Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart/wit afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zwart/wit afdrukken

Ik werk met een Epson Stylus Photo 1270 voor mijn afdrukken. Kleur lukt prima nu mijn scherm gecalibreerd is en ik met een printerprofiel werk. Wat GEEN goede resultaten levert is zwart/wit afdrukken.

Ik neem aan dat ik, indien ik geen nieuwe printer wil kopen - wat ik niet onmiddellijk van plan ben -, mij best tot een afdrukcentrale richt.

Colormailer is reeds getest. Geen goed resultaat.

Wie kan mij hierover tips geven ?
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Re: zwart/wit afdrukken

Kies je in de driver effectief voor zwart wit? Anders ga je zwemen krijgen.

PS: een printerprofiel dient ervoor dat de kleuren correct zijn, deze zijn bij zwart wit niet aanwezig hoor, dus daar ligt het niet aan.

Comment

Er zijn niet veel priters die echt zwart-wit afdrukken geven. Ik heb met mijn Canon-printer hetzelfde probleem. Op gewoon papier krijg ik mooi zwart-wit, maar op fotopapier zit er steeds een groene kleurzweem over de foto. De afdruk maken met de printerinstellingen op "grijswaarden" geeft juist dezelfde verkleuring als wanneer ik de foto eerst in PS (elements) in grijswaarden omzet. Volgens mij geeft fotopapier een chemische reactie ten opzichte van de inkt, en krijg je daardoor die verkleuring. Ik heb al wel een paar redelijke zwart-wit afdrukken gemaakt door de foto eerst in grijswaarden om te zetten, en dan in PS wat groen weg te halen.

Om ze te laten afdrukken zal je een afdrukcentrale moeten zoeken die nog echte zwart-wit afdrukken maakt. Want anders zal je ook altijd wel een verkleuring krijgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Heb met mijn toestel + soorten papier + soorten inkt al heel wat testen gedaan. Niets geeft een goed resultaat.

Ik zoek dus wel degelijk info over afdrukcentrales die nog zwart/wit prints maken.

Iemand een suggestie?
        Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

De beste zwart-wit afdrukken kan je bekomen in een vaklabo die met de Durst lambda printer werken. Kan een vergelijk met analoge zwart-wit afdrukken doorstaan en zelfs winnen. Tot voor kort liet ik deze maken bij Milo Profi Lab in Kontich. Kostpijs voor een afdruk van 28 X 42 cm is 28 Euro.
          Maar zoals ik al zei echt super van kwaliteit.

Nu maak ik deze afdrukken zelf thuis met een Epson Stylus R 2400 op Illford smooth pearl en voor 7 Euro. Het heeft me dan wel een investering in de printer gekost, maar nu heb ik de afdruk op 10 minuten en anders op drie dagen !!

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            De beste zwart-wit afdrukken kan je bekomen in een vaklabo die met de Durst lambda printer werken. Kan een vergelijk met analoge zwart-wit afdrukken doorstaan en zelfs winnen. Tot voor kort liet ik deze maken bij Milo Profi Lab in Kontich. Kostpijs voor een afdruk van 28 X 42 cm is 28 Euro.
            Maar zoals ik al zei echt super van kwaliteit.

Nu maak ik deze afdrukken zelf thuis met een Epson Stylus R 2400 op Illford smooth pearl en voor 7 Euro. Het heeft me dan wel een investering in de printer gekost, maar nu heb ik de afdruk op 10 minuten en anders op drie dagen !!

MVG, Jeff
            7€ ? Zo'n vel papier kost 2€ voor een A3+, en de inkt zal ook geen 5€ zijn voor een A3 hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
              7€ ? Zo'n vel papier kost 2€ voor een A3+, en de inkt zal ook geen 5€ zijn voor een A3 hé
              We rekenen met gemiddelde waardes hé, misschien is het minder bij de ene afdruk dan bij de andere afdruk. Een feit is dat er in de printer 8 patronen zitten van 14.00 euro per stuk, dus heb je 112 Euro aan waarde in inkt.
              die patronen zijn niet op dezelfde moment léég, dus deel je het bedrag van 112 door 2 zijnde 56 Euro en daar zou je dan ongeveer 10 a 12 afdrukken van een volle A3+ kunnen mee printen, hangt af van de achtergrond en zwart-wit of kleur we tellen alles door elkaar op hé. Dus reken ik 5 euro ink voor een afdruk en 2 euro papier. al bij al zal het er niet ver naast zitten hoor.

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ow, dat is veel precies. Ik print wel een Epson stylus pro 4000 c8, maar ik denk dat die printer per foto een heel stuk goedkoper print. Kheb het niet echt kunnen uittellen aangezien dit pas mijn 2e set cartridges zijn. (de eerste die er gratis bijgeleverd waren zijn vlug leeg omdat ze de kanaaltjes moeten vullen). Ik dacht dat die ongeveer 3-4€ per m² verbruikte aan inkt.

