Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm kalibratie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherm kalibratie

heb een vraagje , kan je elk scherm kalibreren met behulp van Schermkalibrator
    in mijn geval heb ik een laptop met een maximum kleurkwaliteit van 32bit

nu heb ik al veel gehoord van schermen die kleurecht zijn en kleuren dus natuurgetrouw weergeven, dit zijn altijd erg dure schermen en dus niet iets wat ik me direct zou aanschaffen , maar ook al veel gelezen over Schermkalibratoren(hoop dat het goed geschreven is )

het komt er dus eigenlijk op neer of het het waard is om zo een toestel aan te schaffen

groeten

Re: scherm kalibratie

neen, je kan niet elk scherm callibreren. Een versleten CRT bv. is vaak oncallibreerbaar

Maar, ik ben nog geen laptop tegengekomen die oncallibreerbaar is .. al is het op een laptop niet altijd "perfect" (hellingshoek scherm is bv. al heel variabel en heeft een invloed op hoe jij de kleuren ziet)

of het de moeite is om het te kopen? ZEKER !! als je je foto's wilt nabewerken is dit noodzakelijk .. want anders ga je corrigeren zonder te zien wat je corrigeert. maar volg er direct ook een cursus kleurbeheer bij .. een echte aanrader

Comment

Je calibreert in feite je scherm zelf niet. Je gaat het profiel die je scherm aanstuurt gaan aanpassen aan de kenmerken/kleuren van je scherm. Dus kan je dat in principe met elk scherm doen.

Een oude versleten CRT die fletse kleuren weergeeft is natuurlijk 'kapot' en niet meer calibreerbaar. LCD schermen hebben vaak last van blacklight leakage aan de randen/hoeken. Hierdoor worden donkere kleuren iets lichter weergegeven in de hoeken/randen dan in het midden van het scherm.

Maar je kan dus met een basis kalibreer-toestel de kleuren in het midden van je scherm gaan kalibreren. Vergeet niet dat het noodzakelijk is om ook de rest van het systeem op dezelfe manier af te stellen (werkruimte's in photoshop, etc..).

Volgens mij heb je al een Gretag schermkalibrator voor 150euro. Is dit het waard? Wel als je er wat voor zorgt gaat dit natuurlijk wel een tijdje mee.. dus als je van plan bent in de toekomst een nieuw scherm te kopen, kan het inderdaad geen kwaad. Om enkel en alleen te gebruiken op je laptop, zou ik dat persoonlijk niet onmiddelijk kopen. Je moet natuurlijk zelf uitmaken of je nood hebt aan calibratie... moet je vaak op professionele wijze beelden bewerken/beoordelen (vb voor druk)? Dan zou ik niet meer vertrouwen op het scherm van een laptop...
      Last edited by MichielBrugge; 25 augustus 2006, 06:47.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

Zelf heb ik zo'n Spyder2Express gekocht, en zowel mijn laptop als mijn PC gecalibreerd. Dat ding werkt gewoon.

Mijn probleem met TFT panels was altijd dat de kleuren in de highlights te flets waren, wat nadelig was niet alleen om foto's te bekijken, maar ook om bijvoorbeed geselecteerde stukken tekst te zien. Lichtgeel werd meer gebroken wit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarvoor prutste ik vaak met de instellen van de ingebouwde videokaart van de laptop om de output van die kaart aan te passen. Nu weet ik dat het juiste profiel wonderen kan doen.

Ik kan aannemen dat zo'n profiel op zich kan wijzigen over tijd, maar dat zal wel niet zo'n enorm verschil maken. Toch vind ik dat de fabrikanten van laptops daar zelf zo'n profiel zouden moeten insteken, omdat het ook voor een gewone gebruiker dag en nacht verschil maakt.

Dave
        pixelpusher

Comment

In een professionele omgeving is het aangeraden om minstens 2x per maand je profiel aan te passen. Zo lang duurt het niet en dan heb je altijd toch de best mogelijke weergave.

Het lijkt inderdaad een kleintje als fabrikanten het profiel op je laptop zelf al zouden aanpassen aan het scherm dat eraan gekoppeld zit. Maar momenteel werken die met standaard hardeschijven. Als ze een aangepast profiel willen installeren (is bij elk scherm anders) dan is dat behoorlijk tijdrovend en zou dus de verkoopprijs verhogen, en het gros van de mensen wil niet meer betalen voor dat profieltje..

Michiel
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

Comment

Working...
          X