Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterkte van oplaadbare batterijen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sterkte van oplaadbare batterijen?

Beste,

M'n buur heeft op z'n Canon 350D zo'n batterygrip gemonteerd. Hiervoor gebruikt hij 6 oplaadbare 1,5V batterijen (2600mah). Maar al na +/-30 foto's getrokken te hebben en deze over te laden op de PC zijn de batterijen 'plat'. Is dat normaal? Hij gebruikt af en toe wel een 100-400 IS lens ... wat ook energie vraagt + het zijn nieuwe batterijen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

WDW

Re: sterkte van oplaadbare batterijen?

Zijn de batterijen vers opgeladen?
    NiMh batterijen verliezen nl op een week het grootste deel van hun lading, zonder ze te gebruiken. Dit is niet het geval met Lion batterijen. Na een maand blijven liggen zijn die maar enkele %tjes kwijt.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
      Zijn de batterijen vers opgeladen?
      NiMh batterijen verliezen nl op een week het grootste deel van hun lading, zonder ze te gebruiken. Dit is niet het geval met Lion batterijen. Na een maand blijven liggen zijn die maar enkele %tjes kwijt.

Hubert
      Als NiMh batterijen meer dan 5% per week verliezen, dan zijn het héél slechte batterijen. Je moet ze dus al een hele tijd laten liggen vooralleer ze 50% verloren hebben.

Een NiMh-akku heeft een werkspanning van 1,2V. Als je dan 6 akku's in de grip steekt, krijg je 7,2V. Die spanning heb je alleen maar bij goed geladen akku's, én er mag ook geen slechte verbinding zitten tussen al die losse akku's, anders zakt de spanning al heel snel onder de waarde waarbij de camera zal aangeven dat de akku's leeg zijn. Er zijn soms ook problemen met de verbindingen tussen de grip en de kontakten van de camera.

Een Lithium-Ion akku heeft een werkspanning van 7,4V (een akku met 2 cellen), maar die mag niet te ver ontladen worden, anders gaat de akku niet lang mee. Daarom zal de camera uitgeschakeld worden als de spanning onder een bepaalde waarde zakt. Als je dan NiMh-akku's gebruikt, dan zit je veel sneller aan die drempelwaarde, en zal je camera sneller aanduiden dat de akku's leeg zijn.

Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat één of meer akku's uit het pakket stuk zijn (komt ook voor bij nieuwe, die worden dan meestal wel omgeruild), en dat daardoor de spanning gewoon te snel zakt.
      Meet de spanning van elke akku na het laden, als er ééntje bijzit met een veel lagere spanning, dan is die stuk, meet ook de spanning per akku nadat de camera dienst weigert. Het is mogelijk dat een akku een kleinere capaciteit heeft (als ze allemaal even oud zijn, dan is die defect), en die zal dan een duidelijk lagere spanning hebben.

Controleer ook de lader, sommige laders moet je handmatig omschakelen als je 2 of 4 akku's gebruikt. Als je dan 6 akku's wil laden, moet je er eerst 4 laden en dan nog twee (of omgekeerd), als de lader ingesteld is voor 2 akku's, dan worden de andere twee ook niet geladen.
      (Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad met de akku's van de flitser, ik was na het laden van 2 akku's vergeten om de lader weer op 4 te zetten .)

Is er een reden om gewone akku's te gebruiken? Een niet-merk akku ( www.akkuinternational.de ) voor een 350D is meestal goedkoper dan een volledige set NiMh's (6 stuks), en je sleurt veel minder gewicht mee voor dezelfde capaciteit.
      Dat je gewone batterijen in een grip kan steken, dat is meer bedoeld voor noodgevallen, als je echt niet meer aan andere stroom kan geraken, het is niet de bedoeling om steeds met die losse akku's of batterijen te gebruiken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bij gebruik van AA batterijen in de grip moet je je niet te druk maken over de aangegeven hoeveelheid op het display.
        Die klopt nl niet, zelfs bij gebruik van versgeladen 2500 mAh's geeft'ie na 10 foto's nog maar 1/3de van het totaal aan, maar daar doe je dan nog gerust een heel eind mee.
        De juiste uitleg weet ik niet meer, maar het zou iets te maken met de gebruikte meetmethode voor de batterijspanning in-camera en de energieafgifte bij NiMH batterijen (waarbij er zowiezo al 1.2V is ipv. 1.5V voor alkaline's en die dan ook nog eens een plotse afval heeft naar het eind toe, dit itt. alkaline's die een lineair verloop hebben)
        ::350D::BG-E3::17-55 2.8 IS::430-EX::
        :::: PartyPhotos @ DocGonzo.com ::::

