Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ball Head Manfrotto 486RC2 of 488RC2 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ball Head Manfrotto 486RC2 of 488RC2 ?

Hallo,

Ik sta op het punt een degelijk statief aan te schaffen. Ik dacht aan de Manfrotto 055PROB met een bal- of een 3-wegs hoofd.

In de eerste plaats zou mijn voorkeur uitgaan naar een balhoofd vanwege de grote 'vrijheid' die je daarmee hebt. Ik twijfel dan tussen de 486RC2 en de 488RC2. Hierbij weet ik niet waarom er bij de 486RC2 geen Ball Lock knop is en bij de 488RC2 wel. Waarom is dit en welk balhoofd zou jij dan kiezen ?
    Moest ik een 3-wegs hoofd aanschaffen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de 141RC.

Verder heb ik nog een kleine vraag. In het boek van Manfrotto staat dat je met de 2 balhoofden een panorama van 360° kan maken, maar hoe gaat dat dan in zijn werk ? Met een balhoofd kan je dan toch gemakkelijk naar onder bewegen, wat toch niet de bedoeling kan zijn, terwijl je de camera verplaatst om een ander deel van het panorama te fotograferen ? Een 3-wegs hoofd lijkt me veel handiger te zijn, ondanks de grootte !

Wat zou jij doen ? Verkies jij een balhoofd of een 3-wegs hoofd en waarom ?

Alvast bedankt,
    Jochen
    Nikon D50

Re: Ball Head Manfrotto 486RC2 of 488RC2 ?

Ik heb een 486RC2 gehad en vond het geen goed balhoofd. Als je het vastzet krijg altijd nog een knikje van een paar milimeter zodat je lens niet goed gepositioneerd staat. Dit is zeer lastig als je een macro wil nemen,

Ik heb de 488 nooit gehad maar het ziet er in ieder geval solider uit.

De 141RC is zeer solide 3wegs kop en je hebt het voordeel dat je echt vast kan zetten. Het nadeel van dit hoofd is dat het weeral vrij groot is en niet zo flexibel beweegt is als een balhoofd.

De balhoofden draaien rond de as van het statief zodat je dus een 360 graden pano kan nemen zonder je statief zelf te verplaatsen

Welk te kiezen. Het hangt een beetje van je type fotografie af. voor landschap, macro is een drieweg een goede oplossing. Moet je snel van positie veranderen is een balhoofd veel makkelijker

Ik gebruik momenteel een Markins balhoofd: flexibel, vast is vast , friction control voor gecontroleerde beweging, groot draagvermogen. Het heeft slecht 1 groot nadeel -> DUUR.

Probeer ze eens uit in de winkel.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik heb me net een '055PROB' aangeschaft met als balhoofd '488RC2'.
      ik moet zeggen dat het echt degelijk materiaal is,vast is vast.
      enige nadeel is dacht het redelijk zwaar is.moet je er maar bijnemen voor de prijs.
      website: www.stijnboelens.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
        Ik heb een 486RC2 gehad en vond het geen goed balhoofd. Als je het vastzet krijg altijd nog een knikje van een paar milimeter zodat je lens niet goed gepositioneerd staat. Dit is zeer lastig als je een macro wil nemen,

Ik gebruik momenteel een Markins balhoofd: flexibel, vast is vast , friction control voor gecontroleerde beweging, groot draagvermogen. Het heeft slecht 1 groot nadeel -> DUUR.

Probeer ze eens uit in de winkel.
        Zelfde hier. Lastig die knik.
        Op termijn wil ik een Markins Emille kop aankopen.

Comment

Ik had eerst de 141RC en heb me dan de 486RC bijgekocht, omdat ik de quick release gemeenschappelijk wou houden.

Achteraf gezien past de 486RC ook niet helemaal bij de m'n 190DB, de diameter van de basis is kleiner. Van die knik heb ik nog geen last gehad, maar misschien omdat ik voor het preciezere werk de 141RC verkies.

Wat is het prijsverschil tussen de 486 en 488?

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird

Wat is het prijsverschil tussen de 486 en 488?

Dave
            Bij Konijn is de 488RC2 32 EURO duurder.

zelf heb ik de 488RC2 en ben er zeer tevreden over. Ik gebruik het in combinatie met de 055CLB.
            ik vind het heel handig dat de 488 een draaiknop heeft voor de sluiting. Je drukt je kop nooit in een bepaalde richting als je de kop vastzet.
            Ik wilde zelf eerst ook de 055PROB kopen en heb uiteindelijk voor de CLB gekozen. Je kan hierbij de middenconsole ook uitnemen en de kop dan monteren op het korte stukje onderaan.
            Ik denk wel dat je best even naar een winkel gaat waar je de verschillende modellen kan testen, ook het statief in combinatie met de kop en het gewicht van het toestel kunnen je keuze beïnvloeden. Een statief en de kop moeten je liggen. Sommige mensen kunnen niet overweg met een balhoofd en werken toch liever met een XYZ-kop.

grt
            Tom

Comment

Working...
            X