Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vivitar voor Nikon D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vivitar voor Nikon D70

Van mijn vroeger analoog toestel heb ik nog een flitser: Vivitar 530FD.
    De flitser heeft volgende standen: TTL-A1(2-9m)-A2(1-4.5m) -M(manual)
    Ik zou die flitser graag op mijn NikonD70 gebruiken, maar omdat er nogal wat waarschuwingen staan in de handleiding van de D70 , durf ik hem niet gebruiken. Eén van de waarschuwingen is dat het middenkontact een positive spanning moet zijn, op de Vivitar is dat +7,0V.
    Enig idee als die bruikbaar is ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Re: Vivitar voor Nikon D70

Normaal gezien, kunnen spanningen tot rond een 12 volt, geen schade berokkenen aan je toestel, je moet alleen opletten met heel oude flitsers die werden ingeplugd in de lens zelf, bij deze werd rechtstreeks geschakelt op de ontsteekspanning, en dat was ergens een paar honderd volt.

Comment

Ik zou zeker het risico niet nemen. Tegen mij heeft iemand gezegd dat enkel de SB-600 of de SB-800 op de D70 past. Ik heb nog een Sunpak liggen van mijn analoog toestel Nikon, en naar 't schijnt zou dat ook niet passen.
      Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle
        ...Tegen mij heeft iemand gezegd dat enkel de SB-600 of de SB-800 op de D70 past...
        Dat is pertinent onwaar. Metz alleen al heeft minstens 3 flitsers die passen op een D70, Sigma minstens 1 en van de andere merken weet ik het niet.

Comment

Dat is idd niet waar. Het is een gestandardiseerde flitsschoen dus 3rd party is geen probleem. Om gebruik te kunnen maken van iTTL en CLS (wireless) heb je echter wel een SB-600 of SB-800 nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
            Dat is idd niet waar. Het is een gestandardiseerde flitsschoen dus 3rd party is geen probleem. Om gebruik te kunnen maken van iTTL en CLS (wireless) heb je echter wel een SB-600 of SB-800 nodig.
            Wat bedoel je met wireless (behalve draadloos)?
            Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle
              Wat bedoel je met wireless (behalve draadloos)?
              Wireless == draadloos. wire==draad en less== zonder == loos.

Maar CLS is niet hetzelfde als wireless. DIt gaat veel verder.(CLS is een wireless technologie maar wireless is niet CLS)
              Ik weet dat ze er een foldertjes(pdf met een 20-tal blz) over hadden. Je moet maar eens een search doen op het forum. Ik zie bij Nikon zelf niet direct de link.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb een vraagje
                kan een nikon DSLR een flitser aan met spanning van rond de 25VDC?
                ik heb namelijk nog een oude national liggen.
                ik zou hiermee eerst wat willen spelen voordat ik extrene flitser bijkoop
                (juist genoeg kosten gedaan )

Comment

Hallo Gert,
                  Ik zou dit toestel niet aansluiten.
                  Kijk eens in dit forum naar de topic: "sturing voor externe flash"
                  Frans vdm heeft daar een link op gezet naar zijn website met een schema voor de sturing van een externe flash. Dit is zeker veiliger voor uw Nikon, bijkomend voordeel is dat de flash niet op uw toestel staat.
                  Ik ben zelf dit schema aan het bouwen en het werkt goed.
                  De flash schoen voor de Nikon en voor het flash toestel heb ik ook zelf gemaakt.
                  Ben van plan om het geheel nog verder uit te bouwen voor een sturing via geluid en een laser.Zo worden de mogelijkheden opeens vele malen groter.
                  Je moet maar eens kijken op de site van Frans, echt facinerend.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Wireless flash van Nikon wil zeggen dat je met de popupflitser van de D200 en de D70 de flitser van de camera af kunt halen.
                    De flitser wordt dan bestuurd door de popup en de belichtingsmeting gebeurt zoals gewoonlijk via i-TTL, dus je hoeft niet manueel te belichten.
                    Je kunt belichtingscompensatie voor de externe flitser(s) (afhankelijk van het toestel) zelfs op de camera zelf instellen.

Dit is ideaal om "onzichtbaar" te flitsen, macro, portret, etc. Deze feature wordt om een of andere reden nogal vaak verwaarloosd door bezitters van een D70.

CLS zijn een aantal speciale flitsfuncties die (weer in combinatie met geschikte body) bvb toestaan om bij hogere sluitertijden dan de synchronisatie van de body te flitsen (FP high speed sync) of bvb TTL BL, speciaal bedoeld voor invulflitsen waarbij rekening word gehouden met het feit dat het meeste licht uit de omgeving komt en de flits zelf gewoon fill-in is (bvb tegen de zon in fotograferen).

Comment

Working...
                    X