Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vivitar flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vivitar flits

    hoi, heb hier nog een oude vivitar electronic flash liggen model 283 automatic thyristor exposere control.

    de vraag is nu of ik hiermee iets kan aanvangen in samenwerking met mijn eos 350d en speedlite 580ex flits??

    elke tip of knutselwerk is welkom!

    een bijkomend vraagja, ik lees vanalles over de spanning van de flits en dat die mogelijk schade aan het toestel kan veroorzaken, waar meet je deze spanning (volt meter is aanwezig)


    groetjes, Bert
    Last edited by primus; 22 april 2006, 09:18.
    [U]only sheep need a leader

    ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

  • #2
    Re: vivitar flits

    Ik zou het niet riskeren maar ja ik weet er ook niet zoveel vanaf.

    Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: vivitar flits

      Om deze Vivitar 283 te gebruiken,heb je normaal een kabeltje nodig dat opzij in de flits wordt gestoken(specifieke Vivitar-stekker)en een flitscontact in de body.
      Zonder dit contact geen flits.Heb juist nog geprobeerd op een analoge T90,geen flits,maar heeft dan ook geen bijkomstig flitscontact.
      Spanning even nagemeten:250 volt,dus duidelijk meer dan ze zogezegde 6volt voor Eos.Hoe te meten:flits volledig laten opladen,kabeltje insteken en dan heel voorzichtig één draad op puntcontact midden in de stekker en andere aan de buitenkant.Indien contact tussen puntcontact en kokertje errond:Flash.
      Te gebruiken in combo 580:door gebruik van een slave-unit kan deze flits los gebruikt worden,zonder enige verbinding met de camera en zonder gevaar voor te hoge voltages.Let op deze flits heeft maar één contact in zijn voetje
      ;zodanig dat je het kabeltje wel nodig hebt.De gebruikte slave zal dus een flitscontact moeten waar je dat kabeltje kunt connecteren.

      Comment


      • #4
        Re: vivitar flits

        maar de vivitar flits zelf kan ik dus niet door wat knutselen als slave gebruiken..

        bedoeling is immers om een tweede flits te kunnen gebruiken samen met de 580ex...

        en aangezien ik deze hier nog had liggen en het blijkbaar wel een goede flits is....
        [U]only sheep need a leader

        ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

        Comment


        • #5
          Re: vivitar flits

          Inderdaad goede flits.Met knutselen waarschijnlijk niet veel te halen.Kijk eens bij fotokonijnenberg onder Hama.Daar vind je een omni slave voor 34 euro.Vergroot de afbeelding en je ziet opzij een contact dat je nodig hebt voor je kabeltje.De vivitar heeft geen tweede contact in de voet.Dus dit heb je nodig.(best toch eens navragen)Andere handelaars kunnen dit ook wel hebben,geen voorkeur voor deze.Maar daar zag ik het in een vluchtig zoeken staan.Eventueel website van Hama raadplegen,Soligor kan dit misschien ook wel hebben??.Ik heb een National slave,maar die is wel 25 jaar oud.Weet niet of deze firma nog bestaat.

          Comment


          • #6
            Re: vivitar flits

            ik zou serieus oppassen als ik u was... Geef eens door welke "Made in ...... ??" deze zegt welke voltage op de contacten staat of meet het uit op het centerpunt en zijpunt. (als de flits aan staat hé)

            Kan tot 600V gaan !!!! dan 350d ->

            (ik zoek nog zo'n flits... wie weet)
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: vivitar flits

              was zowiezo niet van plan ze op mijn eos 350d te zetten hoor..

              enkel gebruik als twee flits naast de 580ex die op de camera komt te staan....

              tis trouwens een "made in japan" hij kan gerust al van ergens in de jaren 70 zijn, heb hem als snotaap samen met de oude spiegelreflex van mijn nonkel voor een prikje overgenomen..
              [U]only sheep need a leader

              ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

              Comment


              • #8
                Re: vivitar flits

                Oorspronkelijk geplaatst door primus
                was zowiezo niet van plan ze op mijn eos 350d te zetten hoor..

                enkel gebruik als twee flits naast de 580ex die op de camera komt te staan....
                Je kan die niet als 2e flits gebruiken of je moet je 350d/580ex manueel gebruiken omdat die een preflash stuurt... (dit ter info)
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: vivitar flits

                  Ik heb een Vivitar 530FD en die kan ik na wat knutselwerk perfect gebruiken als slave voor mijn Nikon D70.
                  Als basis kun je het schema gebruiken dat op de website staat van Frans vdm.
                  Dit schema is bedoeld om een externe flits aan te sturen vanuit de centrale pin van de flitsshoe van de Nikon,aangezien dit standaard is, zal het ook wel werken voor Canon. Als je wat handig bent , zal het maken van een kontakt voor de flitsschoe wel geen problemen opleveren, wel opletten dat je de neven kontakten op de schoe niet kortsluit,op die (neven ) kontakten van de schoe zit spanning (+/-6V)


                  De centrale pin op de flits shoe is in feite een open collector , die uw flits moet sturen, maar je kunt er geen hoge spanningen of stromen mee sturen, daarom zal er een schakeling tussen moeten.
                  De schakeling van Frans werkt perfect, opgelet echter, de schakeling is enkel voor positieve flits spanningen. (te meten : zijkontakt van de flits is negatief, centraal contact op uw flits moet positief zijn.

