met je OES350 is dacht ik je cropfactor 1.3, dus 18mm komt overeen met 23.4 mm op kleinbeeld (heb ik hiervoor toch wel de calculator moeten uithalen, op mijn D200 is het simpelweg 1.5 dus dat kan ik uit het hoofd Nikonians live the simple way ); ik denk niet dat je veel last gaat hebben op 23mm kleinbeeld van onevenwichtige polarizatie, dus jouw probleem lijkt eerder theoretisch.

groetjes,

erik

(en laat je niet afleiden door kleine speldeprikjes naar je toestelfabrikant: life is funny if you want it to be)
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ok thx jongens! Klaar en duidelijke antwoorden!
            O en bij een 350d dacht ik dat je een 1.6x cropfactor had.
            www.olivierdutre.com
            Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Oli 4 zei :
              O en bij een 350d dacht ik dat je een 1.6x cropfactor had.
              zie je, voor een simple mind Nikonian is dat te moeilijk he, FF, 1.3 of 1.6 uit mekaar houden ...

erik
              erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Working...
              X