Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief

Beste,

Hoogstwaarschijnlijk al gevraagd hier op het forum ... maar ik waag het toch.

Kan iemand mij wat goede bruikbare tips geven voor de aanschaf van een goed statief.

Heb een Olympus E500 en voor opnamen met lange sluitertijd is een statief onontbeerlijk.

Alvast bedankt !
    Groeten

Re: Statief

Ik heb een Manfrotto en ben daar zeer tevreden van.

Maar als je er eentje wil kopen, bespaar niet op dat één modelleke lichter want dan beklaag je de stabiliteit nadien toch. Ga best direkt voor iets deftig dat niet zit te wiebelen bij de minste zucht.

Hou er zeker rekenig mee dat je later misschien nog een zwaardere lens of meer accessoires zult gebruiken en dat uw statief ook dan nog moet voldoen.

Voor de rest zal ook veel van uw budget afhangen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Voor binnen zoek je een statief dat nagenoeg ontilbaar is. Voor op vakantie zoek je een statief dat niets weegt. In de praktijk zul je een compromis moeten vinden tussen beiden.

De statiefkop vraagt ook aandacht. Als je niet weet wat je precies wilt, zul je met een balhoofd geen slechte keuze maken. Kijk wel of het balhoofd voldoende sterk is om je zwaarste body/objectief-combinatie te dragen.

Ik heb drie verschillende statieven plus een monopod en diverse statiefkoppen. Die keuze welke ik gebruik, is afhankelijk van de vraag wat -en vooral waar- ik ga fotograferen. Een heel zwaar statief is prachtig stabiel, maar als je er veel moet rondlopen is het letterlijk een niet te dragen last.

Om de stabiliteit van een statief te testen, moet je het op een stevige, niet gladde ondergrond zetten in de stand waarop je het waarschijnlijk het meest zult gaan gebruiken (=camera op 'borsthoogte') en vervolgens moet je met je hand bovenop de statiefkop kleine draaibewegingen naar links en rechts maken. Als er weinig speling/beweging is zul je een mooi stabiel statief hebben.

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        Om de stabiliteit van een statief te testen, moet je het op een stevige, niet gladde ondergrond zetten in de stand waarop je het waarschijnlijk het meest zult gaan gebruiken (=camera op 'borsthoogte') en vervolgens moet je met je hand bovenop de statiefkop kleine draaibewegingen naar links en rechts maken. Als er weinig speling/beweging is zul je een mooi stabiel statief hebben.

Groeten, Miriam
        Miriam

Ben niet zo een verstaander van het eerste woord, maar kan je eens anders uileggen wat hoe je het bedoeld?...........
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

Comment

Hier vind je heel veel informatie, alle maten en gewichten en ook de prijzen
          Ik ben ook naar eentje op zoek

Mvg
          Luc

Nieuwe website

Comment

Na een hele lange zoektocht en afweging tussen van alles en nog wat heb ik pas een statief aangeschaft.

Ik heb niet gekozen voor een Gitzo met Markins, RSS of Acratech balhoofd... da's me te duur.

Bij mij is het geworden:
            - Manfrotto 055PROB
            - Manfrotto 488RC2

Statief komt op ooghoogte, is zeer robuust en stevig, wel zwaar... maar ja het is geen carbon, dat is duurder. De kop werkt uitstekend voor mij. Klein beetje creep maar als je dat niet wil moet je maar 300 à 500 euro voor een echt goed balhoofd. De kop heeft een quick-release plaat zodat je snel je camera kan monteren/demonteren.

Samen 210 euro bij Corne.

Comment

Working...
            X