Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopot statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• monopot statief

Ik ben van plan om een "eenpoot" statief aan te schaffen omdat ik wil voorkomen dat teveel foto's onscherp zijn als gevolg van bewegingsonscherpte.
    Diverse type's heb ik al gezien en de eigenschappen gelezen. De meeste monopots hebben een maximale hoogte van ongeveer 160-170 cm maximaal. Mijn lengte is 187 cm en daarom ben ik bang dat ik last van mijn rug zal krijgen bij intensief gebruik. Ik zou liever rechtop blijven staan ivm met mijn rugklachten.
    Zijn er ook monopots de hoger ingesteld kunnen worden en zo ja, gaat dat dan niet ten koste van de stevigheid, want hoe hoger (denk ik) hoe instabieler.
    AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Re: monopot statief

Het antwoord moet ik je vershuldigd blijven. Wel kan ik je zeggen dat je met deze vraag in het verkeerde forum zit.

Grtz

Comment

Je hebt gelijk, sorrie even niet opgelet.

Sluiten a.u.b.
      AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

[mod] Eventjes verplaatst naar een passender forum
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Reken daar ook nog bij een balhoofd, zoekerhoogte van je camera tov bodem en het verschil van je lengte en ooghoogte en dan ben je al een eind op weg. Als je camera precies op ooghoogte staat is het ook lastig om op je topdisplay te kijken, beter iets bkken dan konstant op je tenen te moeten staan.
          Last edited by hjanssen; 20 november 2006, 10:13.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

jij bent 187 cm, dus je ogen zullen op zo'n 170cm staan.
            hoogte onderkant camera tot zoeker? 7 cm, of met grip: 11cm?
            klein balhoofd of kantel-kop: 5-6cm?

dus als je monopod op maximale hoogte staat (pak 165cm)
            en je telt daarbij 5cm + 7cm kom je op 177cm.
            je zult hoge schoenen mogen aandoen,
            wil je nog door de zoeker kunnen kijken!

(alle maten zijn puur doordachte gokken!)

persoonlijk vind ik het 't handigst als de zoeker ongeveer
            ter hoogte van mijn kin komt.

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Koop dan een MONOSTAT RS-16 SL X-Long die gaat van 54 tot 192 cm en is in alluminium uitvoering :

Ik heb een kleinere versie. Prima kwaliteit

Comment

Even voor u gaan meten , ik heb een "Manfrotto 560B" gemeten met fototoestel er op,van zoeker tot de grond 1,74 meter, zonder fototoestel 1,65 meter.
                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                  Koop dan een MONOSTAT RS-16 SL X-Long die gaat van 54 tot 192 cm en is in alluminium uitvoering :

Ik heb een kleinere versie. Prima kwaliteit
                  Ja, heb ik ook, nu al zo'n zeven jaar. Topkwaliteit!
                  "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                  Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                  Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Reken daar ook nog bij een balhoofd, zoekerhoogte van je camera tov bodem en het verschil van je lengte en ooghoogte en dan ben je al een eind op weg. Als je camera precies op ooghoogte staat is het ook lastig om op je topdisplay te kijken, beter iets bkken dan konstant op je tenen te moeten staan.
                    Misschien een domme vraag, maar is een balhoofd wel nodig bij een monopod?
                    Ik gebruik momenteel een Manfrotto éénbeen en ik heb niet echt de behoefte om er een balhoofd op te monteren. Indien je mij echter kan overtuigen van de meerwaarde ben ik een en al luisterend oor.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

wel handig bij het maken van een foto portrait stand. Ook als de camera moet richten in het vertikale vlak ga je grote uitslagen maken met een monopod.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

werkt dat echt? Een eenpootstatief?

Ik heb altijd het gevoel dat je door het stabiliseren van één as (nl. de vertikale as) je nog steeds veel onscherpte hebt doordat je op de horizontale as nog beweging hebt.

Werkt het ook voor avondopnames?

Comment

manfrotto 680B zonder balhoofd, ik = 1m80, voor horizontaal gebruik gebruik ik 'm niet totaal uitgeschoven, dus zou voor jou ook wel moeten lukken me dunkt

erik
                          Last edited by erikdk; 15 december 2006, 16:50. Reden: iets beter proberen uit te drukken dan in mijn 1e en 2e versie
                          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                            werkt dat echt? Een eenpootstatief?

Ik heb altijd het gevoel dat je door het stabiliseren van één as (nl. de vertikale as) je nog steeds veel onscherpte hebt doordat je op de horizontale as nog beweging hebt.

Werkt het ook voor avondopnames?
                            Ja het werkt echt, normaal zul je bij een brandpunt van 200 mm op z'n minst 1/200 sluitertijd moeten aanhouden ( als je een vaste hand hebt ) Met een monopod kun je nog iets langere tijden aanhouden.

Avondopnames doe je toch best vanaf een statief, lage iso en lange sluitertijden van een paar seconden. Dit kun je met een monopod niet lang genoeg stil houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                              manfrotto 680B zonder balhoofd, ik = 1m80, voor horizontaal gebruik gebruik ik 'm niet totaal uitgeschoven, dus zou voor jou ook wel moeten lukken me dunkt

erik
                              Deze bezit ik ook, maar dan met de kleine 234RC tilt kop erop met snelkoppeling en voor portrait stand. Ik ben 195 en horizontaal heb ik ruimte over.
                              Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Working...
                              X