Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

image size 29,7cm x 21 cm wordt niet correct afgedrukt op A4?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• image size 29,7cm x 21 cm wordt niet correct afgedrukt op A4?

Als ik in photoshop een afbeelding heb met als image size = 29,7cm x 21 cm dat ik nadien wil afdrukken op een A3+-printer (HP8750) (weliswaar met A4-papier in de lade), dan blijkt dat de fot groter is dan het A4-blad.

De eigenschappen van de foto in photoshop is :

width : 3707 pixels
    height : 2610 pixels

width : 29,7 cm
    height : 20,91 cm

resolution : 317,03 pixels/inch

De instellingen van de printer zijn :

size : foto A4-formaat zonder rand
    afdrukken zonder rand
    afdrukkwaliteit : Maximum DPI
    DPI zwarte weergave : 1200
    DPI kleureninvoer : 1200
    Kleurenuitvoer : 4800x1200 dpi geoptimaliseerd

Wie kan mij hier verderhelpen, wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd?
    'k Heb nu al 4 bladen fotopapier verkwist + al de verkwiste inkt. Ik begin een beetje hopeloos te worden.Ik kan uiteraard altijd kiezen voor de knop "scale fit to media", maar welk nut heeft het dan nog om de image size te bepalen in photoshop?
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Re: image size 29,7cm x 21 cm wordt niet correct afgedrukt op A4?

Ik vraag me af wat het nut is van het onderste uit de kan, te halen, ik print nooit randloos en snij de beelden bij. Ik gebruik gewoonlijk 1/2 blad A3+ en print daar een fit to page in Qimage, je krijgt dan een beeld van 21,5 X 32,3 cm, wat netjes de verhouding heeft van de camera 3 op 2 .

De printer heeft dan nog een marge zodat druipen en lekken er niet bij horen .

kijk de instellingen van je printer is na, staat die wel op borderles printing, sommge papieren wordt aangeraden borderless niet te gebruiken wegen verminderde kwaliteit, zo bijvoorbeeld bij Epson primium glossy in een epson printer.

MVG, jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

29,7cm x 21 cm is de standaard in amerika klinkt dom misschien maar da is bij ons kleinder...

plus hou rekening da als je het "professioneel" ofzo laat afdrukken eregens dat je jpeg file in die printer wordt "gescand, belicht of hoe je het wil noemen"

en dan mja hoe moet ik het zeggen die 2 zaken liggen ongveer 1cm van elkaar af... en het effect van een breedhoek lens ken je wel.. en dat is ongeveer het zelfste deze sprijdt dan nog eens.. klinkt stomme uitleg hoop dat je wat kan volgen...

zet hem een keer op 30x20 en dan de "foto" op 95% dan zou het goed moeten zijn
      Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

Comment

't Is niet zozeer dat ik het onderste uit de kan wil halen (en dan nog, als ik zoveel betaal voor een A3+-printer dan wil ik toch wel de mogelijkheid hebben om tot dergelijk formaat af te drukken, anders was een A4-printer veel goedkoper geweest ), maar ik vind het gewoon vervelend dat ik niet kan voortgaan op de image-size dat je in photoshop aangeeft. Of ik nu al dan niet randloos wil afdrukken verandert niets aan de zaak, want als ik dan een rand voorzie op de foto, dan zal die op de A4 afdruk helaas (deels) verdwijnen daar de foto op papier groter wordt afgedrukt dan de afmetingen in photoshop doen veronderstellen.

@ Anteros : Sorry hoor maar zelfs met de beste wil kan ik niets uit je uitleg opmaken...
        meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht
          29,7cm x 21 cm is de standaard in amerika klinkt dom misschien maar da is bij ons kleinder...
          29.7 x 21 cm is bij ons kleiner?

29.7 x 21 cm is A4 en dat is een Europees papierformaat, heeft helemaal niks met Amerika te maken. Dus ja, het klinkt misschien wel dom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
            't Is niet zozeer dat ik het onderste uit de kan wil halen (en dan nog, als ik zoveel betaal voor een A3+-printer dan wil ik toch wel de mogelijkheid hebben om tot dergelijk formaat af te drukken, anders was een A4-printer veel goedkoper geweest ), maar ik vind het gewoon vervelend dat ik niet kan voortgaan op de image-size dat je in photoshop aangeeft. Of ik nu al dan niet randloos wil afdrukken verandert niets aan de zaak, want als ik dan een rand voorzie op de foto, dan zal die op de A4 afdruk helaas (deels) verdwijnen daar de foto op papier groter wordt afgedrukt dan de afmetingen in photoshop doen veronderstellen.

Als het zuiver om de juiste afmetingen te doen is, doe dan is de volgende test :

Download Qimage , je kan daar 30 dagen mee werken alvorens een licentie te kopen, gebruik een 1/2 vel A3+ en geef de gewenste maat op in Qimage.
            Als ik dit doe dan kloppen de opgeven afmetingen tot op 1/10 van een mm.

Qimage is een printprogramma dat je het printen vanuit photoshop gaat doen vergeten !

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Je maakt een fotobestand aan met "resolution : 317,03 pixels/inch". Dan vraag ik me af hoe je aan die bepaalde resolutie komt. In principe kan de printer 1200DPI aan, onder de meest ideale instellingen. Maar ik weet niet of dit de "werkelijke" resolutie is van de HP. In veel gevallen is dit met een combinatie van kleuren, inkjets leggen de inkdruppeltjes ook op elkaar om een bepaalde kleurcombinatie te bekomen.
              Als je afdrukt op 300 DPI zit je al heel goed, dit is wat de meeste afdrukcentrales afleveren.
              Zet maar "fit to media", daar is niets mis mee.
              En als je wil experimenteren met de resoluties van jouw printer (via Photoshop), doe dat niet in A4 formaat, maar 1/2 of 1/4 van die afmetingen. Zo kan je op één blad de resultaten van verschillende instellingen (resoluties) nameten en vergelijken.
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Flitske: je geeft niet aan welke afwijking er exact is. Is het beeld 1% te groot of 20%? Als de afwijking relatief klein is, kan het om een probleem met de mechanische nauwkeurigheid van de printer gaan. Meestal is de afwijking dan verschillend in beide richtingen.

Ook de printerdriver staat niet buiten verdenking. Om veilig aflopend te kunnen drukken kan ik me wel indenken dat die driver het beeld een tikje vergroot om enige speelruimte te hebben qua positionering en haaksheid van het papier.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Als het zuiver om de juiste afmetingen te doen is, doe dan is de volgende test :

Download Qimage , je kan daar 30 dagen mee werken alvorens een licentie te kopen, gebruik een 1/2 vel A3+ en geef de gewenste maat op in Qimage.
                  Als ik dit doe dan kloppen de opgeven afmetingen tot op 1/10 van een mm.

Qimage is een printprogramma dat je het printen vanuit photoshop gaat doen vergeten !

MVG, Jeff
                  Ik gebruik het ook al jaren en kan niet meer zonder!!
                  -=- Light is the key...

Comment

Working...
                  X