Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flitser: waarom en welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flitser: waarom en welke?

    Als leek zijnde

    Ten eerste: waarvoor heb je nu precies een externe flitser nodig?

    Ten tweede: heb ik een externe flitser nodig en zoja, welke schaf ik mij dan best aan?

    Ik heb een nikon d50 met 18-50 en 55-200 kitlenzen.
    Ik wil: komende hengstenkeuring in een matig verlichte binnenpiste spétterende foto's maken...

  • #2
    Re: Externe flitser: waarom en welke?

    Schaf een f1,8 AF mm aan (lichtsterk) en een SB-600 of 800. Gebruik die flitser met de synchronisatie op het tweede sluitergordijn. Hierdoor krijg een mooie doortekening. Anders is het onderwerp veel te licht en de achtergrond pik zwart.

    Ga de gebruiksaanwijzing van een SB-600 eens lezen. In Belgie moet je er voor betalen, maar in Nederland zijn ze gratis te downloaden.

    http://nikoneurope-nl.custhelp.com

    PS, om gebruiksaanwijzingen te kunnen downlaoden, moet je je wel eerst registreren met de Nikon apparatuur. Dat moet dan bij Nikon Belux.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Externe flitser: waarom en welke?

      Oorspronkelijk geplaatst door frenia Bekijk bericht
      Als leek zijnde

      Ten eerste: waarvoor heb je nu precies een externe flitser nodig?

      Ten tweede: heb ik een externe flitser nodig en zoja, welke schaf ik mij dan best aan?

      Ik heb een nikon d50 met 18-50 en 55-200 kitlenzen.
      Ik wil: komende hengstenkeuring in een matig verlichte binnenpiste spétterende foto's maken...
      Ga je eerst eens terdege informeren bij de manegehouder. Een SB800 is niet bepaald een popup flitsje van een compact toestel. Veel paarden en met name de hengsten reageren erg hevig op het flitslicht en het wordt dan ook in de regel niet echt gewaardeerd om in de piste met een stevige flits tekeer te gaan.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Externe flitser: waarom en welke?

        Gellukig ben ik fan en eigenaresse van een ontzettend "cool" ras, vorige hengstenkeuring werd er stevig geflitst en dat is geen probleem anders zou ik het uiteraard niet in m'n hoofd halen!

        Bedankt voor de mooie uitleg en aanwijzingen Hans!!!

        Comment


        • #5
          Re: Externe flitser: waarom en welke?

          De interne flist van je toesel heeft maar een beperkt richtgetal.
          De afstand dat je kan flitsen is daarom beperkt (een meter of 3 (afhankelijk van de lichtsterkte van je lens)).

          Een externe flitser heeft een veel groter richtgetal en dus een hogere lichtopbrengst.
          De afstanden onderwerp - camera kan bij een externe fliters veel groter genomen worden.
          Een externe flitser laat ook toe om bijvoorbeeld indirect te flitsen.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Externe flitser: waarom en welke?

            In het kort: de cameraflits is goed voor noodgevallen. De mogelijkheden die een externe flits kan bieden zijn zeer talrijk.

            Ten eerste biedt een externe flitser een veel hoger richtgetal wat dus wil zeggen dat deze aanzienlijk krachtiger is en dus zal toelaten ook onderwerpen op grotere afstand goed te belichten.

            Een externe flits staat ook hoger wat vooral een voordeel is als je onderwerpen dichtbij fotografeert. Vooral langere of dikkere lenzen zitten in de weg van de lichtbundel van de interne flits.

            Autofocus hulp: Een SB600 of SB800 projecteert een soort kruis waardoor de camera zelfs in volstrekte duisternis goed kan scherpstellen

            Je kan met een externe flist de fliyskop kantelen en verdraaien om indirect te flitsen wat vooral in kleine ruimtes toelaat om een mooier belicht beeld te bekomen. (Geen slagschaduwen)

            Een externe flits gaat ook z'n lichtbundel aanpassen aan de gebruikte lens. Zo kan een SB600 instellen van 14 tot 85mm. Hierdoor kan de flits zuiniger omspringen met energie.

            Een externe flist kan ook los van de camera gebruikt worden (flitskabeltje nodig) wat interessant kan zijn voor selectieve belichting of waar frontaal licht niet gewenst is.

            Niet onbelangrijk: een externe flits is veel beter regelbaar in vermogen wat dus overbelichting zal voorkomen.

            Ik denk dat ik hier toch een aantal belangrijke veschillen tussen een externe en interne flist opgesomt heb en geloof me vrij, als je ooit een externe flist gebruikt hebt dan gebruik je de interne flits enkel in noodgevallen.
            Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

            Comment

            Working...
            X