Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede statief-kop combinatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goede statief-kop combinatie?

Ik heb een Velbon Sherpa Pro-Cf-641El carbonstatief + kogelkop QHD-61Q in bestelling, ik ben eerst even gaan zien bij foto Leurs in Knokke, waar een iets lichter model stond, dat leek mij redelijk stevig, zodat ik veronderstel dat deze zwaardere uitvoering nog beter zou moeten zijn
    Dan ben ik eens wat prijzen gaan vergelijken bij online winkels en daar kom ik tot de conclusie dat daar de prijzen tot zelfs maar de helft van de winkelprijs bedragen, bij Leurs was de prijs van het lichte model CF 530 maar eventjes 350 euro zonder kop, straf is dat
    Site Velbon: http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro.htm
    Winkel waar ik bestelde:http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
      Die van Markins zijn niet aan te raden?
      Ik heb een D70. Eens gekeken op Nikonians en daar is de plaat voor een D70 blijkbaar een Markins P-33. Geen Kirk plate te vinden voor D70.
      Er is wel een Kirk PZ-106 for Nikon D50 maar of die past?

En zo'n Kirk snelkoppeling past dan effectief op een Markins Emille kop?

Gelijk heb je. Ik volg je voorbeeld ...
      Markins zelf is heel goed natuurlijk, maar die hebben geen L-brackets. Het snelkoppelingsplaatje van Kirk (op pagina 2 ) voor de D70 is PZ-92 (53,16 Euro) De Markins heet PG-33 (58,00 Euro) De Kirk L-bracket is de BLD70S (150,74 Euro)

Ikzelf heb nu de Markins M20NQS gekocht (zonder klem) en heb daar op hun aanraden de nieuwste Markins QR-60 klem opgezet. Dat is het grote broertje van de QR-48 klem die op de Q3 Emile zit. Beiden hebben een ingebouwde waterpas maar de ene is 60mm lang terwijl de andere 48mm lang is.

Edit: op die klemmen passen ALLE Arca-Swiss accessoires

Comment

Ja, het was gisteren al een beetje later en ik had die tweede pagina niet gezien.
        Heb wat op de nikonians site rondgeneusd en met samen uw uitleg begint het zowat duidelijk te worden.

Toch nog een paar vraagjes.

* Zo'n L-bracket lijkt me heel interessant. Misschien beter zoiets kopen dan een snelkoppelingsplaatje.
        Maar een praktische consideratie.
        Mijn huidig plaatje laat ik altijd gewoon op het toestel zitten.
        Is dit ook praktisch realiseerbaar met een L-bracket.
        Je kan weliswaar aan alle controls maar is het effectief ook praktisch haalbaar om die altijd erop te laten. En hoe ligt de camera dan in de hand?
        Ik vermoed (als het antwoord neen is ) ook als je het er dan telkens op en af zet, dat je moet oppassen dat je uw schroefdraad niet om zeep helpt.
        Da's dan een punt contra een L-bracket.

* Issues rond merken en compatibiliteiten zijn me nog helemaal duidelijk.
        Je hebt blijkbaar als grote spelers Kirk, Markins, RRS en Arca-Swiss?
        Is Arca-Swiss slechts een merk of in de praktijk ook de de-facto standaard waar andere merken zich naar richten?
        Dus Kirk, RRS, Markins en Arca-Swiss zijn onderling uitwisselbaar en combineerbaar ?

Bedankt voor alle uitleg !
        Last edited by PSG; 1 juli 2006, 14:25.

Comment

Vanmiddag knop doorgehakt en de Manfrotto 055MF4 gekocht met de 488RC4 balhead (de middle ballhead was niet zo middle als dat ik dacht), bij Kamera express (Cappelle a/d Ijsel NL). Lekker robust en goedkoper dan bij Corné (sorry, hij is niet in alles de goedkoopste).

1ste indruk is goed, maar heb er natuurlijk te weinig nog mee getest om een echte indruk te krijgen.
          Canon eos5D, 24-70mm ( f2,8 ), 70-200mm ( f2,8 ) en 100mm ( f2,8 ) macro, 580 ex flitser, Lowe Pro dry-zone, B&W uv filters, 4GB sandisk extreme III.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
            Ja, het was gisteren al een beetje later en ik had die tweede pagina niet gezien.
            Heb wat op de nikonians site rondgeneusd en met samen uw uitleg begint het zowat duidelijk te worden.

