Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruiken jullie de zonnekap veel en wanneer?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruiken jullie de zonnekap veel en wanneer?

Laat ze er ook altijd opstaan. Hadden ze bij Canon nu van die Tamron/Nikon dopjes die je vanbinnen kan opendoen zou mijn zonnekap er nooit meer afgaan, maarja...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DennisDR
      Hoi,

Enig idee waarom zonnekappen zo schandalig duur zijn?
      Ok, ze zijn onontbeerlijk maar het blijft een gwn stuk plastiek...

greetz

Dennis
      zat er gewoon bij hoor, misschien omdat het een 17-40mmL lens is.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
        zat er gewoon bij hoor, misschien omdat het een 17-40mmL lens is.
        grt,bouk.
        Canon levert alleen bij de L-lenzen een zonnekap, bij alle andere lenzen moet je die apart bestellen .

Sigma en Tamron leveren bij elke lens een zonnekap, die zit dus in de prijs inbegrepen .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

A-l-t-i-jd !!!
          (uitgezonderd met interne flits, zoals Black Bandit al heeft aangehaald.)
          https://waltertalboom.be-
          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Hier ook altijd . heeft me al veel miserie gespaard daar ik altijd met 2 camera's loop rond te baggeren (17-70 , 70-200) , en er dus steeds 1 gevoelig is voor muren , passerende mensen , ...

Heb al paar keer voorgehad dat de zonnekap loshing nadat ik door een horde toeschouwers gepasseerd ben, dus denk maar eens in hoe de lenzen er by now al hadden uitgezien
            www.Klikkerdeklik.be
            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Als afwijkende reactie even melden dat Ken Rockwell er nooit een gebruikt het schijnt, en dat je het beter met je hand doet als het echt om zon afschermen gaat (of andere ongewenste lichtinval), volgens hem.

Als je een voorzichtige mens bent en niet door mensenmassa's moet denk ik ook wel dat het zonder te riskeren is. Tenminste, dat doe ik toch ook, maar ik ben nog minder een referentie...
              Last edited by maGuy; 27 augustus 2006, 08:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy
                Als afwijkende reactie even melden dat Ken Rockwell er nooit een gebruikt het schijnt, en dat je het beter met je hand doet als het echt om zon afschermen gaat (of andere ongewenste lichtinval), volgens hem.
                Ik denk dat dan hij iedereen wat wijsmaakt, kijk eens op de openingspagina van zijn eigen website, staat er dar geen zonnekap op die lens :

Die lens is zo groot dat zijn armen te kort zijn om het ongewenste zonlicht met de hand weg te houden .
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy
                  maar ik ben nog minder een referentie...

inderdaad ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Ik denk dat dan hij iedereen wat wijsmaakt
                    Mss heb ik het hier ooit uit afgeleid, maar mogelijk ook elders op zijn pags... (lees nu geen Nikon meer). Nu, zo fanatiek beweert hij dat idd wellicht niet.

"Flare and ghosts are complex, and depend greatly on the angles of light. Move 3 degrees or move the zoom a bit and they will all change. The Nikon was the only one with no major problems, for which I can vouch after using it these past two years with no hood."

Ik geloof dat het er ook om ging dat een zonnekap niet altijd de juiste lengte heeft op een zoom, dus "evengoed met je hand".

Oorspronkelijk geplaatst door Da Silva
                    inderdaad ...
                    ... zei onze recordman jpg artefacts
                    Last edited by maGuy; 27 augustus 2006, 12:03.

Comment

Een rubber verstelbare zonnekap is makkelijk en bespaart ruimte in je fototas.
                      Als je met een zoomobjectief groothoek gebruikt kun je de zonnekap korter maken, om randen te voorkomen
                      Zo ook met een compendium en deze is ook zeer effectief om (bij tegenlicht) reflexies te weren.

Comment

Off-topic gedeelte verwijderd

Mod Hellcat

Intussen gaf een simpele search onmiddellijk waar ik het vandaan had...

"I never use lens hoods so no problem. I just use my hand to block the light of the sun if it's shining directly into the lens, which works a lot better than the hood when you need it."
                        Last edited by Hellcat; 28 augustus 2006, 14:28.

Comment

mannekes, kan het wat beschaafder?

kijk, hij gebruikt geen lenskap, waarom?
                          ('k heb het niet gelezen hé, vandaar)
                          maar hij geeft eigenlijk wél toe dat het een nuttig ding kan zijn.
                          waarom zou hij anders zijn hand gebruiken?

ik heb het ook al gedaan, met de hand.
                          stom zicht eigenlijk, gelijk nen indiaan op de uitkijk.
                          en dat was omdat de zonnekap niet lang genoeg was.
                          een landschapsfoto tegen de zon in (niet helemaal in de zon)
                          gaf een serieuze flare (met sterk verminderd contrast) op de foto.
                          'k heb toen de zon verder weggefilterd met mijn hand en weet je wat?
                          de foto mét flare was stukken beter! dit is'm.
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

(bijna) Altijd
                            Uitzonderingen zijn de Micro-Nikkor 60mm, waarvan ik vind dat het objectief op zichzelf al een zonnekap lijkt en semi-macrotoestanden op de 28-105mm (deze excentrieke zonnekap werpt soms een schaduw op het onderwerp)
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

In principe altijd. Alleen als ik mijn 50mm binnen gebruik schroef ik de zonnekap er niet op.
                              D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Een zonnekap is niet alleen om flare tegen te gaan maar ook een belangrijke bescherming van uw lens tegen vallen of stoten. Veel efficienter dan een stuk glas voor uw lens. Een zonnekap werkt immers als een bumper.

Comment

Working...
                                X