Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact Flash I of II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compact Flash I of II

Dag iedereen,

Een vraagje : ben op zoek naar twee nieuwe CF-kaartjes voor mijn Nikon Coolpix 5000 en 5700. Het is de bedoeling dat ze in beide camera's gebruikt kunnen worden. Mijn vraag : kun je in de Coolpix 5000 CF II's gebruiken van 1 Giga ? En in de 5700 ?
    Heeft iemand hier ervaring mee ?

Bij voorbaat hartelijk dank en vriendelijke groet,

Bob48
    Bob48

Re: Compact Flash I of II

Waarom zou je CF II kaartjes kopen voor die toestellen, als CF voldoet ?? Je gaat daar geen snelheidwinst mee boeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
      Waarom zou je CF II kaartjes kopen voor die toestellen, als CF voldoet ?? Je gaat daar geen snelheidwinst mee boeken.
      Snelheidswinst zou mooi zijn als het kon. Maar het gaat me vooral over de capaciteit : kan 1 Gig ?
      Bob48

Comment

Mijn CP5400 accepteert kaartjes en Microdrives tot 2 Gb, de CP5700 moet dat dus zeker ook kunnen; wat de CP5000 betreft denk ik wel, maar ben niet zeker
        Ultra II levert je echter geen snelheidswinst

Zojuist gecheckt op DpReview : tot 1 Gb is ok voor CP5000
        Last edited by mexicano; 14 maart 2006, 16:25.
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ben je ooit van plan om in de toekomst naar DSLR te gaan kies dan voor Ultra II want je toestel moet ik op die hoge snelheid kunnen wegschrijven om die Ultra II 's tot hun recht te doen komen!
          En als je twijfelt over 1 Gig, neem dan 2 x 512 Mb, (De Ultra II , 512 vind je al voor +/- 40 €), gebeurt er iets met die ééne schijf dan heb je de andere nog!! Groet en succes!

Comment

Met die termen moet je een beetje voorzichtig zijn.

Compactflash bestaat er in Type I en II, het gaat hier dan over de bouw van het kaartje (de dikte, enz...)

Wat jij zou moeten hebben is een CF kaartje van het type I en dan moet je kiezen of je een bepaalde snelheid wil, gewoon, Ultra II, Ultra III, 80X.

Die termen hangen een beetje van de fabrikant af.
            Welk kaartje het best past met jouw camera en de schrijfsnelheid van het toestel kan je wel vinden door eens te googlen.

In het boekje foto-video van de maand 01/2006 staat een megatest van geheugenkaartjes, hier staat ook in dat niet elk kaartje hetzelfde presteert in een andere camera.
            Mischien nuttig om eens een dagbladhandel binnen te springen en eens snel door te nemen.
            Last edited by Cisco; 14 maart 2006, 23:52. Reden: Vergissing in types kaartjes
            "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

Comment

Type II is dikker dan de gewone CF. Dat zijn meestal de microdrive's, een mini-harde schijf die ook veel gevoeliger is voor schokken. Dat type past ook niet in alle toestellen die met Compact-Flash kaartjes werken.

De gewone CF-kaartjes (type I dus) passen in alle toestellen, maar je moet ook nazien of de camera ook "grote" kaartjes (meer dan 1 Gigabyte) ondersteunt.

Verder kan het wel nuttig zijn om een sneller kaartje te gebruiken als je een snelle kaartlezer hebt. En een sneller kaartje kan je ook achteraf in een sneller toestel gebruiken (een traag kaartje in een snel toestel gaat ook, maar dan verlies je snelheid).

Er is dus wat verwarring met de type-aanduiding, bij een "Ultra II" gaat het niet over een geheugenkaartje van het type II, maar wel over een snellere uitvoering van een gewoon Sandisk-geheugenkaartje (Sandisk Ultra II en Extreme III zijn dus geheugenkaartjes van het type I).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

bij sommige modellen (camera's) kan je je kaart niet uitwisselen, mijn KM dimage Z10 kon ik geen kaart van een ander toestel gebruiken zonder eerst te formatteren.
                Met mijn KM 5D kan ik de kaarten vrij verwisselen zonder eerst te formatteren, zelfs 1 die waar bv al foto's van een nikon op staan. hou daar rekening mee.

Comment

Hartelijk dank voor alle suggesties en antwoorden.

Bob48
                  Bob48

Comment

Working...
                  X