Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goedkope Nikon flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goedkope Nikon flitser

Ik ben op zoek naar een externe flitser voor op mijn Nikon D50. Het hoofddoel is eigenlijk alleen maar om studioflitser te laten afgaan. Op zich zou'k dus eigenlijk ook een blokje kunnen kopen, maar zo'n externe flitser kan volgens mij toch ook zo zijn nut hebben en nu heb ik er eindelijk de (beperkte) financiële middelen voor.

Wat ik zoek is dus eigenlijk alleen maar het simpelste van het simpelste met maar één vereiste: ik wil dat je hem ook naar boven kan draaien.

Ik dacht aan de SB 600, maar die is nog op het randje qua prijs vind ik ... misschien kennen jullie nog wat oudere, goedkopere modellen die momenteel nog op de markt te vinden zijn ...?
    Last edited by s5034454; 1 augustus 2006, 14:48.
    http://www.dennisclaes.be

Re: goedkope Nikon flitser

Kijk misschien eens op ebay ofzo.

Een tweedehands sb600 kost toch ook al rond de 200 euro.
    Last edited by paly; 1 augustus 2006, 13:03.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Tja, als ge in de studio trekt, zou je ev. alle Nikon flashes kunnen gebruiken (ook de oudere SB26/27/28 of 80-reeksen), voor zover je tevreden bent om enkel in de M-modus te kunnen flashen (dus dan moet je zelf alles instellen).
      Ik heb dit met mijn D50 in het begin ook gedaan met een Sunpak 4000 (kost ca. 50 eur via eBay) en werkte perfekt

Goedkoper als een SB600 ga je niet zo vinden. Een Sigma ET500ST (dus de niet-'Super' versie) vindt je in Duitsland voor ca. 150 EUR. En die is wel iTTL-compatible, dus dan kan je in alle programmastanden (A, S, P, M, etc) flitsen naar believen...

Succes!

T.
      Nikon stuff rocks :-)

Comment

Achzo, ik vroeg me al af wat die iTTL nu eigenlijk was ... ik dacht dat het een professioneel snufje was dat ik toch niet zou gebruiken. Spijtig genoeg fotografeer ik meestal met diafragmavoorkeur of sluitersnelheidvoorkeur, heel soms automatisch. Dus dan zou'k zo'n sb24 of sb28 niet kunnen gebruiken op mijn Nikon D50?

Kvond namelijk net een sb28 voor 120 euro of een sb24 voor 75 euro, zoekertje vandaag pas ingegeven, dus als ik snel ben kan ik 'm nog vast krijgen ... Maar dan kan ik dus alleen maar ofwel volledig automatisch, ofwel volledig manueel werken ....?

Comment

Spaar je geld voor een SB600 en je zal tevreden zijn over de resultaten.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ok, wat denken jullie van deze? Beetje de goedkope versie van de SB600 denk ik ...?

SIGMA EF-500 DG ST

Comment

Pas op voor Dedicated Flash, niet zelden is er een preflash en dat is ongewenst voor uw doel, de préflash ontsteek uw studioflitsen en op het moment van de eigelijke opname zijn je studioflitsen aan het opladen .

Gebruik een IR zender die kan je hebben voor om en bij de 25 Euro, zie de site van falconeyes.

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ow, bedankt voor de tip, dat wist ik dus niet ...

De IR zender was plan A, omdat ik toen het geld niet had voor een externe flitser, maar ik ben onlangs verjaard en heb nu wel wat geld om uit te geven. Daarom dacht ik dat een flitser dan beter zou zijn, omdat ik die ook buiten de studio kan gebruiken en zo'n IR zender niet. Volgende maand moet ik bijvoorbeeld een trouw (vrienden) fotograferen en dan zou zo'n externe flits wel handig zijn.

Kan je mij ook vertellen of de SB600 of de bovenstaande Sigma dit "probleem" ook hebben, of is het iets dat gewoon alle externe flitsers hebben? Kheb nu net hier een advertentie geplaatst voor een SB600 ... zou redelijk ambetant zijn als ik die advertentie nu al terug moet intrekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454

De IR zender was plan A, omdat ik toen het geld niet had voor een externe flitser, maar ik ben onlangs verjaard en heb nu wel wat geld om uit te geven. Daarom dacht ik dat een flitser dan beter zou zijn, omdat ik die ook buiten de studio kan gebruiken en zo'n IR zender niet. Volgende maand moet ik bijvoorbeeld een trouw (vrienden) fotograferen en dan zou zo'n externe flits wel handig zijn.