Comment

Ow, dat is veel precies. Ik print wel een Epson stylus pro 4000 c8, maar ik denk dat die printer per foto een heel stuk goedkoper print. Kheb het niet echt kunnen uittellen aangezien dit pas mijn 2e set cartridges zijn. (de eerste die er gratis bijgeleverd waren zijn vlug leeg omdat ze de kanaaltjes moeten vullen). Ik dacht dat die ongeveer 3-4€ per m² verbruikte aan inkt.

Dit zou bijzonder gunstig zijn omdat er van Epson zelf een prijs van 10 Euro per vierkante meter wordt opgegeven voor de 4800. De 4000 gaat daar niet veel van verschillen. ik heb me ook een offerte laten maken voor de 4800 en bijna gekocht tot ik er achter kwam dat bij een wissel van de zwarte inkt de printer één hele boel inkt naar de wastbin pomt, en afgaande op de omvang van die wastebin kwam het me geloofwaardig over, ook wegens de lange toevoerlijnen die volledig worden leeggespoten. Dit en ook het feit dat een A4 bladzijde het kleinste formaat is dat deze printer aankunnen deed met kiezen voor de R2400 . En dan moet ik de dubbele verbruiksprijs daar ook bijnemen.

Maar de aankoop was wel 1500 Euro goedkoper, en daar kan ik al wel wat voor printen.

MVG, Jeff

Comment

Dit zou bijzonder gunstig zijn omdat er van Epson zelf een prijs van 10 Euro per vierkante meter wordt opgegeven voor de 4800. De 4000 gaat daar niet veel van verschillen. ik heb me ook een offerte laten maken voor de 4800 en bijna gekocht tot ik er achter kwam dat bij een wissel van de zwarte inkt de printer één hele boel inkt naar de wastbin pomt, en afgaande op de omvang van die wastebin kwam het me geloofwaardig over, ook wegens de lange toevoerlijnen die volledig worden leeggespoten. Dit en ook het feit dat een A4 bladzijde het kleinste formaat is dat deze printer aankunnen deed met kiezen voor de R2400 . En dan moet ik de dubbele verbruiksprijs daar ook bijnemen.

Maar de aankoop was wel 1500 Euro goedkoper, en daar kan ik al wel wat voor printen.

MVG, Jeff
                    Je hebt gelijk.
                    Ik zou 'm ook niet opnieuw kopen, in één jaar tijd al 4x iets aan geweest. Ze zijn het wel altijd komen herstellen, maar dan zit je weer een week, soms twee weken zonder. Dan spuiten ze 4x inkt om je kanaaltjes te zuiveren, dan de kop nog eens reinigen, enz... uiteindelijk kost dat ook allemaal veel inkt. Nu heb ik toch al een heleboel geprint en er is nog niets uit de niveaus van de cartridges, maar als je voor 600€ cartridges koopt hoop je daar natuurlijk ook even mee toe te komen. Ik zal je laten weten hoeveel prints ik ermee kan maken als je dat wilt hoor. Over dat zwart weet ik niet, de zwarte inkt was het laatste op bij mijn vorige cartridges. Ik heb ook alle cartridges toen open gemaakt, er zat overal nog 10ml in. Dat was 1/10e van de cartridge. Buiten al die feiten is het nog zo dat de printkop 1 000 000 keer op en af kan gaan en dan stopt die (error), je kan dan een nieuwe laten plaatsen.

ps: de prijs per m² zou er ook afhankelijk zijn welke cartridges er gebruikt worden, ik heb er nu van 220ml wat in verhouding, langer zouden meegaan als die van 110ml. (dus meer dan dubbel zo lang)
                    Last edited by Maarten_T; 21 maart 2006, 08:27.

Comment

Je hebt gelijk.
                      Ik zou 'm ook niet opnieuw kopen, in één jaar tijd al 4x iets aan geweest. Ze zijn het wel altijd komen herstellen, maar dan zit je weer een week, soms twee weken zonder. Dan spuiten ze 4x inkt om je kanaaltjes te zuiveren, dan de kop nog eens reinigen, enz... uiteindelijk kost dat ook allemaal veel inkt. Nu heb ik toch al een heleboel geprint en er is nog niets uit de niveaus van de cartridges, maar als je voor 600€ cartridges koopt hoop je daar natuurlijk ook even mee toe te komen. Ik zal je laten weten hoeveel prints ik ermee kan maken als je dat wilt hoor. Over dat zwart weet ik niet, de zwarte inkt was het laatste op bij mijn vorige cartridges. Ik heb ook alle cartridges toen open gemaakt, er zat overal nog 10ml in. Dat was 1/10e van de cartridge. Buiten al die feiten is het nog zo dat de printkop 1 000 000 keer op en af kan gaan en dan stopt die (error), je kan dan een nieuwe laten plaatsen.

ps: de prijs per m² zou er ook afhankelijk zijn welke cartridges er gebruikt worden, ik heb er nu van 220ml wat in verhouding, langer zouden meegaan als die van 110ml. (dus meer dan dubbel zo lang)

Het intereseert me zeker hoe de printer evolueert en hoeveel ge der kan mee printen, al denk ik dat dit zeer moeilijk vast te stellen is. Een feit is dat voor ons gebruikers van de 2400 een nieuwe volle inktpatroon slechts 13 ml ink bevat !! In vergelijk van de 10 ml die er bij u nog overblijft in een zogezegd lege patroon is dit al een hele boel hé !! Dan heb ik ook een grondige studie gedaan van wanneer gaan we een inktpatroon vervangen. Epson is namelijk meer dan op tijd met zijn verwittigingen dat de ene of de ander patroon bijna leeg is, met de nodige knipperende leds incluis. Ik heb me voorgenomen zolang de led knippert, niks vervangen maar doorprinten tot je een continue brandende led krijgt en dan pas vervangen. Toen ik deze test deed heb ik nog 10 pagina's A4 afgedrukt alvorens een continue brandende led verscheen.

