Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS coördinaten in de EXIF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• GPS coördinaten in de EXIF

Nu er steeds meer camera's worden voorzien van functies om GPS coördinaten mee op te slaan in de EXIF en er ook spullen uitkomen om achteraf GPS info in de EXIF van de foto te zetten, vraag ik me af of hier wel vraag naar is.

Het lijkt me zelf erg leuk om deze informatie op te slaan en ik zal zeker de Sony GPS kopen, al is het puur voor mezelf, maar ik zie 1001 andere toepassingen voor bijvoorbeeld persbureaus enz.

Mijn vraag is eigenlijk, wie werkt er al met GPS gekoppeld aan een camera en hoe zijn de ervaringen, of zou u dit willen gaan gebruiken?

Re: GPS coördinaten in de EXIF

Ik zoek al een tijdje naar een oplossing om data uit mijn Garmin GPSmap 60CS(x) te importeren in de EXIF van mijn Canon camera's. Ik heb op het internet al wel tooltjes gevonder die beloven dat ze dit doen, maar er zijn geen trail versies van.

Maar ik heb absoluut interesse in iets dergelijks.

Er zijn op het forum overigens al een paar eerdere draadjes geweest over dit onderwerp. Altijd zonder echt resultaat.

Kris.
    My work: VICTORIE.com

Comment

Ik zie niet meteen het nut ervan in. Wie wel?

grtz
      Mijn werkjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodro
        Ik zie niet meteen het nut ervan in. Wie wel?

grtz
        Handig als je niet meer weet waar je hem getrokken hebt. Kan je direct in exif kijken naar de locatie

Er zijn nog andere toepassingen.
        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
          Handig als je niet meer weet waar je hem getrokken hebt. Kan je direct in exif kijken naar de locatie

Er zijn nog andere toepassingen.
          Daar lijkt het mij inderdaad wel handig voor.
          Ik denk dat ik in de toekomst ook zoiets ga aanschaffen voor op reis.
          Als je een paar weken rondreist kan dat wel handig zijn omdat je niet altijd duidelijk weet waar de foto genomen is.

Dat Sony ding ziet er wel ferm uit, is klein en handig.
          Zou er zo ook iets voor Canon bestaan?
          Canon EOS 5D met 3KG glas
          https://reisforum.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fred.
            Als je een paar weken rondreist kan dat wel handig zijn omdat je niet altijd duidelijk weet waar de foto genomen is.

Om speciaal iets te kopen voor GPS in exif is wat overdreven.
            Koop dan een TomTom Go en schrijf gewoon de coördinaten op.
            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Het Sony toestelletje werkt constructeur-onafhankelijk, je moet gewoon nadien de gegevens syncen met je pc en de software zal dat mappen met de datum/tijd van je foto's.
              Instagram | The RX1 Files

Comment

[QUOTE=Fred.]
                Als je een paar weken rondreist kan dat wel handig zijn omdat je niet altijd duidelijk weet waar de foto genomen is.QUOTE]

Veel goedkoper is foto's maken van plaatsnaamborden, toeristische omschrijvingen ed..

Bij die GPS moet je weer de coördinaten terug gaan zoeken op de kaart lijkt mij ook niet echt handig.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                  Koop dan een TomTom Go en schrijf gewoon de coördinaten op.
                  En die werkt in Timbouktou?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oVan
                    Het Sony toestelletje werkt constructeur-onafhankelijk, je moet gewoon nadien de gegevens syncen met je pc en de software zal dat mappen met de datum/tijd van je foto's.
                    aha

[quote=hjanssen]
                    Als je een paar weken rondreist kan dat wel handig zijn omdat je niet altijd duidelijk weet waar de foto genomen is.QUOTE]

Veel goedkoper is foto's maken van plaatsnaamborden, toeristische omschrijvingen ed..

Bij die GPS moet je weer de coördinaten terug gaan zoeken op de kaart lijkt mij ook niet echt handig.
                    Dan moeten er wel plaatsnaamborden zijn natuurlijk.

Als de prijs een beetje meevalt hier dan koop ik dat denk ik. € 150 zou prima zijn.
                    Canon EOS 5D met 3KG glas
                    https://reisforum.net

Comment

Mij lijkt het ook wel leuk, ik weet toevallig dat iemand op BD met zn D200 en GPS ontvanger werkte.

Comment

hmm, lijkt mij een interessant projectje om zelf eens te maken.
                        Ik heb een pda+bluetooth gps. Ik schrijf een tooltje om mn pda als logger te gebruiken. En dan een tooltje voor de pc die exifs gaat controlleren en de locatie er aan toevoegd !

Ik heb al es wat software voor mn pda en gps gemaakt (nmea is simpel !) Dit moet zeker lukken, jammer dat ik geen tijd heb de komende maand(en)
                        maar als ik nog es iets begin zal het wel zoiets zijn ! lijkt me gewoon heel cool, en maakt het beheren/sorteren van foto's weer een dimensie rijker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                          En die werkt in Timbouktou?
                          Of je direct kaarten van Timbouktoe voorhanden hebt is maar de vraag, maar de coordinaten krijgt de GPS sowieso, dus die opschrijven lijkt mij geen probleem...
                          Apple Inc. rulez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaske
                            Of je direct kaarten van Timbouktoe voorhanden hebt is maar de vraag, maar de coordinaten krijgt de GPS sowieso, dus die opschrijven lijkt mij geen probleem...
                            Knoop 't hele zaakje aan google earth en ziedaar... Timbuktu wordt ook gevonden (weliswaar niet helemaal waar je het zou verwachten, maar ah la). Overigens, ook Tombouctou (Mali) kun je er op terugvinden , inclusief GPS coordinaten. Leuk speelgoed hoor, dat google earth!

Ik heb overigens geen ervaring met het koppelen van GPS aan een camera (mijn 10D ondersteunt dat niet), maar inderdaad, NMEA is niet bijster ingewikkeld en het moet relatief eenvoudig zijn er wat voor te bakken.

Anyway, heeft er iemand ervaring met Google earth pro?

Comment

Zoals hierboven al gezegd, het toestelletje van Sony werkt dus in principe met alle foto's samen (zo heb ik het toch begrepen) omdat het eigenlijk de coordinaten die het opgeslaan heeft in de Exif van de foto's plaatst op je computer en dus niet in de camera.

Op dpreview staat trouwens een link naar het eindresultaat: de Sony software mapt namelijk heel de boel automatisch aan Google maps. GPS-CS1 voorbeeldmap

Ik vind dit trouwens best leuk voor 150$, en het bespaart je een hoop gepruts met opladen pda, software schrijven of vinden, koppelen aan bluetooth gedoe, etc :-) Gewoon dit witte staafje aan je camera of statief hangen en je bent vertrokken.
                              Instagram | The RX1 Files

Comment

Working...
                              X