Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies rond flitsset

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• advies rond flitsset

Ik had graag wat advies rond een flitsset.

Ik zou deze af en toe (misschien één maal per week) gebruiken binnen de context van mijn hobby. Frekwentie kan eventueel stijgen maar dus zeker niet dagelijks.

Ik wil wel goed materiaal en materiaal dat uitbreidbaar is met accessoires zoals snoots, softbox enz.
    Edit : ze moeten ook krachtig genoeg zijn om een volledige persoon uit te lichten.
    Ik dacht aan 400 à 500 Ws.

Mijn vraag is vooral betreffende te gaan voor eerder budget materiaal of semi-professioneel materiaal.
    Gelinkt aan de vraag is ook : hoe lang gaat een set mee mits goed gebruik?

Ik heb vb meteen een heel goed statief gekocht omdat dit voor het leven zou meegaan. Sommigen beweren hetzelfde van een flitsset maar is dat wel zo? Een semi-professionele flitsset is ook veel duurder dan een goed statief en de prijs van sommige accessoires is niet van de poes.

Ik zie dus 2 scenario's :
    1) Nu een budgetset kopen ala Linkstar of Falcon eyes en dan misschien binnen een paar jaar een semi-professioneel.
    Voordeel : de initiele investering is pakweg de helft. Je krijgt de tijd om te oefenen en te zien of het je ding is. Ik heb wel duidelijk interesse maar heb ik wel de aanleg enz...
    Nadeel : na een paar jaar is die investering (toch wel 700 eur) verloren.

2) Meteen voor een set als elinchrom of bowens gaan.
    Voordeel : heel goede kwaliteit. Behoudt het zijn waarde bij het later eventueel verkopen ?
    Nadeel : serieuse initiële investering

Iemand advies welke weg te gaan?
    Last edited by PSG; 4 oktober 2006, 20:13.

Re: advies rond flitsset

als ik van jou was, zou ik voor de budget serie gaan, MOEST deze dan niet voldoende blijken kan je nog altijd verkopen en de semi-pro gaan halen.
    nuja, just my 2 cents

Comment

De fotoclub waarbij ik aangesloten ben heeft een Bowens installatie. (Weliswaar een oudere set met "Monolites"). Verleden jaar heb ik zelf een set aangekocht... Falcon Eyes!
      1. Bij een gebruik van enkele keren per maand zullen deze zeker niet "verslijten".
      2. De mechanische kwaliteit van FE vind ik beter dan deze van de Monolites.
      3. Moest ik ooit overschakelen (en daar is momenteel geen denken aan) kunnen de FE's nog altijd dienen om Bv de achtergrond op te lichten.

Ik ben wel gegaan voor de FE's van 300 W/S. De 150W/s modellen zijn mij iets te beperkt.
      NB: De statieven van FE zijn vele malen stabieler dan deze van de Bowens installatie
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Kijk eens naar de dlite serie van elinchrom

Deze kost 600 euro's voor de 200WS

Voordeel:
        Compact
        In kit zijn er zeer degelijke statieven bij
        Draagtas
        2 kleinere softboxen
        Je kan alle eleinchroom materiaal erop aan sluiten

Nadelen (volgens sommigen):
        Geen metalen behuizing
        Geen fankoeling
        .....

Deze kit kan je dan later beginnen gebruiken als extra flitsen voor achtergrond of rimlicht etc...
        Ze zijn heel compact dus makkelijk mee op verplaatsing te nemen.

Zelf heb ik de classics en die hebben ook geen koeling en ook tijdens een shoot heb ik geen last met deze.
        Via de fotoclub gebruik ik af en toe de FX series maar die kosten dubbel zoveel als een setje Dlite.

Frank Doorhof gebruik de dlite ook af en toe en zegt goede ervaringen te hebben met de dlite.

Succes met de zoektocht

ristof
        Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

Al bedankt voor het advies.

