Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond doek of juist papier?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond doek of juist papier?

    voor het maken van foto's van kinderen gebruik ik vaak een krukje, stoel oid. waar ze op staan, tegen aan leunen e.d. Wat is nou het mooist om te gebruiken als achtergrond? Doek of papier ?. Papier straalt strakheid uit zonder naden terwijl je bij doek toch kan zien dat het doek is... (tenminste, bij mijn foto's)... Wie kan me vertellen wat het mooiste werkt ?

    Groetjes!!

  • #2
    Re: achtergrond doek of juist papier?

    Voor kleine studio's gebruik papier of canvas, dit geeft geen rimpels in de achtergrond. Kostprijs: Papier 57 Euro, Canvas 400 Euro bij een ruimere studio kan je doeken gebruiken zonder rimpels op de achtergrond.
    Het gebruik van een Full Frame geeft uiteraard voordeel door de kleinere DOF.

    Op voorraad bij Servix & Partners.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond doek of juist papier?

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
      Het gebruik van een Full Frame geeft uiteraard voordeel door de kleinere DOF.
      MVG, Jeff
      Daar wil ik wel eens het fijne van weten waarom dit is.

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond doek of juist papier?

        Oorspronkelijk geplaatst door notex
        Daar wil ik wel eens het fijne van weten waarom dit is.

        Je ziet ze vaak studio opnames met een doek als achtergrond en de rimpels netjes in beeld. Door de veel kleinere scherptediepte van een Full Frame camera heb je dus minder afstand nodig om deze rimpels helemaal out focus te krijgen. Ik heb het verschil tweemaal mogen beleven in mijn studio eenmaal bij de overstap van APS sized naar de 1.3 sensor van de Mark II en daarna het verschil met de Full Frame.

        Dat was wat ik wilde vertellen.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond doek of juist papier?

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
          Je ziet ze vaak studio opnames met een doek als achtergrond en de rimpels netjes in beeld. Door de veel kleinere scherptediepte van een Full Frame camera heb je dus minder afstand nodig om deze rimpels helemaal out focus te krijgen. Ik heb het verschil tweemaal mogen beleven in mijn studio eenmaal bij de overstap van APS sized naar de 1.3 sensor van de Mark II en daarna het verschil met de Full Frame.

          Dat was wat ik wilde vertellen.

          MVG, Jeff
          JMHO,

          Ik verklaar dit als volgt:
          De scherptediepte voor APS en FF blijft met dezelfde parameters en lens hetzelfde maar om dezelfde beeldvulling in FF te krijgen als voor APS moet je een stuk dichter bij je object komen te staan maar de afstand van je object tot de actergrond blijft hetzelfde, dus relatie gaat in principe je achtergrond achteruit, waardoor die meer uit focus gaat.
          Jef heeft gelijk

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond doek of juist papier?

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            JMHO,

            Ik verklaar dit als volgt:
            De scherptediepte voor APS en FF blijft met dezelfde parameters en lens hetzelfde maar om dezelfde beeldvulling in FF te krijgen als voor APS moet je een stuk dichter bij je object komen te staan maar de afstand van je object tot de actergrond blijft hetzelfde, dus relatie gaat in principe je achtergrond achteruit, waardoor die meer uit focus gaat.
            Jef heeft gelijk

            Hubert
            Bedankt voor de uitleg, maar is scherptediepte en DOF dan iets verschillend ?

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond doek of juist papier?

              Het verschil in DOF tussen FF en cropfactor camera's heeft te maken met de perceptie van ons oog om iets als scherp te definiëren.
              De mens ervaart, over het algemeen, 0,3 mm nog als een scherp punt. De divergentie van de lichtbundel van af het focus(filmvlak) tot aan het diafragma is bij FF groter. De afstand vanaf het focus tot waar de bundel 0,3 mm wordt is dus de DOF en wordt als scherp ervaren. De afstand tussen dit focus en het 0,3 mm punt in de bundel is bij FF kleiner dan bij cropfactor camera's.

              ps: Een tekening verklaart veel meer, ik begrijp dat bovenstaand gezwets misschien verwarrend lijkt... Ik ga zoeken...

              ps 2: een pagina gevonden waar er verklaard wordt hoe je met een APS camera zelfs een kleinere DOF kan krijgen dan met een FF (hint: afstand nemen en zoomen...)
              http://www.filmalley.com/articles/My...%20of%20Field/
              Last edited by dIggO; 2 juli 2006, 12:21.

              Comment


              • #8
                ruimte studio?

                wat is de minimale ruimte die je nodig hebt als je zelf een foto studio wilt maken? (niet prof. maar amateur). Ik richt me op babies tot aan kleine gezinsfoto's.. En met wat voor lens zou je dan goed uit de voeten kunnen? Ik heb nu de Canon EOS 350D met de 18-55, maar ik ben op zoek naar een betere lens.

                Comment


                • #9
                  Re: achtergrond doek of juist papier?

                  50mm of 85mm zijn ideaal, hangt er vanaf hoe groot het moet worden. Moe het hele gezin rechtstaand erop passen of is het voor portretjes? Dat geeft een heel ander verschil in ruimte alsook belichting. Als je met een 50mm 4 mensen van voeten uit erop wilt, dan heb je een aantal meters nodig hoor Vergeet dan niet dat je naast het achtergronddoek plaats hebt voor je belichting te plaatsen.

                  Comment

                  Working...
                  X