Het is maar ne weet hé, maar zeer belangrijk als je start met een nieuwe printer die normaal drie tot vier jaar actueel blijft !

Dat verhaal van die printkop die 1.000.000 keer kan over en weer gaan lijkt me ook horible ..
                      De normale MTBF opgeven voor de 4000 was 75.000 afdrukken A4, wat dan zou willen beduiden dat een A4 in ongeveer 12 passen van de kop is volgeprint !
                      Maar wat als je kiest om de hoge snelheid af te zetten , wat ik altijd doe, je print dan slechts in 1 richting altijd dezelfde richting, de weerkerende beweging van de kop gebeurt zonder te printen
                      dan zou je opeens de levenduur gaan halveren ??

MVG, Jeff
                      Last edited by Digipics357; 21 maart 2006, 16:13.

Comment

MVG, Jeff
                        Ook hier heeft men inmiddels een oplossing voor gevonden. Althnas werkend bij de 7600 en de 9600.
                        Deze optie scheelt alvast een hoop inkt

kijk even op circa 4/5 van deze pagina. daar staat een interessant stukje over het wisselen van Photoblack naat matte black

alex
                        Website : www.alextimmermans.com
                        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                          Ook hier heeft men inmiddels een oplossing voor gevonden. Althnas werkend bij de 7600 en de 9600.
                          Deze optie scheelt alvast een hoop inkt

kijk even op circa 4/5 van deze pagina. daar staat een interessant stukje over het wisselen van Photoblack naat matte black

alex

Lijkt me wel OK maar wel weer vrij lastig om dat iedere keer te doen hé. Nee de keuze van een R2400 lijkt me nog altijd een juiste beslissing te zijn .
                          Indien je op de R2400 een inktwissel doet van de zwarte patroon is het echt minmaal verlies door de zeer korte toevoer.

MVG, Jeff

Comment

Hallo allemaal,
                            Is er een ervaren gebruiker met de Epson 2400, die mij kan vertellen hoe ik de
                            laatste kleurzweem weg krijg in mijn zwart-wit adruk.
                            In de afdruk modus geavanceerd kan ik met de corectie schijf wel alle kanten op corrigeren maar tot nu toe is het me nog niet gelukt een afdruk te krijgen die ik naast mijn doka printen durf te zetten.
                            Afdruk bestand in RGB of omgezet naar grijswaarden biedt geen oplossing.

Ik weet het effe niet meer. Omdat Epson duft te zeggen dat de afdrukken met deze printen wedijveren met een traditionele barietafdruk blijf ik hoop houden dat het moet kunnen.
                            Ik heb trouwens ook afdrukken gezien die er super uitzagen.

Wie weet de oplossing voor deze enthousiaste ervaren doka amateur
                            maar nu ongelukkige digitaal werker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molly
                              Hallo allemaal,
                              Is er een ervaren gebruiker met de Epson 2400, die mij kan vertellen hoe ik de
                              laatste kleurzweem weg krijg in mijn zwart-wit adruk.
                              In de afdruk modus geavanceerd kan ik met de corectie schijf wel alle kanten op corrigeren maar tot nu toe is het me nog niet gelukt een afdruk te krijgen die ik naast mijn doka printen durf te zetten.
                              Afdruk bestand in RGB of omgezet naar grijswaarden biedt geen oplossing.

Ik weet het effe niet meer. Omdat Epson duft te zeggen dat de afdrukken met deze printen wedijveren met een traditionele barietafdruk blijf ik hoop houden dat het moet kunnen.
                              Ik heb trouwens ook afdrukken gezien die er super uitzagen.

Wie weet de oplossing voor deze enthousiaste ervaren doka amateur
                              maar nu ongelukkige digitaal werker.

Ik kan mijn afdrukken vergelijken met natte afdrukken uit de doka.
                              Dus aan de printer kan het niet liggen.

Even overlopen:

Staat driver in zijn geavanceerde modus ?
                              Dan zou je dit moeten instellen

Je kan nog wel kiezen voor het warme of het koele zwart-wit maar das persoonlijke voorkeur. Ik gebruik het Ilford papier Smooth Pearl met de Photoblack cartridge, dan hoef ik de zwart patroon nooit te wisselen en maak ik zowel kleur als zwart-wit met éénzelfde soort zwart .

Mocht je het nodig achten wil ik je verder helpen met dit probleem, stuur me een PM .

MVG, Jeff
                              Last edited by Digipics357; 12 augustus 2006, 09:38.

Comment

Working...
                              X