                  Probleem is echter dat het D70 toestel op zijn flitsshoe enkel een puls geeft wanneer de interne flits niet is uitgeklapt , je kunt die dus niet als slave gebruiken.

                  Om dit toch te kunnen , heb ik een steuntje gemaakt dat in de flitsshoe van de D70 kan geschoven worden (zonder kontact te maken !) en waarop een fototransistor gemonteerd is dat onder de uitgeklapte flits door naar de voorkant van de flits kijkt, die stuurt dan de schakeling van Frans aan , en de externe flits werkt perfect als slave.
                  Bepaalde settings van de interne flash geven een pre-flash.
                  Bij Nikon kun je die uitschakelen, ofwel kunt je een vertraging inbouwen of het aantal lichtpulsen electonisch laten tellen zodat uw slave ook met pre-flash op het juiste moment werkt.

                  Leuk zou zijn om de slave radiografisch vanuit het toestel te kunnen aansturen.
                  Ik denk er aan ,om één van die goedkope afstand bedienbare stopkontakten te slopen, en de HF sturing hiervan te gebruiken om de slave "remote " te maken.
                  Heeft iemand hier ervaring mee?
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: vivitar flits

                    Beertje
                    je kan voor zo'n dingen ook eens gaan kijken bij een elektronicazaak die vellemanproducten verkoopt
                    ze hebben dacht ik van velleman wel zulke spullen
                    Velleman was founded by Koen Velleman in 1974 to produce electronic kits. With over 40 years of experience, our company is an established value in the development of electronic kits, instruments and modules and it markets an extensive range of consumer and do-it-yourself products. Today, Velleman is present in more than 80 countries with no less than 16,000 products, spread across 8 private brands and 50 A brands. Velleman wants to develop smart and exciting solutions and offer innovative electronic products and tools worldwide.

                    hopelijk ben je er iets meer mee
                    groeten
                    Gert

                    Comment


                    • #11
                      Re: vivitar flits

                      Wat de.lesse zegt kan inderdaad waar zijn.Zelf heb ik gisteren een D-toestel besteld en een 580 EX.Zodra ik alles ontvangen heb,ga ik eens testen met de 580ex en Vivitar 283 met slave.Kan zijn dat de preflits niet krachtig genoeg is om de slave te activeren,of dat een gedeeltelijk afschermen van de slave geen ontlading geeft van de 283.Kan zijn dat deze opstelling helemaal niet functioneert.Even testen.Wordt vervolgd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vivitar flits

                        weet je al iets meer uit je testje??
                        http://www.insectennet.be/gallery_index/index.html
                        http://www.pbase.com/insects

                        Comment


                        • #13
                          Re: vivitar flits

                          Oorspronkelijk geplaatst door tool
                          weet je al iets meer uit je testje??
                          Ik weet niet wat je bedoeld wat je wil weten...

                          Maar wil je een andere flash gebruiken icm een canon toestel ivm de 430ex-580ex die een preflash geven, kan je best deze (http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=15462) erbij gebruiken. Die zou je op 4 instellingen kunnen zetten zodat de preflash geskipped word. Ja, je kan dit ook zelf maken, ik weet het... Maar hier heb je een 'Mooi' voetje...

                          Lesley.

                          Added;;; nog wat documentatie over die TUMAX DSS02 -> http://www.nadusa.co.kr/pose/view.as...ode3=010&num=1
                          Last edited by de.lesse.be; 22 juni 2006, 21:38.
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #14
                            Re: vivitar flits

                            Was het een beetje uit het oog verloren,daar ik nogal vrij lang op mijn materiaal heb moeten wachten.Snel getestp program,Tv en Av geeft mijn 580ex een rode schijn om scherp te stellen die de slave NIET activeert. 283gaat slechts af bij afdrukken en flits van 580.
                            Met de FEL functie krijg je natuurlijk een preflash,en gaat de 283 af.
                            Besluit:met uw toestel op Tv,Av,program en M kun je 283 als invulflits via een afzonderlijke slave gebruiken.
                            NB test met MK II n en 580 EX
                            Veel plezier nog met je ouwe degelijke 283

                            Comment


                            • #15
                              Re: vivitar flits

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro
                              Was het een beetje uit het oog verloren,daar ik nogal vrij lang op mijn materiaal heb moeten wachten.Snel getestp program,Tv en Av geeft mijn 580ex een rode schijn om scherp te stellen die de slave NIET activeert. 283gaat slechts af bij afdrukken en flits van 580.
                              Met de FEL functie krijg je natuurlijk een preflash,en gaat de 283 af.
                              Besluit:met uw toestel op Tv,Av,program en M kun je 283 als invulflits via een afzonderlijke slave gebruiken.
                              NB test met MK II n en 580 EX
                              Veel plezier nog met je ouwe degelijke 283
                              die "rode schijn" heeft er niets mee te maken...
                              De 430/580ex geeft altijd een PRE-flash als de automatisch staat ingesteld.. daar kan je niet onderuit.. Het is gewoon zo!
                              -=- Light is the key...

                              Comment

                              Working...
                              X