Toch nog een paar vraagjes.

* Zo'n L-bracket lijkt me heel interessant. Misschien beter zoiets kopen dan een snelkoppelingsplaatje.
            Maar een praktische consideratie.
            Mijn huidig plaatje laat ik altijd gewoon op het toestel zitten.
            Is dit ook praktisch realiseerbaar met een L-bracket.
            Je kan weliswaar aan alle controls maar is het effectief ook praktisch haalbaar om die altijd erop te laten. En hoe ligt de camera dan in de hand?
            Ik vermoed (als het antwoord neen is ) ook als je het er dan telkens op en af zet, dat je moet oppassen dat je uw schroefdraad niet om zeep helpt.
            Da's dan een punt contra een L-bracket.

* Issues rond merken en compatibiliteiten zijn me nog helemaal duidelijk.
            Je hebt blijkbaar als grote spelers Kirk, Markins, RRS en Arca-Swiss?
            Is Arca-Swiss slechts een merk of in de praktijk ook de de-facto standaard waar andere merken zich naar richten?
            Dus Kirk, RRS, Markins en Arca-Swiss zijn onderling uitwisselbaar en combineerbaar ?

Bedankt voor alle uitleg !
            Hoi Stefken,

Arca-Swiss is idd het origineel merk waarop de anderen zich op richten. Alles van Kirk, Markins, Arca Swiss, Wimberly, etc is dus onderling compatibel, uitgezonderd de RRS Lever release klemmen die geen Kirk of Wimberly lusten (zie ook de Note HIER)

Ik laat mijn L-bracket altijd op mijn camera zitten omdat ie zo voorgevormd is dat je nog aan alles aankunt (batterij, USB,...) Het maakt de camera wel wat groter, maar dat vind ik geen bezwaar. Omdat ik rechtshandig ben en de bracket links zit, ligt de camera nog altijd even goed in mijn handen. Ik zal de bracket er enkel afhalen voor een poetsbeurt, dus voor die schroefdraad heb ik geen schrik

Ik heb inderdaad zelf ook een hele tijd aan het rondsnuffelen geweest eer bij mij ook alles duidelijk was hoor

Comment

Mijn Velbon Sherpa pro CF640 en balhoofd QHD-61Q zijn binnen, op het eerse zicht ziet het er veelbelovend uit, vóór ik mijn bestelling bij http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm deed ben ik bij verschillende winkels geweest, maar niemand had dit type staan, zodat ik eigenlijk volledig moest vertrouwen op hetgeen te lezen was op de Velbon site, en ik moet zeggen dat ik eigenlijk op alle vlakken positief verast ben , zowel op gebied van gewicht als stevigheid , ik had reeds een paar alluminium Sherpa uitvoeringen gezien, en moet zeggen dat deze helemaal niet te vergelijken zijn met deze carbon, het statief is minstens even stevig als mijn Manfrotto die het driedubbele weegt, ook het balhoofd is heel makkelijk hanteerbaar, heel handig zijn volgens mij ook de twee waterpasjes die ingebouwd zijn, zo heb je in heuvelachtig gebied toch een betere referentie wat nu eigenlijk waterpas is
              Al bij al een prachtig ding .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                Mijn Velbon Sherpa pro CF640 en balhoofd QHD-61Q zijn binnen, op het eerse zicht ziet het er veelbelovend uit, vóór ik mijn bestelling bij http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm deed ben ik bij verschillende winkels geweest, maar niemand had dit type staan, zodat ik eigenlijk volledig moest vertrouwen op hetgeen te lezen was op de Velbon site, en ik moet zeggen dat ik eigenlijk op alle vlakken positief verast ben , zowel op gebied van gewicht als stevigheid , ik had reeds een paar alluminium Sherpa uitvoeringen gezien, en moet zeggen dat deze helemaal niet te vergelijken zijn met deze carbon, het statief is minstens even stevig als mijn Manfrotto die het driedubbele weegt, ook het balhoofd is heel makkelijk hanteerbaar, heel handig zijn volgens mij ook de twee waterpasjes die ingebouwd zijn, zo heb je in heuvelachtig gebied toch een betere referentie wat nu eigenlijk waterpas is
                Al bij al een prachtig ding .
                Blij het te horen, ben het volledig met je eens
                https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Working...
                X