Nog iemand een idee/raadgeving daaromtrent?

Comment

De keuze is vlug gemaakt, en is uiteraard de duurste bij aankoop maar de beste op lange termijn en bij verkoop tweedehands.

Wat héél erg belangrijk is bij het aankopen van studioflitsers is in de eerste plaats de snelheid van het opladen van de condensors, niks zo vervelend als je hebt een leuke pose in je studio ....., je drukt op het knopje en pats je flitsen zijn niet klaar, wat snel is voor de een kan traag zijn voor de ander. Ik werk met Elinchrom en die laden normaal op zes tienden van een seconde, dus Flits en zes tienden van één seconde later kan ik weer een foto nemen die dezelfde hoeveelheid licht krijgt als de voorgaande. Dit is snel, zelfs met twee fotografen op één flitsinstalatie is er geen probleem.
            voor mij is dus een interval van 3 of 4 seconden te lang om prettig te kunnen werken.

punt twee is de uitwisselbaarheid van de reflectoren en aanverwante het is zo gemakkelijk dat alles past op ieder flits die je in huis hebt. Ik heb 5 flitsen in de studio en kan daarop alle reflectoren gebruiken, da zou ik ni willen missen.

Dus als ik u was , ik kocht een set Elinchrom flitsen !

MVG, jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dag Jeff,

Bedankt voor je antwoordje. Ik ben zonder meer overtuigd van de kwaliteit van elinchroms.
              Ik heb er nog niets slechts over gehoord eigenlijk en de pro's hier raden ze ook allemaal aan.

Alleen, ik zoek flitsen voor occasioneel gebruik voor sessies modelfotografie (meer full body dus; minder portret) van pakweg 2 uur.
              Zijn de elinchroms niet wat overkill daarvoor. Want ze zijn wel beesteduur !
              Ook de prijs van de accessoires is niet van de poes.

Vb de Dlite4 set is betaalbaar maar de Dlites worden blijkbaar niet aangeraden (oa omwille van kunststof en geen koeling).
              Volg je daarin? Of is die koeling voor een sessie van 2 uur niet zo belangrijk?

De FX400 kit is OK. Deze worden door réponses photo vb aangeraden. De set gaat voor wel voor pakweg 1500 euro. Zou je die aanraden?
              En kan je een winkel in België aanraden (service/garantie).

Verder : in welke mate en waarom is het belangrijk om exclusief accesoires van elinchrom te gebruiken. Ik heb vb een paraplu van 110 cm van interfit die ik wel zou willen hergebruiken. Een paraplu is een paraplu ?

Heel wat vragen. Dus al bedankt op voorhand.

Stef

Comment

Hallo,

Servix & Partners is de invoerder van Elinchrom en doet er zelf de service van, dus binnebrengen en veel kans dezelfde dag gemaakt. Als er ooit al is iets kan aankomen, want mijn flitsen doen het als 5 jaar foutloos.

Als je liever full body doet is de lichtverspreiding van groter belang dan voor portret, daarom lijkt me een softbox 90 X 90 of indien je de plaats er voor hebt een 60 X 120 aan geraden, daarin zou minimaal een 600 ws flits moeten.
                de twee andere mogen een stop minder zijn dus daar kan je met een 300 WS verder. Met uitwisselbaarheid bedoel ik wel eerder de reflectoren, en die zijn aan het merk gebonden, ne paraplu, als die stift dezelfde diameter heeft blijft het eender, das dus niet kritisch. Maar ne reflector voor ne paraplu is bijvoorbeeld niet geschikt voor ne honingraad, en voor een barndoor heb je der weer ne andere van doen. De reflectoren hebben een verschillende diameter en daardoor ook een verschillende openingshoek.

De koeling en het trappeloos regelbaar zijn is zeer belangrijk voor het gebruiksgemak en voor de levensduur van de flits.

Indien je is graag een bezoek brengt aan mijn studio ben je welkom hoor !

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                X