Comment

Zijn die "namaak" batterijen vergelijkbaar qua kwaliteit met de originele?
          Qua prijs zit er een grooot verschil op...
          Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oliseb
            Ik gebruik zelf al een paar jaar namaakbatterijen (BP511, eerst in de 300D en nu in de 20D) van bij akkuinternational, en ik merk geen enkel verschil ten opzichte van de originele akku. Ik gebruik ze gewoon door elkaar, en kan niet zeggen met welke ik de meeste foto's kan maken per lading.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oliseb
              Ik heb ooit eens namaakbatterijen gekocht voor mijn 10D en na enige tijd merk ik wel degelijk dat de originele batterijen véél langer meegaan dan die namaak ... voor mij nooit meer namaak!
              Trouwens zwelt een van de batterijen een beetje wat mij aan de betrouwbaarheid ervan een beetje doet twijfelen.
              Ook zit in de meeste namaak (niet allemaal) niet de gemarkeerde capaciteit in.
              Als ik voor een paar duizend Euro materiaal koop, dan ga ik ook niet meer over die laatste 23€ extra zitten memmen ...
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                Ik gebruik zelf al een paar jaar namaakbatterijen (BP511, eerst in de 300D en nu in de 20D) van bij akkuinternational, en ik merk geen enkel verschil ten opzichte van de originele akku. Ik gebruik ze gewoon door elkaar, en kan niet zeggen met welke ik de meeste foto's kan maken per lading.
                Same here, mijn namaak-accu's gaan zelfs langer mee (ze hebben dan ook meer mAh)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                  Ik heb ooit eens namaakbatterijen gekocht voor mijn 10D en na enige tijd merk ik wel degelijk dat de originele batterijen véél langer meegaan dan die namaak ... voor mij nooit meer namaak!
                  Trouwens zwelt een van de batterijen een beetje wat mij aan de betrouwbaarheid ervan een beetje doet twijfelen.
                  Ook zit in de meeste namaak (niet allemaal) niet de gemarkeerde capaciteit in.
                  Als ik voor een paar duizend Euro materiaal koop, dan ga ik ook niet meer over die laatste 23€ extra zitten memmen ...

Tsja, Canon maakt die batterijen ook niet zelf... Die kopen die ook gewoon aan bij de leverancier die ze het goedkoopst kan maken...

Ik heb 1 originele en 4 namaaks... En geen enkel probleem met de namaak, ook niet in de grip...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Tsja, Canon maakt die batterijen ook niet zelf... Die kopen die ook gewoon aan bij de leverancier die ze het goedkoopst kan maken...

Ik heb 1 originele en 4 namaaks... En geen enkel probleem met de namaak, ook niet in de grip...
                    Kan zijn dat je (tijdelijk) geluk ermee hebt ...

Als er eens eentje zou lekken, dan vergeet je ook maar meteen de garantie van Canon op je toestel ... maar ja, dat overkomt alleen een ander hé.

Uit verschillende testen is ook al gebleken dat de capaciteit van de meeste namaak niet klopt. Ze geven waarden op die hoger liggen dan de originele maar als je ze opent zit er eigenlijk nog minder in ... puur bedrog dus.
                    Natuurlijk zijn er ook deftige fabrikanten die "compatibele" batterijen maken en met goede kwaliteit maar dan scheelt de prijs weer niet zo veel.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                      Kan zijn dat je (tijdelijk) geluk ermee hebt ...

Als er eens eentje zou lekken, dan vergeet je ook maar meteen de garantie van Canon op je toestel ... maar ja, dat overkomt alleen een ander hé.
                      Tsja, maar ze werden wel aangeraden en verkocht door een van de hofleveranciers (waar jij ook nogal veel reclame voor maakt, trouwens )

En tijdelijk... Ze doen het ondertussen al meer dan 2,5 jaar, dus ze hebben zichzelf al dubbel en dik terug verdiend....
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        Tsja, maar ze werden wel aangeraden en verkocht door een van de hofleveranciers (waar jij ook nogal veel reclame voor maakt, trouwens )

En tijdelijk... Ze doen het ondertussen al meer dan 2,5 jaar, dus ze hebben zichzelf al dubbel en dik terug verdiend....
                        Die ik heb is wel reeds van geruime tijd geleden ... eentje was dus gezwollen zoals ik reeds eens vermelde en hetgeen erin zit is helemaal niet wat er op staat ...
                        Die leveranciers zullen ook wel regelmatig veranderen zekers ... dan eens van hier en dan eens van daar ... dan eens beter, dan eens minder.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Mijn ervaring met een namaak batterij voor een videocamera was dat hij nog geen jaar meeging terwijl mijn orginele canon accu's al zes jaar meegaat bij dagelijks gebruik. De Canon accu koste 260 gulden de nep accu 215 gulden: tel uit uw winst.
                          Er bestaat reeel gevaar dat een (namaak)accu zich opblaast, je kan elke garantie of schadeloosstelling voor je camera dan wel vergeten. Dit is al vaak gebeurd: ook bij mobiletelefoons.
                          Het was ook niet voor niets dat Nikon (Inca) vorig jaar opriep een bepaald serienummer van accu's voor de D70 (gratis) om te ruilen om dat er in enkele een fout zat.
                          Lion batterijen kunnen bij goed gebruik: dus regelmatig gebruiken; niet laten vallen; niet ongebruikt een halfjaar in de kast laten liggen; velen jaren meegaan

Comment

Ik gebruik nog stees in mijn S3 de oplaadbare batterijen van den ALDI, yup, die knalgroene, van de 20 stuks die ik toen kocht is er eentje die de geest heeft gegeven.
                            Ik heb ook een CP 8700 gehad en daar nepbatterijen voor besteld bij Akku international, kostten toen daar 4€, ondertussen toestel verkocht aan kennis, welgeteld dacht ik dat deze nepbatterijen nu bijna 2,5 jaar oud zijn, van maart 2004, allemaal werken ze nog perfect.
                            Mijn D70, ondertusen ook al wat jaren werkt nog steeds perfect met mijn 6€ dure nepbatterijen . . . ik heb dus wel degelijk mijn centen eruit gehaald.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                            X