De express is de meest goedkope versie van colorvision.
Ik denk dat die rond de honderd euro kost. Heb eerst ook gekeken voor die te kopen. Goedkoop, slechtkoop? Weet ik niet, want kan op zich niet vergelijken.
Maar uiteindelijk heb ik me toch suite aangeschaft. Dat zat rond de 200 euro.
De spyder is identiek, maar bevat daarentegen wel een beter softwarepakket. Je kan er zelfs een eenvoudig printprofiel mee aanmaken. Maar dat moet ik zelf nog eens testen. Ben best tevreden van mijn huidig printprofiel. Dus twijfel om daar aan te beginnen prutsen.
De calibratie op zich werkt wel goed. Op voorwaarde dat je monitor nog te kalibreren valt. Thuis heb ik een crt en is dat goed gelukt, en ben ik dus tevreden.
Heb de monitor van mijn ouders proberen calibreren, maar dat viel zwaar tegen. Is een oude tft, en het contrast was haast niet in te stellen... Na calibratie was er een lichte verbetering. Maar de kleuren zijn nog altijd niet "echt"...
Eye-one zou beter presteren dan de spyder. Ik denk als je een spyder van 100 euro koopt, dat het normaal is dat een eye-one pakket van 250 euro beter presteert. Als je een spyder pakket van rond dezelfde prijs koopt, zal het verschil miniem zijn.
Groeten
JO
Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II
Nota: de Spyder2express heeft niet veel instelmogelijkheden; gamma en kleurtemperatuur zijn vooraf gedefinieerd.
wat betekent dit?
Kleurtemperatuur= Kelvin
Gamma= ?
Kleurtemperatuur, is de warmte van je kleuren, net zoals het instellen van een witbalans bij je camera.
En de gamma, weet ik zelf niet goed. De lessen optica, liggen ver achter me...
Voor de meeste monitors, kies je best een instelling van 5000K en gamma= 2,2 .
Maar dat is dus monitorafhankelijk. Bij de suite kan je dat inderdaad veranderen. Heb zelf een profiel op 6500K gemaakt en eentje op 5000K. De gamma heb ik bij beiden op 2,2 laten staan. Gewoon om te proberen. Nu staat de 5000;2.2 in als standaard profiel.
Comment