Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen

Hey allemaal,

Heeft er nog iemand tips voor het werken met de ingebouwde flits?

Als ik nu flits, is de foto al gegarandeerd mislukt. Ik heb al gewoon zonder geprobeerd, maar de correctie achteraf is ook niet altijd gemakkelijk.
    Op dit moment ben ik aan het experimenteren met de truuk met het A4'tje, maar echt handig kan je dat niet noemen. Zijn er geen goedkope hulpstukken / truukjes die ik kan gebruiken? Ik ben maar een simpele amateur die niet staat te springen om veel geld uit te geven aan een 'externe' flitslamp.

groezels,
    Yosse
    "Yes, Yossarian. That's right. Yossarian. Yossarian? Is that his name? Yossarian? What the hell kind of a name is Yossarian?" - Catch-22, J. Heller

Re: Flitsen

What You Pay, Is What You Get !

Elke ingebouwde flits is een "noodmiddel", en niet vergelijkbaar met een degelijke dedicated externe flits.

Tovermiddeltjes bestaan niet, koop eventueel tweedehands !

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
      Tovermiddeltjes bestaan niet, koop eventueel tweedehands !
      Mmmmm, niet echt het soort reply waar ik op hoopte.

Ik ben niet echt op zoek naar tovermiddeltjes, wel naar wat lapmiddeltjes. Ik verwacht niet dat ik met mijn flitsertje ineens studio materiaal ga maken, dat is ook helemaal niet de bedoeling. Ik zou gewoon graag in slechte omstandigheden toch nog iets kunnen trekken...
      Iets in den trand van het A4'tja, maar dan wat handiger.

Zo kan ik me bijvoorbeeld wel inbeelden dat er een soort houdertje ofzo bestaat dat je op de flits-connector schuift en dat een ervoor zorgt dat je flitslicht wat diffuus wordt (is maar een gok natuurlijk he). Zoiets zou al op een goedkope manier een aanzienlijke verbetering in kwaliteit geven.
      "Yes, Yossarian. That's right. Yossarian. Yossarian? Is that his name? Yossarian? What the hell kind of a name is Yossarian?" - Catch-22, J. Heller

Comment

Mmmmm, niet echt het soort reply waar ik op hoopte.
        Wordt er van ons verwacht dat we reply's geven die je graag hoort of reply's die waar zijn!

Waarom denk je dat er op pro body's nooit een ingebouwde flits staat !

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik gebruik de ingebouwde flitser van mijn D100 heel veel. Maar:
          flits alleen als het nodig is.
          flits buiten als de zon er staat. Schaduwen worden dan lichter.
          flits alleen met de flits-synchronisatie op het tweede sluitergordijn, of de flits-synchronisatie op de langzame sluitertijden. Je krijgt dan veel meer doortekening vanwege het bestaande licht. Je gebruikt je flitser dan alleen als invul flitser. En daar zijn ze eigenlijk ook voor gemaakt.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Die interne flitserdingetjes hebben nu eenmaal een paar nadelen: ze zijn klein, niet lichtsterk (richtgetal popup-flash 300D is zo om en nabij de 13 meen ik) en ze staan zeer dicht bij je objectief. Dat betekent dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn.

Diffuus maken kost nu eenmaal veel licht, dus dat zal de mogelijkheden nog meer beperken. Aan de andere kant, super-goedkoop en om zelf mee te experimenteren: neem het melkwit-doorzichtige hulsje van een ouderwetsche kleinbeeldfilm, knip die open en laat 'm eens over je flitser zakken. Voila, een diffusor (maar verwacht er vooral heel weinig van ).

Tweede experiment: men neme een stukje aluminium folie (of beter nog, een spiegeltje) en vorme dat zo dat het licht van je flitser afgebogen wordt naar boven. Ziedaar je eerste bounced flash, maar ook hier: verwacht er heel weinig van.

Comment

Misschien kan dit helpen?

Is van lumiquest en te koop bij konijnenberg
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Ik heb ook aleens gehoord van een opengeknipt fuji film kokertje dat over de flits is geschoven. Fuji heeft van die transperante kokertjes.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Wordt er van ons verwacht dat we reply's geven die je graag hoort of reply's die waar zijn!
                  Meer zoiets als de reacties die nu naar boven komen.

Merci mannen, ik kan beginnen bricolleren!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
                    Als ik nu flits, is de foto al gegarandeerd mislukt. Ik heb al gewoon zonder geprobeerd, maar de correctie achteraf is ook niet altijd gemakkelijk.
                    Het zou ook handig zijn wat jij verstaat onder 'mislukt', wat voor de één mislukt is voor een ander nog acceptable.

Type camera zou ook handig zijn voor gerichte adviezen.

Bij Nikon(D200 & D70) kwam ik erachter dat de foto's veel beter van kleur zijn as de camera op wb flits wordt ingsteld, wat volgens het boekje automatisch zou moeten gebeuren. De flitsiets temperen geeft meestal ook iets beter resultaat.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb een simpele D50.

Tja, wat is mislukt... vanaf dat ge ziet dat het met flits is getrokken,
                      dus overbelicht onderwerp, harde schaduwen...

Misschien moet ik gewoon wat meer met de instelling spelen voor ik me ga storten op andere truukjes. Note to self: RTFM.

Comment

Overbelicht onderwerp = te grote afstand tussen onderwerp en achtergrond, onderwerp te dicht bij de camera (naar verhouding).
                        Je D50 probeert de hele scene goed te belichten, maar dat heeft natuurlijk zijn limieten. Blijkbaar kiest hij er dan voor de voorgrond te overbelichten.

Harde schaduwen --> lumiquest of gelijkaardig kan hierbij helpen.

P.S. Let ook op dat je diafragma niet te klein is (toch bij portretfotografie), bij de zwakke ingebouwde flitser kan dat een wereld van verschil maken.

Comment

Working...
                        X