Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een balg te gebruiken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe een balg te gebruiken?

Hallo,

Ik heb onlangs een Pentax ist DL gekocht en wil me hiermee gaan toeleggen op onder andere macrofotografie. Ik wil hiervoor oude, maar lichtsterke objectieven gaan aanschaffen. Heb ik dan iets aan een balg? Welke objectieven kan ik dan het beste gebruiken voor niet-wegvliegende voorwerpen? Ik zie de balgen voor niet al teveel op internet staan, vandaar mijn vraag. Ik vermoed dat dit een goedkopere oplossing is dan een objectief te kopen dat 1:1 is.

Groeten en alvast bedankt voor de info.

Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Hoe een balg te gebruiken?

Je misschien wel op volledig manueel terugvallen, dus ook geen lichtmeting via toestel vermoed ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
      Je misschien wel op volledig manueel terugvallen, dus ook geen lichtmeting via toestel vermoed ik.

lichtmeting ga je altijd hebben, maar niet bij volle opening

en dan wordt scherpstellen met een balg wel erg moeilijk...

Comment

Een balg is omslachtig maar plezant .
        Of je nog een lichtmeting hebt hangt van de camera af dus dat moet je eens opzoeken. Met mijn oude Nikon F-801 werkte de lichtmeting én het TTL flitsen probleemloos, met mijn Fuji S2 niet...
        Een tip is wel dat je heel goede resultaten kan halen door een gewone (niet macro-) lens omgekeerd op je balg te zetten. Daarvoor bestaan omkeerringen met aan de ene kant bv. een 52 mm schroefdraad (voor in de filtervatiing van de lens) en aan de andere kant een bajonet. Zo gebruik je een standaardlensje terug waar ze voor gemaakt is (maar dan omgedraaid), als je de stralengang van de lens zou bekijken.
        Hoe breder de lens, hoe sterker de vergroting bij een gelijke uittrek (maar je komt op ridicule werkafstanden).
        Veel plezier!

Kris

Comment

Working...
        X