Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dias digitaliseren met diaduplicator

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dias digitaliseren met diaduplicator

Zoals velen heb ik een kast vol met dia's. Graag had ik deze opeen of andere manier gedigitaliseerd. Weet wel dat er daar firma's voor zijn die dit voor jou doen, maar het kostenplaatsje die eraan hangt is schrikbarend hoog. Nu heb ik de kans om een 'PANAGOR dia duplicater met 2x zoom slide duplicater' aan te schaffen.
    Iemand daar ervaring mee, en is dat wel een goed en haalbaar idee qua resultaat? en hoe zet je dit ding dan op mijn Sony Alpha? Bestaan er adaptor ringen ervoor en zijn die nog te verkrijgen?
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Re: dias digitaliseren met diaduplicator

sorry mannen, zie dat dit al eens op het forum geweest is!

Maar daaris er helemaal geen sprake van een echte diaduplicator. De getoonde zelf ineengestoken opstelling komt in feite neer op een diaaduplicator....toch graag enige reactie indien mogelijk.
    Last edited by guido1956; 12 november 2006, 22:54.
    Sony RX10 Mark IV
    Guido

Comment

waarschijnlijk dezelfde als de soligor. (klik)
      daar kun je ook meteen de juiste ringen vinden.
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

bedankt
        nu nog goed doordenken of het wel de moeite loont om die kleine 3000 dia's om te zetten.....snel zal het wel niet gaan he
        Sony RX10 Mark IV
        Guido

Comment

maar als je dan toch bezig bent,
          mag je de mijne ook doen

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

... en de mijne.
            Ben er dit jaar ook aan begonnen en heb er "al" een kleine 1000 van de 6000 ingescand
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Veel hoop en moed geven jullie me niet. Trouwens, gebruiken jullie een scan of een duplicator?

tis bijna winter, guur en koud en donker......lekker dias scannen bij een goed glas wijn in de warmte??
              Sony RX10 Mark IV
              Guido

Comment

Ik gebruik ook al een hele tijd de Konica-Minolta Dimage Dual IV scanner, zowel voor dia's als negatieven.
                Eén enkele dia inscannen en bewerken voor een afdruk is geen probleem, maar ik zie er ook telkens tegenop om ganse reeksen dia's te digitaliseren voor die oude mannen van de fotoclub die van geen digitale fotografie willen weten. En vermits onze projecties allemaal digitaal zijn moet er dus steeds iemand anders opdraaien voor het scanwerk.
                Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen dia's, want ik draai er zelf nog af en toe een filmpje door voor de lol.
                Maar een snellere digitalisatiemethode voor mijn eerder omschreven probleem zou inderdaad welkom zijn.

edit ...
                Ik heb mijn fotograaf even om raad gevraagd i.v.m. die duplicatoren.
                Hij gebruikte vroeger ook zulke "pijpjes" .
                Maar volgens hem zijn deze toestellen absoluut geen alternatief voor een diascanner.
                De kwaliteit van de gemaakte repro's is verre van wat je met een scanner kan verkrijgen.
                Het zal dus deze winter scannen worden met de glühwein bij de hand, Guido .
                Last edited by dg; 13 november 2006, 14:17. Reden: meer info over duplicator Soligor
                David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Inderdaad typisch winterwerk

Ik gebruik een manuele filmscanner (met diahouder) van Reflecta (i-Scan 3600).

Staar je niet blind op de aangekondigde "scantijden", want - zoals zo dikwijls - zijn die schromelijk optimistisch (meestal tellen ze enkel de tijd die nodig is om je dia effectief te scannen, maar niet de verwerkingstijd en transfertijd naar je PC ).

Ik doe er gemiddeld een goede 20 per uur (in hoogste kwaliteit).
                  Zal dus nog even bezig zijn om m'n 6000 dia's in te scannen , maar ik heb geen haast (doe het zelfs 's avonds in de zetel achter TV )
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

het zal wel meer worden dan 1 glühwijn vrees ik
                    kunnen de zaak ook blauw blauw laten....
                    Ze zitten nu netjes in boxen gerangschikt, elk met zijn eigen nummertje en titel....
                    Sony RX10 Mark IV
                    Guido

Comment

Volgens http://www.dia-scanning.nl is een duplicator niet zo'n heel goed idee omdat de scherpte en beeldcorrecties niet zo goed zijn als bij een diascanner. Het is wel een snelle methode. Maar ja, wil je kwaliteit, dan moet je wel de juiste apparatuur hebben. Het is niet anders dan met foto's en goede cameralenzen.

Comment

Ik heb van iemand gehoord dat hij zijn hele bib van dia's en negatieven had gedigitaliseerd mijn zijn digitale cam.
                        Hij projecteerde ze op een diacherm (of een witte muur), En trok ze in RAW format (Interessant voor Fuji met superccd voor hogere MP)of gewoon. Je doet eerst een paar tests voor optimale setting.
                        Allemaal met lock exposure en focus, eventueel met 2 second delay, of met externe trigger cable.

Supersnel, en bevredigend resultaat. Ik ga het ook eens proberen in de winter.
                        Als het wat vroeger donker is ;-)

Het is misschien niet vergelijkbaar met de kwaliteit van een scanner, maar wel 100 keer zo snel...

De Negtatieven haal je een keer in batch door photoshop of vergelijkbaar om ze positief te krijgen...
                        Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
                        Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

Je kan ook een diascanner voor laders kopen of huren. fotodegreef zou zo'n toestel verhuren en als mijn geheugen nog goed is voor een zeer aanvaardbare prijs.

Je kunt wel best vooraf extra schijfruimte kopen...

Alain

Comment

Working...
                          X