Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem flitser (550 ex) of camera (300D)? Iemand raad?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem flitser (550 ex) of camera (300D)? Iemand raad?

Sinds gisteren heb ik problemen met het gebruik van mijn speedlite 550 EX flitser. Het is me echter niet duidelijk of het aan de flitser ligt of aan mijn camera (300D).
    Het is nl. zo dat de camera soms gewoon niet lijkt te beseffen dat er een flitser op staat. Ik krijg geen flitsicoontje in mijn zoeker. De flits werkt dus compleet niet (display op de flits wel uiteraard). 5 seconden later kan het wel zijn dat hij werkt en meteen daarna weer niet (telkens met identieke instellingen).
    Het is ook zo dat op de momenten dat de flitser niet werkt, ik ook geen "pilot flash" kan proberen, van zodra ik dan de camera uitzet, werkt het knopje van pilot flash weer meteen. Op de display schakelt de flits ook voortdurend tussen E-TTL en TTL.
    Soms gebeurt het ook dat de flitser spontaan een "preview" geeft (hetzelfde effect als wanneer je op het "previewdiafragmaknopje" op de camera duwt).

Wat denken jullie? Zou het hier om een probleem van de camera of de flits gaan? (Ik hoop eigenlijk een beetje op een probleem van de camera, die heb ik gekocht in de Makro en flits (nieuw) via ebay in Hong Kong, iets minder makkelijk dus om terug te sturen)

Nog even dit: de contactpunten van zowel de camera als de flitser heb ik verschillende keren schoongemaakt en ik heb verschillende batterijen geprobeerd.
    Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

Re: probleem flitser (550 ex) of camera (300D)? Iemand raad?

Zoals steeds is het moeilijk om op afstand een diagnose te stellen, kan een breuk in de flitsvoet tot de mogelijkheden behoren ,
    Kan je testen doen met een andere flits, of een andere body ?

Aldus kan je bepaalde zaken uitsluiten .

Als ik kan helpen, ben je welkom;
    Ik woon in kontich bij antwerpen.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik woon in Sint-Denijs-Westrem (bij Gent). Antwerpen iets te ver (voorlopig). Toch heel vriendelijk bedankt.
      Ik kan helaas geen andere tests uitvoeren, in mijn vriendenkring blijkt iedereen om de één of andere reden met Nikkon te werken.

Een breuk in de flitsvoet lijkt me nogal kras eigenlijk. Ik spring altijd heel voorzichtig om met mijn materiaal. Ik kan in ieder geval niets verkeerds zien aan de toestellen. Geen scheur, niets dat rammelt,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ensor
        Ik woon in Sint-Denijs-Westrem (bij Gent). Antwerpen iets te ver (voorlopig). Toch heel vriendelijk bedankt.
        Ik kan helaas geen andere tests uitvoeren, in mijn vriendenkring blijkt iedereen om de één of andere reden met Nikkon te werken.

Een breuk in de flitsvoet lijkt me nogal kras eigenlijk. Ik spring altijd heel voorzichtig om met mijn materiaal. Ik kan in ieder geval niets verkeerds zien aan de toestellen. Geen scheur, niets dat rammelt,...

Waarschijnlijk een domme opmerking van mij, maar je schroeft de flits toch vast op het toestel he, alleen opschuiven is niet voldoende, aandraaien is de boodschap.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ja hoor, alles goed vastgeschroefd. Ik gebruik die flitser al langer dan een jaar en tevoren nooit problemen gehad.

Comment

Hoi Ensor,
            Wellicht dat je het al gedaan hebt, maar ik zie het niet terug in de post:

- Heb je de contactpunten op de body en onder aan de flitser al schoongemaakt?
            - Als je de flitser los in je hand houdt, gaat'ie dan ook wel es plots uit? Zo ja, dan zijn misschien de contactpunten van de batterijen niet schoon genoeg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Vriendelijke groeten,
            Don
            Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
            http://dosaas.myjalbum.net

Comment

Dag Don,

De contactpunten heb ik al verschillende keren schoongemaakt en als ik de flitser los in de handen hou blijft hij werken. Helaas ligt het dus ook niet aan de contactpunten van de batterijen.
              Toch bedankt voor de reactie.

Steven

Comment

Hoi Ensor,

Nog een guess, dit omdat je flitser af en toe je 'preview' button lijkt te activeren:

Welke batterijen gebruik je? Ik heb zelf thuis oplaadbare batterijen van het merk duracell. Uit mijn hoofd 1500Ma (in ieder geval vrij veel). Een aantal van mijn batterijapparaten vinden deze batterijen niet fijn, zoals mijn:
                - PDA Psion (die loopt vast en activeert programma's zonder dat ik het scherm aanraak).
                - Mijn GPS.

Misschien is het een optie om andere battijeren te proberen (geen oplaadbare)

Groeten,
                Don

Comment

Ik gebruikte tot nog toe steeds herlaadbare batterijen van Memorex (2500 mAh). Ik probeer het eens met andere.
                  Het is wel zo dat ik die batterijen altijd al gebruikte en tot nog toe geen problemen ondervond.

Intussen is het probleem verergerd. De camera herkent nu nooit meer dat er een flits opstaat (geen flitsicoontje in de zoeker). De "pilot flash" werkt niet meer als de flitser op de camera staat en de camera aanstaat. Van zodra ik de camera uitzet werkt die "pilot flash" wel weer. Begrijpe wie kan.

Comment

Het wordt erger; da's niet wat je hebben wilt. Een optie die je wellicht al hebt beoordeelt: steken de pennetjes van de flitser voldoende uit?

Comment

Die pennetjes zien er ok uit. Ze schuiven ook vlotjes.
                      Ik begin toch meer en meer te denken dat het aan de camera licht. Ik was net even aan het experimenteren met de ingebouwde flits toen die plots ook "kuren" kreeg (vertoonde ook een soort van previeweffect).
                      Ik hoop echt dat het aan de camera ligt, die kan ik terugbrengen naar de Makro. Mijn flits naar Hong Kong terugbrengen ligt iets moeilijker.

Comment

Er zit volgens mij niet veel anders op. Succes!

Comment

Working...
                        X