Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede statief-kop combinatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede statief-kop combinatie?

Ik zou graag een goed statief aankopen, met een stabiele kop. Bij corné viel mijn blik op de volgende combinatie:
    Manfrotto 055 MF3 en 488RC4
    Wat denken jullie hiervan? Aan te raden, of toch maar beter iets anders nemen?
    Bedankt!
    Grtz Jay

Re: Goede statief-kop combinatie?

degelijke combinatie voor een aanvaarbare prijs!

Comment

Aan zo'n combinatie zit ik ook te denken, misschien dat ik de MF4 wil i.v.m. de lengte als die ingeklapt is (scheelt toch weer 10 cm).

En wat is/was jouw overweging om i.p.v. de 490RC4 de 488RC4 te nemen?

En wat is de prijs die je voor deze combinatie moet neerleggen?
      Canon eos5D, 24-70mm ( f2,8 ), 70-200mm ( f2,8 ) en 100mm ( f2,8 ) macro, 580 ex flitser, Lowe Pro dry-zone, B&W uv filters, 4GB sandisk extreme III.

Comment

Ik heb nood aan een stevig statief, want wat ik nu heb is die naam niet eens waardig. Mijn eerste idee was om de Manfrotto 055pro te nemen, dat is een stevig model, met redelijk wat mogelijkheden, en toch al ruime draagkracht. Maar na een aantal reacties dat dit model aan de zware kant is, heb ik eens gekeken naar de carbon (mf) serie, en die zijn maar een 100 euro duurder dan de 055pro. Bijkomend voordeel is dat deze nog een stukje stabieler zijn dan de aluminium versie. De 055 mf 4 is mij de meerprijs niet waard, zeker niet als een vierde segment ten koste gaat van de stevigheid (niet veel, maar toch).
        Voor de kop wou ik echt een balhoofd, dat redelijk was in prijs, maar toch al voldoende stabiliteit kon bieden, dus kwam ik bij de 488-serie. De reden dat ik voor de RC4 ga is niet alleen de grotere plaat die het heeft (en dus in mijn ogen wat steviger), maar ik las ook dat deze iets minder kruipt na het vastzetten van de bal.
        Bij corné kost de 055mf3 245 euro en de 488rc4 89 euro, inclusief verzending (naar belgie) komt het op 350 euro.
        Grtz Jay

Comment

Ik heb een 055mf4. Zeker content van. De 055mf3 is ongeveer hetzelfde.

Ik heb in de tijd gekozen voor de 486rc2, vooral omwille van het gewicht. Ik had ook gekeken nr de 488-reeks maar vond dat dit het gewichtsvoordeel van de carbon weer teniet deed.
          Nu, die 486rc2 vertoont wel creep.
          't is te doen bij landschap maar bij macro is het echt vervelend.

Dit wetende zou ik nu voor de Markins Emille gaan.
          De emille is de nieuwste kop en is gemaakt voor het minder zware pro-materiaal (geen superzware tele's) en past van concept ook heel goed bij de 055mf3 want die hoort ook in die regio.
          De emille weegt maar 385 gram en heeft een Load/Weight ratio van 78:1 !
          Dit zorgt ervoor dat je er gemakkelijk kunt me omgaan (sweet spot) en nooit geen creep hebt.
          Niet goedkoop (maar de 055mf3 is dit ook niet) en dan zit je meteen goed.

Je kan het ook anders bekijken nl dat je 90 euro uitspaart voor een kop die je wellicht later toch vervangt.
          Last edited by PSG; 29 juni 2006, 12:24.

Comment

Manfrotto O55NAT met 329 kop..
            Ik gebruik deze momenteel met mijn Bosch bouwlaser om mijn plafonds waterpas te krijgen...
            Stevig, maar niet om een hele dag mee rond te lopen..
            5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
            Fuji Finepix F30

Comment

Ga voor een Markins kop daar ga je zeker geen spijt van hebben
              Ik ben ook naar dat balhoofd gegaan op aanraden van enkele bd-ers

Comment

@ rikketik
                De Emille bedoel je ?
                Waar heb je die gekocht?

Hou niet zo van aankopen in Amerika.

Comment

Markins wordt verdeeld door www.Nikonians.org die in de US en in Duitsland zitten. Ik heb pas ook een grote bestelling daar geplaatst en dat ging betrekkelijk vlot.

Ik vind Manfrotto voor de rest wel goed qua statieven (ik heb een 055Bpro), maar van hun snelkoppelingssystemen blijf ik af.
                  Arca-Swiss compatibele statiefaccessoires zijn weliswaar verschrikkelijk duur, maar zijn:
                  1. van zeer goede kwaliteit
                  2. onderling compatibel (uitgezonderd dan de nieuwste RRS lever releases)
                  3. specifiek aan toestellen/lenzen van verschillende typen/merken aangepast
                  4. hebben een markt gecreerd voor nieuwe specifieke toepassingen zoals ground pods, Wimberly head en sidekick (ook Jobu, King cobra etc...), macro rails, 360° panorama uitrusting, etc...
                  5. nogmaals: zeer duur. Voor mijn balhood+quick release+L-bracket
                  +lens plaat+macro rail betaalde ik ca. 900 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                    Markins wordt verdeeld door www.Nikonians.org die in de US en in Duitsland zitten. Ik heb pas ook een grote bestelling daar geplaatst en dat ging betrekkelijk vlot.

