Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies beeldscherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: advies beeldscherm

Ik ben geen voorstander meer van CRT. Er zijn nog nadelen aan CRT zoals moire, minder goed voor de ogen. Ik zou voor geen geld nog een CRT willen.

Wie heeft er trouwens last van 1 resolutie? Ik werk(te) altijd met dezelfde resolutie op zowel CRT (1280x1024) en nu op mijn LCD (1920x1280). Nooit veel het nut gesnapt van die bewering.

Dat van de kleuren kan ik beamen maar iemand die investeert moet het er maar voor overhebben. Mijn maat zijn (professioneel) 19" CRT scherm heeft 5-6 jaar geleden ook bijna 1000 euro gekost.
    Canon 20D / EF-S 18-55 / EF 70-300 / Speedlite 580EX
    Website
    BD0674BE

Comment

En op de Dells krijg je 3 jaar garantie... zie ik nu pas...
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crossfire Bekijk bericht
        Wie heeft er trouwens last van 1 resolutie? Ik werk(te) altijd met dezelfde resolutie op zowel CRT (1280x1024) en nu op mijn LCD (1920x1280). Nooit veel het nut gesnapt van die bewering.
        Als je met photoshop of iets dergelijks werkt, dan kun je hem natuurlijk op 1024x1280 houden. Dat is natuurlijk geen probleem. Maar voor games wordt het wel een heel andere zaak. Sommige oudere games lopen heel soepel op 1600x1200, maar de nieuwste kan ik dus echt niet draaien op die resolutie, dus dan gebruik ik 1024x768. En wijs mij maar eens een 19" TFT aan die een resolutie aankan van 1600x1200 en verder ook een goed scherp beeld heeft op meerdere resoluties. En ook nog een beetje betaalbaar is

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
        BTW, op een CRT daag ik je uit om één dode pixel te zien in je fotobestand .. op een TFt zal je die wel zien. De TFT's zijn intussen serieus veel volwassener geworden, ook voor de veeleisende grafische toepassingen
        Die uitdaging ga ik heel graag met je aan
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          Sommige oudere games lopen heel soepel op 1600x1200, maar de nieuwste kan ik dus echt niet draaien op die resolutie, dus dan gebruik ik 1024x768. En wijs mij maar eens een 19" TFT aan die een resolutie aankan van 1600x1200 en verder ook een goed scherp beeld heeft op meerdere resoluties. En ook nog een beetje betaalbaar is.
          Op een non-native resolutie krijg je gewoon geen goed beeld op uw tft.
          Maar de moderne games kan je op niet-full screen draaien.

Vb als uw tft op 1600X1200 draait, kan je uw spel op 1024X768 laten draaien in niet full screen modus. Dan neemt hij niet de volledige grootte van uw scherm in maar heb je wel een goede scherpte en performantie van uw spel.

Comment

Nu geraak ik nog niet verder!
            De ene persoon verteld dat een crt nog altijd beter is dan een tft! En de andere verteld het omgekeerde! Wie moet ik nog geloven? Nu voorlopig bewerk ik mijn foto's op mijn lappy! Persoonlijk vind ik dit beeld veel scherper dan mijn crt! Maar mijn foto's zijn altijd veel helder op mijn laptop, wanneer je die vergelijkt met een afdruk! Ik heb een Sony Vaio gekocht voor het beste scherm die er te krijgen is bij de laptop's!

Ik weet niet meer wat te doen! Ik wacht al een tijdje voor ik iets koop, maar zo kun je blijven wachten en hopen dat je wel iets deftig heb gekocht en geen spijt krijgt achter af!

Op wat moet je nu letten??

Super7
            D100 en nog veel wensen!

Comment

Voor zeer kritische professionele kleurbewerking is CRT nog altijd beter, voor allround en minder kritische kleurbewerking (semi-pro/amateur/hobby/...) volstaat LCD meer dan genoeg, als je toch een beetje let welk type je koopt. Er bestaan een 5-tal verschillende technologieën bij LCD schermen, de beste van kijkhoek en kleurweergave is momenteel S-IPS gebaseerd. Daar vlak onder heb je PVA schermen (met de beste zwartweergave maar iets mindere kijkhoek) en absoluut te vermijden zijn de TN schermen die wel voor gaming goed zijn. Voor office gebruik is ieder lcd scherm superieur tov crt, alleen al de scherpte en het rustige beeld zonder enige magnetische straling.

