Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wel of Geen UV Filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wel of Geen UV Filter

    Nou Jongens en Meisjes,

    Nogmaals dank voor al jullie pleidooien en mooi dat filters opeens vergeleken worden met goeie sex .

    Toen ik nog analoog foto's maakte gebruikte ik ook nooit filters want toen zag ik het verschil wel, maar nu met digitaal krijg ik het idee maar geen dure filters aan te schaffen en maar goed op mijn lenskes te letten en dan toch maar te kiezen voor de zonnekap erop.

    ___________________________

    Nil Volentibus Arduum
    ___________________________

    Comment


    • #47
      Re: Wel of Geen UV Filter

      Als ik er ook even mag tussenkomen ..

      Ik heb sinds begin dit jaar een Nikor 18-200mm., daar deze me toch genoeg gekost heeft heb ik ook gekozen om een UV filter op zen kopje te plaatsen, ter bescherming. Ikzelf heb er nog totaal geen nadelen aan ondervonden, ook niets soortgelijks als krisd postte.

      Samen met de UV heb ik me ook nog een polaristatie filter aangeschaft. Deze staat er natuurlijk niét altijd op Al is het verschil wel zalig te merken...

      Liever een nieuwe UV filter dan een nieuwe lens!
      Beide zijn trouwens van het merk B+W. http://www.schneideroptics.com/filte...aphy/handbook/

      Grtz,
      Kris
      Kris Lowet - Online portfolio

      Comment


      • #48
        Re: Wel of Geen UV Filter

        Oorspronkelijk geplaatst door Scormen
        Liever een nieuwe UV filter dan een nieuwe lens!

        Comment


        • #49
          Re: Wel of Geen UV Filter

          Liever een nieuwe UV filter dan het laten herstellen van krasjes op de lens.. Jongens toch, this weer maandag hé
          Kris Lowet - Online portfolio

          Comment


          • #50
            Re: Wel of Geen UV Filter

            Oorspronkelijk geplaatst door Scormen
            Ik heb sinds begin dit jaar een Nikor 18-200mm., daar deze me toch genoeg gekost heeft heb ik ook gekozen om een UV filter op zen kopje te plaatsen, ter bescherming. Ikzelf heb er nog totaal geen nadelen aan ondervonden, ook niets soortgelijks als krisd postte.
            Die nadelen manifesteren zich normaliter ook pas als je een prachtige opname gemaakt hebt waarmee je zeker voor de gouden camera in aanmerking was gekomen (alleen jammer van die rare strepen, vervormingen en al die extra flare!, staat er dan in je jury rapport) .

            Zonder gekheid, heel veel hangt af van de combinatie van filter en objectief. Ik heb in het verleden een sigma gehad met een B+W filter ervoor... dat ding had heel veel last van lensflare en van allerlei CA achtige toestanden. Dat werd allemaal een stuk minder toen ik het filter er voor weghaalde. Extra glas zorgt nu eenmaal voor een andere lichtbreking wat soms voor allerlei bij-effecten kan zorgen. Niet altijd, niet altijd hetzelfde, maar juist op momenten waarbij je de grenzen van objectief en camera opzoekt. Die mooie tegenlicht opnames, zon en water, zout...

            Aan de andere kant, op sommige objectieven is een filtertje bijna noodzaak. Zo is de alom befaamde 17-40/4L slechts dan spatwaterdicht als er een filter voor zit!

            Comment

            Working...
            X