Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende filters boveneen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschillende filters boveneen...

Ik gebruik steeds een UV-filter ter bescherming van mijn frontglas. Nu zou ik mijn polarizer daar bovenop willen gebruiken, maar om een of andere reden zijn beide dan niet meer uit elkaar te krijgen De oplossing is natuurlijk geen stapeltjes maken, mr ik vind het toch gemakkelijk om die UV-filter erop te laten.
    Heeft er iemand tips/trics om te verhinderen dat de twee filters aan elkaar vastgeklonken geraken?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: Verschillende filters boveneen...

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
    Ik gebruik steeds een UV-filter ter bescherming van mijn frontglas. Nu zou ik mijn polarizer daar bovenop willen gebruiken, maar om een of andere reden zijn beide dan niet meer uit elkaar te krijgen De oplossing is natuurlijk geen stapeltjes maken, mr ik vind het toch gemakkelijk om die UV-filter erop te laten.
    Heeft er iemand tips/trics om te verhinderen dat de twee filters aan elkaar vastgeklonken geraken?
    De twee filters ten opzichte van elkaar niet te hard aanspannen! Ik heb daar nooit problemen mee! Ik krijg die altijd weer los.

Nog veel succes!

Super7
    D100 en nog veel wensen!

Comment

De beste oplossing is eerst de UV eraf en de pola erop. Niet alleen voor het aanelkaar zitten, maar ook optisch is het veel beter.

Om ze los te krijgen, gewoon wachten......mijn pola kwam niet los van mijn sigma 10-20 lens en na een dag ging hij er zomaar af.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Met een circulaire polarisatiefilter is het probleem dat je er aan moet draaien tijdens het gebruik en dat die dus niet te los mag zitten, anders draai je gemakkelijk je filter los of vast. Beter is toch je UV-filter er eerst af te halen.

seppuku.

Comment

das waar seppuke, heb ik dus ook ondervonden.
          Optisch weet ik dat het beter is om de UV eraf te halen, maar praktisch is het toch wel handig om de polarizer er snel bovenop te zetten. Zeker met een cropsensor, omdat je dan toch geen vignetting hebt.
          Maar om een of andere reden zetten die filters zichzelf vast, zelfs wanneer ik ze nauwelijks aandraai.
          Wat ik dus niet snap is dat ze op mijn (metalen) lensschroef er steeds vanzelf afgaan.
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Het beste is geen filter.
            Elk filter geeft een extra luchtlaag en dat geeft weer abberatie.

Elk filter haalt ook wat UV licht er uit. Vandaar dat je achter het glas in Zandvoort of waar dan ook, niet bruin wordt.

Gebruik dus alleen één polarisatiefilter, als het nodig.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Natuurlijk is geen filter qua scherpte in theorie geweldig, maar een goed filter geeft geen verlies in kwaliteit.
              Stapelenvan filters is altijd vragen om problemen. Op je 10-20 Sigma lens krijg je in ieder geval een probleem, zelfs met een gewone pola filter al, laat staan als je stapelt.

In de meeste gevallen is het een kwestie van zorgvuldigheid/tijd/stress; dus met je kennnis van zaken op het moment supreme de juiste afweging maken.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Working...
              X