Kan je mij ook vertellen of de SB600 of de bovenstaande Sigma dit "probleem" ook hebben, of is het iets dat gewoon alle externe flitsers hebben? Kheb nu net hier een advertentie geplaatst voor een SB600 ... zou redelijk ambetant zijn als ik die advertentie nu al terug moet intrekken.

Beiden hebben hun specifiek doel,

ik gebruik de IR in de studio en de Externe flits op reportage.
                  er is dus niet echt een reden om je advertentie in te trekken !

Een ander alternatief voor de studio is de kabel in combinatie met een X blokje
                  werkt perfect, zolang je niet op je kabel staat te trappen .

MVG, Jeff
                  Last edited by Digipics357; 2 augustus 2006, 09:47.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Een D50 is niet een echt handige camera voor wat je wilt. De ingebouwde flitser kan geen SB-600/800 of R200 aansturen.

Als je een IR zender op je camera kunt zetten ben je er.

Als je ook buiten met meerdere flitsers wilt werken: Een SB-600/800 op je camera en andere SB-600/800 apart.

Nikon flitsers zijn goedkoop te noemen gezien de mogelijkheden, licht opbrengst, formaat, degelijkheid. Een goede flitser gaat heel veel camera's mee.
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Bedankt voor je reactie, maar kan je daar even uitbreiden? Wat bedoel je met "De ingebouwde flitser kan geen SB-600/800 of R200 aansturen." Bedoel je dan remote? Want dat hoeft niet hoor. Ik maak gebruik van een fotostudio met studioflitsers en in de studio zou mijn flits alleen maar dienen om die studioflitsers te laten afgaan. Buiten zou ik gewoon de externe flits op mijn camera gebruiken.

De SB600 is bij mijn weten toch volledig compatibel met de D50, tenzij je dus wireless bedoelt ...?

Comment

Om toch nog even verder te gaan op de flitsers zelf, wat denken jullie van deze? Metz 44 AF-4i

Los staande van het feit of ik 'm in de studio kan gebruiken of niet (desnoods koop ik er later nog een IR blokje bij).

Zijn er trouwens bepaalde dingen waar ik op moet letten? Dat hij iTTL ondersteund, dat weet ik nu dus. Ook het feit dat je de kop verticaal moet kunnen draaien is belangrijk. Zijn er zo nog dingen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                          Pas op voor Dedicated Flash, niet zelden is er een preflash en dat is ongewenst voor uw doel, de préflash ontsteek uw studioflitsen en op het moment van de eigelijke opname zijn je studioflitsen aan het opladen .

Gebruik een IR zender die kan je hebben voor om en bij de 25 Euro, zie de site van falconeyes.

MVG, Jeff

Pas op met die raad. Goeie raad, zeker, en volledig terecht, maar je kan die ook omzeilen. Je kan via de AF/AL knop de preflash laten afgaan, zodat licht gemeten wordt, en dan ingedrukt houden dacht ik, en dan de foto nemen. Dan heb je geen preflash meer. Vermoedelijk als je in manuele mode werkt heb je helemaal geen preflash (en is dat manuele ook niet een beetje inherent aan studiowerk, lees: met lichtmeters werken?)...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

In de studio werk ik volledig manueel ja. Goed om te weten dat je dan geen preflash hebt. Echter op buitenlocaties is het voor mij (noob) nog veel te moeilijk om volledig manueel te werken en werk ik meestal in A mode. In zo'n geval werkt zo'n oude SB26 ofzo dus niet meer. Daarom dat ik dan toch een goedkopere versie van de SB600 zoek. De sigma en de metz lijken veelbelovend, maar ik ken er zo weinig van dat ik niet weet waar ik op moet letten ...

Comment

Ook het feit dat je de kop verticaal moet kunnen draaien is belangrijk. Zijn er zo nog dingen?
                              Zeker voor portretfotografie: je kop moet ook horizontaal kunnen draaien...

Comment

Working...
                              X