Laptopschermen zijn altijd minder goed, ze moeten energie besparen en maken daardoor een compromis. LCD schermen staan over het algemeen allemaal veel te helder, je hoort te calibreren op ongeveer 100-120 cd/m2 terwijl een CRT maximum 90-100 cd/m2 licht kan geven. Veel LCD schermen geven maximaal 300-500 cd/m2 wat natuurlijk wel felle plaatjes geeft maar veel te helder tov je afgedrukte foto. Wil je de afdruk kunnen vergelijken dan hoor je je scherm op 100 cd/m2 te calibreren met als maximum 140 cd/m2 (dat zijn de richtlijnen van veel fabrikanten).

Enkel hardware calibratie geeft een voldoende goed resultaat aangezien witpunt (6500°K) en gamma (2,2) kunnen gemeten en bijgeregeld worden met een profiel.
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                Voor zeer kritische professionele kleurbewerking is CRT nog altijd beter
                maar de merken die vroeger de grafische industrie van degelijke CRT schermen voorzagen kunnen je vandaag zo geen CRT meer leveren, en leveren ook in de grafische industrie nu overal TFT .. kijk bv. maar eens naar Lacie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                  maar de merken die vroeger de grafische industrie van degelijke CRT schermen voorzagen kunnen je vandaag zo geen CRT meer leveren, en leveren ook in de grafische industrie nu overal TFT .. kijk bv. maar eens naar Lacie
                  Klopt... en dat is frustrerend... Hier nog altijd een Barco Personal Calibrator van 6 jaar die nog goed gecalibreerd kan worden, al is de helderheid maar 80 cd/m2 meer. Kleurgamut is beter dan gelijk welke lcd die ik tot nu toe opgemeten heb, vooral in het rood scoren de meeste lcd schermen te oranje, diep-magenta rood kunnen ze moeilijker weergeven. Evenals het diepblauw, meestal wordt dat een koel blauw op lcd terwijl het magentablauw (roder blauw) tekort schiet. In het groen zitten ze dan weer beter dan CRT met een iets groter bereik...

Eén van onze 2 Barco's heeft het gisteren begegeven, eentje van 2001, PCD421. Herstellen zal te duur uitvallen. Ik ga die vervangen door een lacie electron22blue IV die hier nog staat maar ik zie zo al dat het beeld daarvan niet zo dynamisch is als de Barco.

Ik ga later eens uitkijken naar een Eizo ColorEdge CG211 maar die is nog niet leverbaar...

Comment

Ik ga later eens uitkijken naar een Eizo ColorEdge CG211 maar die is nog niet leverbaar...
                    En hier? http://shop.colourconfidence.com/pro...=1725&xSec=167
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Voor zeer kritische professionele kleurbewerking is CRT nog altijd beter, voor allround en minder kritische kleurbewerking (semi-pro/amateur/hobby/...) volstaat LCD meer dan genoeg, als je toch een beetje let welk type je koopt. Er bestaan een 5-tal verschillende technologieën bij LCD schermen, de beste van kijkhoek en kleurweergave is momenteel S-IPS gebaseerd. Daar vlak onder heb je PVA schermen (met de beste zwartweergave maar iets mindere kijkhoek) en absoluut te vermijden zijn de TN schermen die wel voor gaming goed zijn. Voor office gebruik is ieder lcd scherm superieur tov crt, alleen al de scherpte en het rustige beeld zonder enige magnetische straling.

Laptopschermen zijn altijd minder goed, ze moeten energie besparen en maken daardoor een compromis. LCD schermen staan over het algemeen allemaal veel te helder, je hoort te calibreren op ongeveer 100-120 cd/m2 terwijl een CRT maximum 90-100 cd/m2 licht kan geven. Veel LCD schermen geven maximaal 300-500 cd/m2 wat natuurlijk wel felle plaatjes geeft maar veel te helder tov je afgedrukte foto. Wil je de afdruk kunnen vergelijken dan hoor je je scherm op 100 cd/m2 te calibreren met als maximum 140 cd/m2 (dat zijn de richtlijnen van veel fabrikanten).

