Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichte foto's bij externe flash

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overbelichte foto's bij externe flash

Ik heb een mijn Nikon D70 toestel via het centrale contact op de flits-schoen een aansluiting gemaakt voor een slave flits.
    De flits werkt enkel als de interne flits niet ingeschakeld (uitgeklikt) is .
    De foto's die ik neem zijn overbelicht.
    Bestaat er een instelling van het toestel waarbij automatisch het licht van de externe flits gemeten wordt ? Of moet ik op experimentele wijze de instelling van diafragma en snelheid bepalen ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Re: overbelichte foto's bij externe flash

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2
    Ik heb een mijn Nikon D70 toestel via het centrale contact op de flits-schoen een aansluiting gemaakt voor een slave flits.
    De flits werkt enkel als de interne flits niet ingeschakeld (uitgeklikt) is .
    De foto's die ik neem zijn overbelicht.
    Bestaat er een instelling van het toestel waarbij automatisch het licht van de externe flits gemeten wordt ? Of moet ik op experimentele wijze de instelling van diafragma en snelheid bepalen ?
    Nee, gewoon manueel plaatsen en tijd regelen. Fwaarde en flits samen bepalen hoofdzakelijk de belichting tenzij je omgevingslicht mee wilt nemen.
    Zonder omgevingslicht zou ik F8 nemen en T=1/250 Dan het vermogen van de flits instellen, foto nemen en kijken op het histogram. Eens je de waarden gevonden hebt veranderd dit niet veel meer bij dezelfde afstand. Indien dichter, vermogen verminderen of Fwaarde 1 stop meer toe draaien. Na een tijdje moet je nooit meer nadenken en zullen je opnames perfect belicht zijn.

Frans.

Comment

Re: overbelichte foto's bij externe flash

Je werkt in manual met als hoofdgegeven het riuchtgetal van de flitser: richtgetal = afstand x diafragma.
      Bijv 24 = 6 meter x diafragma 4.
      Dit richtgetal gaat overigens meestal uit van reflectie van plafonds e.d. dus is in donkere ruimten lager.

Met een SB-600/800 werkt lichtmeting idd via de camera, maar die kosten flink wat.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Working...
      X