Ik vind Manfrotto voor de rest wel goed qua statieven (ik heb een 055Bpro), maar van hun snelkoppelingssystemen blijf ik af.
                    Arca-Swiss compatibele statiefaccessoires zijn weliswaar verschrikkelijk duur, maar zijn:
                    1. van zeer goede kwaliteit
                    2. onderling compatibel (uitgezonderd dan de nieuwste RRS lever releases)
                    3. specifiek aan toestellen/lenzen van verschillende typen/merken aangepast
                    4. hebben een markt gecreerd voor nieuwe specifieke toepassingen zoals ground pods, Wimberly head en sidekick (ook Jobu, King cobra etc...), macro rails, 360° panorama uitrusting, etc...
                    5. nogmaals: zeer duur. Voor mijn balhood+quick release+L-bracket
                    +lens plaat+macro rail betaalde ik ca. 900 euro
                    Ik zou het niet beter kunnen zeggen

Comment

Alvast bedankt voor alle reacties, die markins ziet er inderdaad heel goed uit, maar zoals al gezegd werd, héél duur! Vooral omdat er dan nog een snelkoppelingsplaatje bijzit. Toch zal ik er eens over denken.
                      Grtz Jay

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jay
                        Alvast bedankt voor alle reacties, die markins ziet er inderdaad heel goed uit, maar zoals al gezegd werd, héél duur! Vooral omdat er dan nog een snelkoppelingsplaatje bijzit. Toch zal ik er eens over denken.
                        Tja ik wil niet pushen hoor, maar als je dan bedenkt welke uitbreidingsmogelijkheden je achteraf nog hebt
                        Met een L-bracket ipv een snelkoppelingsplaatje kan je mooie en onvoorstelbaar scherpe protretfoto's maken.
                        Met een macro-rail kan je je lens op maximale vergroting instellen en zo heel precies focussen. Ook perfekte horizontale pano's kunnen ermee gemaakt worden omdat je de lens op het optisch centrum kan laten roteren voor een naadloze overlapping.
                        En alles is zeer snel gemonteerd en gedemonteerd

Nu zit ik alweer uit te kijken naar zo'n full Wimberly head

Edit: ik realiseer me ook dat met een toestel met objectieven ter waarde van 1500-2500 een investering van 1000-1500 Euro in statief+onderdelen wel wat overdreven is
                        Last edited by frank207be; 30 juni 2006, 23:31.

Comment

Met een L-bracket ipv een snelkoppelingsplaatje kan je mooie en onvoorstelbaar scherpe protretfoto's maken.
                          Op welke manier is een L-bracket zoveel stabieler dan een snelkoppeling?
                          Beter opvangen van schokken? Maakt dit echt nog zoveel verschil?
                          Ik bedoel : toestel staat al op statief ; staat al op een pro kop.
                          De zwakke schakel is hier snelkoppelingsplaatje omdat de oppervlakte beperkt is?

Dit geldt dan vooral voor verticaal perspectief maar niet zozeer voor horizontaal perspectief (vb een volledig gezin trekken) ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                            Op welke manier is een L-bracket zoveel stabieler dan een snelkoppeling?
                            Beter opvangen van schokken? Maakt dit echt nog zoveel verschil?
                            Ik bedoel : toestel staat al op statief ; staat al op een pro kop.
                            De zwakke schakel is hier snelkoppelingsplaatje omdat de oppervlakte beperkt is?

Dit geldt dan vooral voor verticaal perspectief maar niet zozeer voor horizontaal perspectief (vb een volledig gezin trekken) ?
                            Sorry hier ben ik een beetje de mist ingegaan. 'k Was vergeten dat je de bal 90° in een nok kan laten zakken met een goed balhoofd Zo werkt de Wimberly sidekick namelijk ook. Maar qua stabiliteit ligt het voordeel voornamelijk bij de stand van de camera. Met een L-bracket blijft ie in beide posities bovenop het statief staan, en als je een redelijk zwaar toestel met snelkoppelingsplaat met een zware lens opzij in de nok van een balhoofd laat zakken, hangt er ineens zeer veel gewicht aan één zijde, wat soms instabiliteit en zelfs omvallen kan veroorzaken, vooral dan bij lichtere statieven.

Die bovenstaande positie heeft als voordeel dat je je snelkoppelingsklem waterpas kan zetten en je snel van portret naar landschap over kan schakelen om hetzelfde onderwerp te fotograferen zonder dat je het fototoestel opnieuw moet afstellen. Ook blijft het toestel exact over het middelpunt draaien bij panorama opnamen en heb je meer bewegingsvrijheid. Als je toestel zijdelings in de nok rust moet je immers het gehele balhoofd draaien en enkel de bal met de L-bracket.

Overigens zijn de Kirk (en ook RRS) snelkoppelingsplaatjes en L-brackets zo nauwsluitend en stevig vast te zetten met een inbusschroef dat van zwakke schakel echt geen sprake is.

Hopelijk klinkt dit wat genuanceerder

Ik ga nu nog gauw een pintje pakken sé

Comment

Overigens zijn de Kirk (en ook RRS) snelkoppelingsplaatjes en L-brackets zo nauwsluitend en stevig vast te zetten met een inbusschroef dat van zwakke schakel echt geen sprake is.
                              Die van Markins zijn niet aan te raden?
                              Ik heb een D70. Eens gekeken op Nikonians en daar is de plaat voor een D70 blijkbaar een Markins P-33. Geen Kirk plate te vinden voor D70.
                              Er is wel een Kirk PZ-106 for Nikon D50 maar of die past?

En zo'n Kirk snelkoppeling past dan effectief op een Markins Emille kop?

Ik ga nu nog gauw een pintje pakken sé
                              Gelijk heb je. Ik volg je voorbeeld ...

Comment

Working...
                              X