Enkel hardware calibratie geeft een voldoende goed resultaat aangezien witpunt (6500°K) en gamma (2,2) kunnen gemeten en bijgeregeld worden met een profiel.
                      Heel correct en ook een heel interessant onderwerp, waarover het moeilijk is om informatie te vinden. Ik had een probleem met mijn Apple PowerMac met ATI Radeon 9600 grafische kaart en Cinema Display 20 inch om de juiste output op mijn Epson printer te krijgen (prints waren te donker in vergelijking met het scherm). Het scherm wordt met een Spyder 2 Pro gekalibreerd, maar het scherm zelf biedt bitter weinig instellingen (ben eerlijk gezegd meer gevallen voor de looks en de prijs in combinatie met de PowerMac). Het is mijn ervaring dat het scherm op minimale helderheid dient gekalibreerd te worden om een juiste output te krijgen (schuifinstelling dus helemaal links). Ik heb ook een Eizo L885 Flexscan en dat is gewoon een veel beter scherm! Qua prijs/kwaliteit gaat er momenteel niks boven Eizo, maar 2000-2500 euro is natuurlijk niet niks!
                      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                      Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                        In de laatste Digital Photo (november 2006) is een test verschenen van TFT monitors en gebruik bij beeldbewerking.

"Gold Award" voor de Dell 2007WFP (20,1" - 1680x1050) à 300 Engelse Pond

mvg
                        Is er toevallig iemand die dit artikel heeft en die mij dit efkes kan doorsturen aub?

Oorspronkelijk geplaatst door WIM
                        Koop een Dell 2007WFP of een 3007WFP en krijg een E156FP gratis. Aanbod geldig zolang de voorraad strekt. Geldig t/m 24-10-2006.
                        2007wfp kost 596,53 euro btw en transport inclusief, is een 20inch wide van 1680x1050. Het scherm dat je gratis krijgt is een 15 inch van 1024x768
                        Ben wel geinteresseerd in die DELL 2007WFP maar wat moet ik met dat 15inch. Iemand van jullie die dit van mij wil overnemen voor een aanvaardbare prijs?
                        Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                        Fuji : Fuji X10

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                          Is er toevallig iemand die dit artikel heeft en die mij dit efkes kan doorsturen aub?

Ben wel geinteresseerd in die DELL 2007WFP maar wat moet ik met dat 15inch. Iemand van jullie die dit van mij wil overnemen voor een aanvaardbare prijs?
                          hou dat scherm zelf (is circa 85 euro waard), en gebruik gelijktijdig twee beeldschermen, eentje voor je menu's en toolbars in te zetten, eentje om de foto te bewerken. als je een grafische kaart hebtmet een analoge en digitale output, gebruik je de digitale voor je goed scherm, en de analog voor je menu-informatie-scherm .. in windows kies je nog voor "extend my desktop" naar je tweede scherm

Comment

Het 15inch staat momenteel aan 209euro op hun site, maar uw voorstel lijkt mij wel interessant.
                            Enig vraagje die ik daarbij heb, hoe flik je dat met uw resoluties.
                            Of is dit een kwestie van instellingen van grafische kaart? (bij mij dus Platinum X800XT van 2jaar terug)
                            Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII

Comment

Ben vandaag naar een tft-scherm wezen kijken. Beeldkwaliteit vergeleken met een crt vond ik wat ik in de winkel kon zien erg goed, maar wat schrok ik van de ghosting. en dit nog wel op een scherm van 5 ms.

Voor mij dus echt geen tft, omdat ik ook graag games speel.
                              Maar ja games horen niet op deze forum
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Voor wie nog een DELL 2007WFP had willen kopen met current actie, maar helaas de 15inchen zijn reeds uit voorraad.

ikzelf ga dus alvast wachten op de volgende actie op dit scherm

Comment

Working...
                                X