Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepaneel als batterijlader?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepaneel als batterijlader?

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    ik denk eerlijk gezegd dat het ook heel moeilijk gaat worden om via zo'n onregelmatige stroombron een lithium ion batterij op te laden. je kan natuurlijk altijd proberen NiMh batterijen opladen en in je battery grip steken...
    en wie gaat die battery grip dragen?

Comment

Bedankt voor de reaktie Matthias, maar ik ga geen grip en AA's meesleuren... er bestaan laders specifiek voor camera batterijen (zie hoger), dus dat zou moeten werken (ik neem aan dat daar de juiste electronische circuitjes opzitten).
      Mensen die "denken" vind ik genoeg (op zich hoopgevend ) maar mensen die "weten" - nog niet tegengekomen...

Toch bedankt,
      Kris

@ fotofiel: zolang die ijsbeer meer geïnteresseerd is in dat blinkend paneeltje dan in mij gaat het nog .

ik denk eerlijk gezegd dat het ook heel moeilijk gaat worden om via zo'n onregelmatige stroombron een lithium ion batterij op te laden. je kan natuurlijk altijd proberen NiMh batterijen opladen en in je battery grip steken...

Comment

heb nog eens naar die site gekeken, en gezien die zonnepanelen geleverd zijn met adapter voor camerabatterijen, zie ik geen reden waarom het ding niet goed zou werken...
        5DmkIII en wat glas

Comment

Neen, maar het zou bv. kunnen dat het in de praktijk super lang duurt eer een batterij vol is, of dat het paneel zeer fragiel is of zo... voor zo'n dingen is het altijd leuk om iemand te horen die er effectief al mee gewerkt heeft.
          Op papier ziet alles er goed uit hé .
          Kris

heb nog eens naar die site gekeken, en gezien die zonnepanelen geleverd zijn met adapter voor camerabatterijen, zie ik geen reden waarom het ding niet goed zou werken...

Comment

als "trekker" kan je toch zon flexibel ding op je rugzak hangen? desnoods maak/plooi je er een aluminium rekje voor.

't levert 350mA.

als je 100mA verliest voor't laden (dat is ong 1/3 en lijkt me al veel) dan zou je toch op een 6 a 8 tal uur een batterij vol moeten krijgen (of reken ik hier verkeerd?)

je hebt 2 batterijen, en eentje hang je overdag aan je zonnelader.. 't lijkt me perfect doenbaar. kans is groot dat je zelfs energie over gaat hebben, een trektocht is toch geen fotoshoot
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              't levert 350mA.

als je 100mA verliest voor't laden (dat is ong 1/3 en lijkt me al veel) dan zou je toch op een 6 a 8 tal uur een batterij vol moeten krijgen (of reken ik hier verkeerd?)
              Neen, maar heb je enig in idee hoeveel zo'n lader geeft in realistische omstandigheden (dus niet per sé op de evenaar op het middaguur)? Pakweg, zal mijn batterij "ooit" volgeraken op een overtrokken dag?

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              je hebt 2 batterijen, en eentje hang je overdag aan je zonnelader.. 't lijkt me perfect doenbaar. kans is groot dat je zelfs energie over gaat hebben, een trektocht is toch geen fotoshoot
              Neen?

Kris

Comment

ik ben momenteel aan het uitkijken voor een zonnevoeding...
                wat waren de praktische ervaringen met die sundance of andere toestanden?

alvast bedankt
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Ik heb uiteindelijk geen zonnepaneel gekocht... het bleek toch nog duur (voor een met genoeg vermogen) en wat ik erover lees is niet unaniem positief. Voor de tocht in Spitsbergen had ik gewoon elf batterijen bij (drie van mezelf, de rest via een goeie sponsor ) .
                  Dat was eigenlijk ideaal, no worries. Ook zonder sponsor moet het wel te doen zijn om via vrienden, BD, enz... aan batterijen te geraken. Ik heb een vriendenkring waar de meesten CF kaartjes en EN-EL3e batterijen gebruiken, dus met wat samenwerken (en niet samen op reis gaan ) kom je al gauw aan genoeg batterijen en geheugen.
                  Misschien kan BD hier een rol in spelen?
                  Als écht lang weggaat zonder stroom blijft zo'n zonnepaneel wel interessant denk ik. Grootse plannen?

Kris

Comment

Ga zelf ook naar Spitsbergen (vertrek 16de).
                    Je had 11 batterijen bij? Hoelang deed je daar met één batterij?
                    Welke camera gebruik je?
                    Hier doe ik met één batterij gemakkelijk een vijf dagen of zo'n 550 foto's.

Bedankt voor de info.
                    (en misschien offer ik me op om dat zonnepaneel te testen )
                    Last edited by D80; 7 juli 2008, 22:42.
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                      Ga zelf ook naar Spitsbergen (vertrek 16de).
                      Je had 11 batterijen bij? Hoelang deed je daar met één batterij?
                      Zoals hier (het was niet heel koud, enkele graden boven 0), dus pakweg gemiddeld 300 foto's. Ik had ze niet alle 11 nodig want we waren maximaal 10 dagen stopcontact-loos.
                      Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                      Welke camera gebruik je?
                      Hier doe ik met één batterij gemakkelijk een vijf dagen of zo'n 550 foto's.

Bedankt voor de info.
                      (en misschien offer ik me op om dat zonnepaneel te testen )
                      Nikon D200.
                      Zeg, doe dat goed in Spitsbergen hé! Kris

Comment

Ik vond het ook een leuk gedacht fotocellen om op te laden...

maar:
                        1) die leveren het voorgestelde vermogen enkel en alleen bij volle belichting!!!
                        (op een dag in felle zon - en zonnecellen precies naar de zon gericht.
                        2) kost toch snel meer dan 100€, voor +- 23€ heb je een extra baterij vb. voor canon D40... lenmar - konijn, voor die prijs heb je dus wel wat baterijen...
                        het gewicht dat je mee moet dragen op een trekking is bij mij toch alvast hoe minder hoe beter.

bij mij was de conclusie snel gemaakt 1maand trekking is met 4 bat. voor 300d de eindbalans geweest...

Comment

Working...
                        X